Bollnäs/Hälsingland

Tänkte att man skulle kunna diskutera vandringsplaner m.m. som sker inom landskapets gränser på denna sida.
 
Finnskogsleden

Funderar på att gå Finnskogsleden. Är det någon som har gjort det och kan berätta.
Hur är det med vattentillgång och övernattningsstugor t.ex? Tacksam för tips./ CH
 
Flera gånger

Hej. Jag har gått Finnskogsleden en 6-7 gånger. Den är väldigt kuperad.
Det finns flera källor markerade på kartan och med skyltar utmed leden, och man kan naturligtvis dricka vattnet ur sjöarna också. Två övernattningsstugor finns det, men den vid Lappbrännan är full med möss. Kolarkojorna duger bara i nödfall, de är otäta mot mygg, och om man eldar så ryker det in. De flesta av vindskydden står direkt på marken, alltså utan golv, men några är fina ändå. Att tälta är ett alternativ, men man får leta för att hitta jämn mark.
Bitvis går leden över hyggen, och ibland på bilvägar, men det blir inte tråkigt. Markeringarna är inte alltid de bästa, så ibland får man leta för att hitta leden. Bäst brukar vara att fortsätta rakt fram, så kommer man oftast rätt.
Spängerna över myrarna kan vara ruttna, men det är inte några längre sträckor det handlar om. Med halvhöga kängor går det bra.
Några bärplockare som jag pratade med var förvånade över att jag gick ensam, för de hade sett björn flera gånger. Det har inte jag gjort.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...