Klimatförändringar tar för stor plats i debatten.

Jag tycker det är synd att klimatförändringarna tar så stor plats i debatten. Miljödebatten drunknar i huruvida det sker klimatförändrigar eller inte. Glaciärerna är ett exempel som nämns ganska ofta. Det skrivs att glaciärerna krymper på grund av ökad temperatur medan världsledande glaciologer säger att det beror på att nederbörden minskat till följd av minskad nederbörd från regnskog som tidigare fått glaciärerna att växa. För min del känns resursfrågan viktigare när beräkningar visar att vi har slut på naturresurser om 100 år. Det känns också viktigare att vi håller de biologiska systemen så intakta som möjligt. Hur ska vi få bort klimathotet för att lämna utrymme åt viktiga frågor som hållbart resursutnyttjande? Då kommer det eventuella klimathotet elimineras.

Jag har sett ganska duktiga lobbyister som har klimathotet som sitt tyngsta argument för ett ökat miljömedvetande. Borde inte dessa intellektuella ha fokuserat på viktigare frågor?

Ämnet har tangerats tidigare men har inte hittat någon tråd som handlar om att ta bort fokus från klimatfrågan och hur vi ska börja diskutera något viktigare. Min önskan är att vi håller oss till just det ämnet då mijö annars blir så ofantligt brett.
 
Tyvärr verkar det bara finnas utrymme för en fråga i taget i debatten.
Miljödebatten ockuperas av klimatfrågan. Säkerhetsdebatten av självmordsbombare. Välfärdsdebatten av riskkapitalisternas vinstnivåer etc etc.

Det stör mig också, men jag har inget vettigt svar på vad man kan göra åt det.
 
Kanske beror på att det är bekvämt att landa på klimatdebatten för att det fortfarande finns en stor osäkerhet. Hard facts är mer en spark i skrevet.
 
Men nu är det ju mycket enkelt att mäta nederbörden, och då kan man ju enkelt konstatera att det inte skett någon systematiskt nederbördsminskning. Och det har definitivt inget med minskande regnskogar att göra.
 
Nu blir det kanske OT, men för den som vill slå hål på gamla sanningar, så hittade jag tidigare den här sidan, som åtminstone i delar var intressant för den som i brist på att få fram fakta och sanningar, åtminstone kan göra hål på falska etablerade sanningar.

http://www.faktoider.nu/index.php
 
När gäller miljö så är det uppenbart att saker och ting går helvete på många håll och att klimatet bara en av dessa aspekter.
En intressant synvinkel är denna:
http://www.stockholmresilience.org/planetary-boundaries

I min naiva värld är grundorsaken till ganska många miljöproblem att vi fortfarande inte verkar ha fatta konceptet 'begränsade resurser' och dess koppling till ekonomisk tillväxt/kretslopp/befolkningsökning mm...
Anledningen att vi inte fattat det är kanhända att miljöpåverkan sällan påverkar nästa kvartalsbudget/mandatperiod etc...
En fördel med att klimatfrågan är i ropet är kanske att holism är centralt om vi ska få skiten att gå ihop...
 
Att världens glaciärer generellt krymper på grund av ett varmare klimat tror jag inte att du hittar några världsledande glaciologer som tvivlar på. (Se t.ex. här: http://www.wgms.ch/ och särskilt: http://www.geo.uzh.ch/microsite/wgms/mbb/sum10.html ). Det du har hört är förmodligen att den välkända glaciären på Kilimanjaro, som ju är en belägen i en ganska extrem position, verkar påverkas främst av lokala faktorer. Den är dock inte representativ för glaciärer i andra delar av världen.

Jag håller med om att den är enögda diskussionen av miljöfrågor är tragisk. Att klimatförändringarna är en av de stora ödesfrågorna är det dock knappast något tvivel om. De verkar också ha en tragisk förmåga att förvärra andra miljöproblem (kombinationen övergödning och varmare och saltare vatten i Östersjön är t.ex. inte särskilt lyckad: http://www.havet.nu/dokument/Havet2009-syrebrist.pdf).
 
Det tragiska är att media bara verkar skriva om klimat. Är de inte intresserade eller har de inte kunskapen om mer ?

Den svenska skogsskövlingen, utrotningen och planteringen av monokulturer tror jag leder till i långa loppet till bedrövliga natur och miljökatastrofer. Radplanterade träd, alla lika stora faller med en gång vid första storm då de bara är omringade av kalhyggen, och media beskriver det som att det är så synd om skogsbolagen, som tjänar snuskigt stora pengar på att kunna göra vad dom vill då ingen myndighet verkar ingripa när de skövlar och förstör.

Det finns inget certifieringssystem som fungerar. Skogsbolagen gör som de vill. Samtidigt importerar vi också enorma mängder både virke och färdiga träprodukter från Ryssland, Sydamerika och Asien.

Det enda media skriver om som inte är klimat, är de utrotningshotade kattdjur via reklam från WWF. Man verkar inte vara intresserad av att lyfta ett finger för sveriges situation.

http://youtu.be/U-mya_V1IxU

Mvh // Johannes
 
Media idag är inte som det ska vara...

Tyvärr så är" vanlig media" inte längre trovärdig.
De skriver inte längre undersökande journalistik ,utan de upprepar bara vad som anländer till deras teleprinter från TT och Reuters...
Någon riktig journalist hittas inte ibland de etablerade tidningarna längre.Det är bara att glömma.
Försöker någon så åker de bort i nästa "arbetsbrist"
Alla tidningar och liknande råkar med jämna mellanrum utför "arbetsbrist" ...
Det är då fritänkande element utraderas.
Vill ni veta vad som verkligen händer , vill ni veta sanningen?
Titta och sök efter alternativ media...
 
Alternativ media = där ingen källkritik finns...

Alternativ media= oförvanskad/ovinklad rapportering.

Det är väl upp till läsaren att själv bilda sig en uppfattning av matrialet.

Det har ingenting med källkritik att göra.
Kritik mot etablerad media som inte berättar hela bilden utan bara en del av det hela kanske?
I bästa fall.

Millgard: är du en journalist som är frustrerad av att inte kunna skriva om vad du vill?
Blir du stoppad av ansvarig redaktör osv...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mindful 'Oberoende' studie av klimatförändringar Miljöpåverkan 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...