Kök och brännare värm mat rätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-05-06, 18:28
Tundraman Tundraman är inte uppkopplad

Den här borde fungera om man vill tillaga maten uder turen....men gasen väger nog e del om man inte väljer en väldigt mkt längre gasledning nergrävd fram till Sarek

Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 21:05
thx thx är inte uppkopplad

Använder själv ett kit med stor inspiration från joanna här på utsidan.

Trangias 1L HA gryta, pajlock, tamojjen från trangia mini - 109g
Fire maple 117T på 108g samt ett tunt vindskydd på 18g

Dock sneglat lite på MSR PocketRocket 2 Mini Stove Kit på senare. Men egentligen är det mest packbarheten som lockar, vilket jag skulle kunna lösa med en bättre förvaring för mitt nuvarande kit.

Annars nöjd på 235g och kan ändå laga enklare maträtter. Markstående är känns stabilt och är enklare när jag värmer på käk i tältet så kan jag rätt enkelt ställa det utanför absiden och ändå nå.
Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 00:49
Struntprat Struntprat är inte uppkopplad

Jag använder också ett lätt spindelkök, mest för att det känns lite tryggare (rent subjektivt alltså). Det är alltid många rekommendationer om toppmonterade kök i den här typen av trådar och de är ju faktiskt lättare så de har ju den objektiva fördelen. Men spindelköken är inte jättemycket tyngre (det finns de som trillar in runt 100g så maxviktbesparingen är inte större än så) och har några praktiska fördelar, stabiliteten allra främst. Det här handlar alltså mest vad jag känner mig bekväm med, tankarna drar åt hållet ”det är ju ändå eld och skållhett vatten och grejer, bäst att ta det lite piano, man har ju inte sjukstugan runt hörnet”. Jag förstår att de som kör toppmonterat gör det under ordnade och kontrollerade former, jag tänkte bara lyfta fram mitt lite ängsligare argument.
Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 12:51
SOTO SOTO är inte uppkopplad

Jag har använt ett Primus Light+ i några år nu och det räcker för 7-10 dagar. Har varit i Sarek och efter Nordkalottleden så att köket fungerar betyder allt. Efter ett tidigare haveri har jag numer ett MSR PocketRocket och lite extra gas med.

https://www.addnature.com/prim ... -457193.html
Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 15:32
dmchris dmchris är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thx Visa inlägg
Använder själv ett kit med stor inspiration från joanna här på utsidan.

Trangias 1L HA gryta, pajlock, tamojjen från trangia mini - 109g
Fire maple 117T på 108g samt ett tunt vindskydd på 18g
Jag använder nästan exakt samma när jag är ensam. Tvärtemot hur de flesta verkar göra provade jag först att köra toppmonterat och bytte sedan snabbt till en stabilare lösning. Min väldigt subjektiva upplevelse var att toppmonterat är riktigt opraktiskt så snart man vill använda kokkärl större än ca 0,7 liter. (Vilket jag alltid vill för mat+kaffe/te).

Tar med mig det lilla toppmonterade som backup när det känns relevant och på dagsturer och liknande.
Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 19:17
Lindeman Lindeman är inte uppkopplad

Jetboil alt. Optimus Vega

Brukar köra Jetboil med 100 g tub alt. Optimus Vega då jag vandrar solo. Jetboilen är snabb men lite vingligare pga toppmontering, Vegat otroligt stabil och ändå lätt, ca 180 g med vindskydd. Kombinera med Trangiakastrull eller titankärl. Har även kört detta på vinterturer och med större kastrull för snösmältning fungerar det superbra.
Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 20:11
Knallarn Knallarn är inte uppkopplad

Jag har det här köket. Lätt och smidigt. Och tyst. Dock ej så snabbt men vem har bråttom på fjället? Och vill man så kan man ju köpa en gasbrännare att komplettera köket med. Exvis crux lite.

https://backpackinglight.se/fr ... -cook-system
Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 20:32
thx thx är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av dmchris Visa inlägg
Jag använder nästan exakt samma när jag är ensam. Tvärtemot hur de flesta verkar göra provade jag först att köra toppmonterat och bytte sedan snabbt till en stabilare lösning. Min väldigt subjektiva upplevelse var att toppmonterat är riktigt opraktiskt så snart man vill använda kokkärl större än ca 0,7 liter. (Vilket jag alltid vill för mat+kaffe/te).

Tar med mig det lilla toppmonterade som backup när det känns relevant och på dagsturer och liknande.
Ja samma här. Vid närmare eftertanke ska jag nog strunta i det där msi-kittet jag nämnde. En vettig förvaringspåse till mitt nuvarande system skulle göra mig mer nöjd. Sist använde jag bara en gummisnodd...

Citat:
Ursprungligen postat av Knallarn Visa inlägg
Jag har det här köket. Lätt och smidigt. Och tyst. Dock ej så snabbt men vem har bråttom på fjället? Och vill man så kan man ju köpa en gasbrännare att komplettera köket med. Exvis crux lite.

https://backpackinglight.se/fr ... -cook-system
Jag får rysningar modell naglar-på-griffeltavla när jag tänker på titaniumkärl. Hur är det egentligen att hantera?
Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 20:50
Knallarn Knallarn är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thx Visa inlägg

Jag får rysningar modell naglar-på-griffeltavla när jag tänker på titaniumkärl. Hur är det egentligen att hantera?
Haha ja det där är ju en rysare för oss som var med på den gamla goda tiden. Eftersom jag bara kokar upp vatten på just det köket så slipper jag ju griffeljudet då jag inte rör om i kastrullen/potten. Annars är det väldigt smidigt att hantera, bästa köket jag haft, robust, lätt och användarvänligt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:49.

Logga in

Tips!