Äventyrsrodd: VagaBond 4,7 roddbåt i forskningens tjänst

Jag har lånad ut min Vagabond 4,7 roddbåt till äventyraren och fotografen Oskar Kihlborg som ska ro från Stockholm till Åbo. Oskar är numera känd som seglingsfotograf men vi mins honom även som en av dem första Svenskarna som besteg Everest i 1990.

Enligt Oskar säger forskare vid Stockholms universitet att det finns bättre information om hur ytan på Mars ser ut än Östersjöns botten!! Han gör den 175 sjömil långa roddturen för att uppmärksamma att Sverige inte har ett modernt forskningsfartyg i Östersjön. Samtidigt kommer han att passa på att göra observationer åt forskare vid Stockholms universitet.

Jag var med idag på Kastellholmen när Oskar lämnade kajen vid Briggen Tre Kronor i en ”lätt nedlastad” VagaBond 4,7 roddbåt. Det var stor uppmärksamhet från media med flera TV kanaler och tidningar på kajen. Jag hoppas att Oskar genom rodden få uppmärksamhet om prioriteringen av bättre kunskap om Östersjön och att ett forskningsfartyg är oumbärligt i processen för att rädda Östersjön.

Det var mycket kul att se en ”Svensk bergbestigare” i en roddbåt och härligt att se hur effektivt han har planerad resan. Bra tidsmarginaler och ambitioner som är realistisk och genomförbar. Packningen omfattade mycket säkerhetsutrustning och var enligt min mening ganska lätt. Precis som det ska vara när man själv måste forsla fram varje kilo i ur och skur eller medvind och motvind...

Hoppas på att få återkomma med flera bilder och mer information om hur det går för Oskar Kihlborg…

Mer om projektet kan du läsa på: http://www.su.se/om-universitetet/p...um/aventyrsrodd-i-forskningens-tjanst-1.23480
 

Bilagor

  • oskar-kihlborg-VagaBond 4,7-002.jpg
    oskar-kihlborg-VagaBond 4,7-002.jpg
    17.7 KB · Visningar: 774
  • oskar-kihlborg-VagaBond 4,7-001 (1).jpg
    oskar-kihlborg-VagaBond 4,7-001 (1).jpg
    29.4 KB · Visningar: 778
  • oskar-kihlborg-VagaBond 4,7-003 (1).jpg
    oskar-kihlborg-VagaBond 4,7-003 (1).jpg
    30.3 KB · Visningar: 711
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rostaren Erfarenheter av Vagabond 4,7 Rodd 8
Nikko Snorbillig roddbåt Rodd 8
anojak Roddbåt för 2 personer Rodd 7
se8 Roddbåt för Atlanten Rodd 29
rostaren Hyra av roddbåt Rodd 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...