Gissa position Stockholms län

Kan det vara Danvikshem i närheten av Henriksdal i Nacka.
En fransk flotteskader misstog Danvikhems dårhus för det kungliga slottet och sköt en hälsningssalut här vid ett flottbesök. Flera personer som var intagna på dårhuset blev så förskräckta att dom dog.
 
Aha - scoutön Ägnö, Erstaviken alltså...

Och den franska kopplingen (French connection) är enligt uppgift Nappe nr III som visst seglade och låg stilla i viken några dagar...

Vad gäller Danvikshem och flotteskaderns salut så tror jag dessvärre att det delvis är en skröna. Dock en bra sådan :). Jag har också hört om händelsen men inte att några dog. Men det finns säkert någon på Utsidan som har info som bättre kan klargöra läget...

//Dag
 
Borgen

NO Utö är en av många platser med labyrinter i skärgårn. Eskil är inblandad i myckrt som ängar, hagar och fiske. Har det nått med säljakt att göra?

Thure
 
Hallskär

har en liknande kliuppa men det är ju ett rätt välkänt ställe mellan Långviksskär och Bullerö. Skärgården på bilden verkar påminna en del om det området.

Nånstans i Skoboraden?

Thure
 
Mellanskärgården är ett litet tips...

En riktigt kul lite klippa faktiskt som jag sprang på av en händelse när jag var ute med några kamrater för några år sen... Men som sagt, förmodligen inte helt känd...
//Dag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.