Vad gör du för miljön?

Själv försöker jag alltid vara ifrågasättande mot saker som kanske ter sig självklara, men för mig känns det viktigt för att inte ens visioner endast ska bli utopier. När det gäller von Wright så skulle jag nog inte beskriva honom som briljant. Snarare så känner jag mig väldigt skeptiskt mot hans syn på vetenskap och framsteg och det finns uppenbara brister i hans resonemang.

Att du inte är överens med von Wright märker jag, men de "uppenbara bristerna" i hans resonemang skulle vara intressanta att närmare få ta del av... men jag antar att detta inte är rätt forum för det... Vi får väl ta dusten på Möllan nån kväll ;)
 
Att du inte är överens med von Wright märker jag, men de "uppenbara bristerna" i hans resonemang skulle vara intressanta att närmare få ta del av... men jag antar att detta inte är rätt forum för det... Vi får väl ta dusten på Möllan nån kväll ;)

hehe vi får kanske ta och göra det. Jag får väl plocka upp von wright-böckerna som efter senaste flytten ligger i en flyttkartong på vinden och uppdatera mig. :)
 
Självklart är det svårt att få till jobb och bostadsort. Men jag tror gennerelt att det är smart att försöka bli så biloberoende som möjligt. Själv försöker jag spara bilandet till helgerna. Att åka bil till jobbet känns onödigt.

Jag har också svårt för dom som medvetet bosätter sig långt bort från allt och sedan ynkar sig över höjda bensinpriser.

Hans Friedel
 
Det verkar råda UM i politiskt korrekta miljöåsikter här. :) (utsidanmästerskap).

Då får jag försöka råda bot på det...;)

När det gäller bilar så tror och hoppas jag att det kommer bättre alternativ i framtiden. Hybrider är nämnt, kanske drivna på biodiesel som jag tror har en ganska stor potential. .

Biodiesel i sin nuvarande form är tyvärr ingen lösning. Se bl.a
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bioenergi/article45652.ece

Som inte det vore nog så driver efterfrågan på rapsolja just nu upp priserna på palmolja (antingen som alternativ vid biodieselframställning eller som alternativ i livsmedelsindustrin som ersättare för den rapsolja som nu går åt till biodiesel). De höga priserna på palmolja har lett till en omfattande nyanläggning av palmoljeplantager, främst i Indonesien. Palmoljeplantagerna anläggs på nyröjd regnskogsmark. Biodiesel på raps är just nu en av de största indirekta drivkrafterna bakom den snabba avskogningen i dessa områden. Utan skog inga CO2-upptag + att stora mängder CO2 frigörs vid markröjningen som oftast sker med svedjebruk...
 
Google, my friends, Google...

New Scientist (Snyggt The Smiths-inspirerad rubriksättning)
Guardian
news.com.au
Mongabay (vad nu det är för sajt)

Tillägg
Originalrapporten verkar vara:

Ogino, A., Orito, H., Shimada, K., Hirooka, H. (2007) 'Evaluating environmental impacts of the Japanese beef cow-calf system by the life cycle assessment method'. Animal Science Journal, Volume: 78, Issue: 4, Pages: 424-432. (Abstract)
Tack för länkarna. Här finns en stor genomgång: http://www.virtualcentre.org/en/library/key_pub/longshad/A0701E00.pdf

Raskesven
 
Ni ska vara glada för att arbetsgivaren inte flyttat utomlands, så länge det varar...
Ja den dagen som mitt jobb flyttar till Bangalore så byter jag arbetsgivare. men nu kan de kanske inte så mycket om talent management på sveska marknaden i Bangalore, så jag är inte orolig.

Men däremot så tar jag bilen till jobbet idag. Att harva runt hela stockholm med en undermålig kollektivtrafik som kommer då den känner för det gör jag bara inte. Ta fram ett reeelt alternativ så ska jag överväga det.
 
Man "måste" vara positiv och hoppas sa Erland Källén lite vagt i en intervju idag på morgonen !

Carola Häggkvist sa i samma program att hon behövde mer information för att ta reda på vad hon själv kunde bidra med för en bättre miljö, kunskaps nivån är olika !

Lite positivitet ändå att nu U.S.A gick med in i handlingarna men det är skillnad att sitta vid ett bord och förhandla och sedan tillämpa det ute i verkligheten, man kan väl ej begära mer av detta stormöte med tanke på länderantal, bra också att fler och fler verkar fatta att tiden är knapp och man måste handla NU !

Hoppas verkligen på mer klarhet i Köpenhamn 2009, har vi tid att vänta ?
 
Väx upp och bli konstruktiv så ska vi säkert kunna lösa det.

Hej Erik. Du har just tagit dig in på listan över de som bara attackerar och är mycket barnsliga. Hoppas du trivs där.

Jag efterlyste ett reellt alternativ, och ditt svar var ett personangrepp. Det om något visar nog vilken nivå du har i ditt debatterande, tyvärr.

Vad jag försökte få fram är att alla är inte passionerat självplågande att de gladeligen avstår från de fördelar som tex en bil kan ge. Men ditt agerande gör ju tyvärr diskussionen ganska omöjlig,

Christian
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...