Vad är skillnaden?

Det här blir spännande!

Tack för alla era svar!

Det ser ut som om jag har många roliga timmar framför mig, med att pröva mig fram till vad som passar mig bäst!
Det ena måste ju inte utesluta det andra, förstås...
I somras gjorde jag min premiärtur i luftballong - det var inte heller fel!

För den som har högtflygande planer är möjligheterna många!

Vi kanske ses ovan där?!

Lena.
 
Måste nog puffa den här! Jag testade skärmflyg för 20 år sen i frankrike, totalt utan säkerhet men sjukt roligt. tänkte ägna sommaren åt att gå kurs, men kan inte riktigt bestämma mig för om skärm eller häng skulle vara bäst för mig. Hjälp mig bena ut några saker:
Vad är prisskillnaden? Speciellt om man vill hyra utrustningen första tiden?
Vilket är farligast?
Lättast att lära sig?
Skillnad på fysiska krav? Jag väger bara 50 kg...
Annat jag borde tänka på?
 
Nu flyger jag bara skärm. Har sett en del hängglidare och träffat en del piloter. Själv tycker jag hängflyg ser kul ut när de väl flyger, dock verkar de lite otympliga att släpa runt med och jag tycker det verkar tungt att starta med. Någon som flyger häng får väl rätta mig om jag gissar fel.

Vad är prisskillnaden? Speciellt om man vill hyra utrustningen första tiden?
Jag tror skärm är billigare. Ny skärmutrustning 25-30000, begagnat från 5-10000. Vad jag har hört så är hängglidarna dyrare, dock har de ett längre liv och håller nog andrahandsvärdet bättre om du vill sälja senare.

För skärmflyg brukar man få låna skärm under elevutbildningen. Hyra kan vara svårt, möjligen kan man betala för att hyra en skärm per dag av en del skärmflygskolor. Annars är det bra om du skaffar skärm efter avslutad elevkurs, man glömmer så fort i början. Jag har träffat ett antal personer som har gått kursen på nytt, därför att de inte köpte nån skärm och sen inte har övat på ett år efter kursen och glömt allting. Jag tror situationen är likadan för hängglidare.

Vilket är farligast?
Jag tror det är ung liknande olycksstatistik mellan skärm och hängflyg. Bägge farkosterna har väl sina för- och nackdelar. Det går att göra bägge sporterna farliga om man är övermodig och flyger utanför sina begränsningar.

Lättast att lära sig?
Jag tror skärm, av den enkla anledningen att den dels är lättare, dels är smidigare att ta med sig. Jag tror därför att man dels orkar hålla på längre när man övar, dels kommer ut och övar mer. Teoridelen borde väl vara liknande för bägge sporterna, så det borde vara den praktiska delen som skiljer sig.


Skillnad på fysiska krav? Jag väger bara 50 kg...
Flygskärmutrustning 15-20kg (skärm, sele, nödskärm, instrument, vatten?, godis, annat du vill ha med dig när du landar). Om du är lätt (du är lätt :) så har du en mindre (lättare) skärm och mindre (lättare) sele så jag gissar på botten av intervallet där. Om du köper lättviktsutrustning så kommer du under 10kg. Det är vikten på hela utrustningen när du släpar den till och från starten, när du väl startar så drar du ju upp vingen i flygläge så där släpar du på mindre, säg 10kg då. Det behöver du kunna ta några löpsteg med om det är lite vind, är det mer vind så behövs inte det, då lättar man oftast på första eller andra steget.

Hängglidare väger mer, jag vet inte exakt hur mycket men om jag skulle gisssa så 25kg och uppåt?


Annat jag borde tänka på?
Några praktiska funderingar: De hängglidare jag har sett har ihopfällda blivit ett paket på en sådär 6 meter, som väger 25-35kg. De skall förvaras nånstans, om du inte kan ha den på flygfältet så skall den transporteras dit och hem, du kanske vill ta med den på resor?

En flygskärm inkl sele packas ihop i en packsäck ung lika stor som en stor ryggsäck, man brukar få ta med den på flyget för några hundralappar. Du kan ta med den i sittliftar i stolen bredvid eller på golvet i en kabin. Man får in ett par flygskärmar i de flesta bilar. Den ryms i lägenheten.
 
Senast ändrad:
Låter som att skärm är något för mig då, eftersom jag saknar sherpa. =)

Nån som har tips på var man bör gå kurs? Jag vill ha vinschbehörighet, och vill helst ta en intensiv vecka och bor i Sthlm. Kikade på Stockholm skärmflyg men förstod att de inte haft odelat positiva recensioner.
 
finns nog inga företag/utbildningar där det bara finns nöjda kunder/elever!

åk ut och prata med folk som flyger nära dig, du vill nog inte åka till kåseberga alt åre eller göteborg flera helger bara för att komma dit och få sitta och hoppas på bättre väder....mitt tips e flyg lokalt! med skärmen kan du efter kursen gå ut och öva på dom flesta fotbollsplatser eller dyl som ligger "lite fritt".......

sen lite FÖRDELAR med skärmen e ju stoppa den i bilen (eller tåget,flyget osv)när du kommer fram packa upp MAX 5 minuter senare sitter du och njuter i luften...
säkerhet
pris billigt
och naturligtvis frihetskänslan luften i ansiktet inget under/runt om dig,som en fågel( som du för övrigt kan med lite tur få flyga tillsammans med :))

Nackdelar e ju prestanda
och att du senare vill börja flyga med motor och ev speedgliders osv.

fördelar med segel prestanda prestanda prestanda
övrigt ser jag tyvärr bara nackdelar som kostnader och den instängda känslan

ps jag har flygit skärmar sen ca 9år, bara provat cesna och segelflyg ett fåtal gånger dock alla med en viss besvikelse efteråt. Hangglider har jag aldrig provat än men har en skärm med samma fart!

Men prova dig fram det e ju individuellt!!!
 
Hej!

Skärmar kan förlora flygförmågan på grund av att de kan vika ihop sig i orolig luft. Hängglidare har seglet uppspänt med rör så den kan inte kolappsa i orolig luft ...

Din vikt gör det svårt att hitta begagnad hängflygutrustning och din längd (troligen inte så lång) kan göra markhanteringen svår.

Att en skärm har samma toppfart som en hängglidare håller jag för mindre trolig.

min senaste hängglidare köpte jag begagnad för 1500 kronor ...

En hängglidare manövreras som ett flygplan: man bankar ikull den och ger höjdroder så den svänger. En skärm styrs genom att vingspetsarna bromsas - en helt annat sätt att manövrera.

varför inte prova tandemflyg med båda flygsätten och en tur med en segelkärra.

Stockholms hängflygare flyger nära Sala ...
 
Pâ den tiden jag höll mitt segelflygcert sâ sa man att det är en sport för singlar.
Är man inte, sâ blir man :) Det tar en väldig massa tid att hjälpa till pâ marken i förhâllande till flygtiden.

Skulle jag fâ för mig att ge mig ut i lufthavet omotoriserat idag sâ skulle nog hängflyg ligga bra till, man behöver ju inte landa i kraftledningar o annat :)

Sen finns ju motoriserat skärmflyg, men dâ försvinner ju den sköna känslan av egen flyförmâga.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...