Liten skärm

Hejsan!

Jag såg ett avsnitt "Extrem överlevnad" och i programmet användes en liten fallskärm som han hoppade ner för backar med. Det var nog ingen vanlig fallskärm jag tror att han sa att det var en liten variant. Jag tycker det skulle vara häftigt att ha en sån och liksom bara glida lite i småbackar, inte hålla mig uppe mha vinden o sådär utan bara just, glida ner för backen när det är vindstilla.

Någon som känner till vad han använde för skärm?Länka gärna var man kan köpa dessa:) Någon som vet om man måste ha någon sorts licens eller liknande? Som sagt vill jag bara leka lite i småbackar.

Tacksam för svar!
 
Eftersom jag sett en och annan landning utan styrsel, dvs i skog och rakt ner i backen så skulle jag rejält rekommendera en fullständig utbildning innan du skadar dig. Kan se roligt och häftigt ut men ett och annat de visar på Discovery är trots lång utbildning genomfört med tur och alltför små marginaler......
Skärmflygning in i berget är inget att leka med......Skärmar och leksaker kan man köpa men inte god tur, gott förstånd eller livet.
//J
 
Om du menar Bear Grylls-avsnittet som gick i helgen tyckte jag det såg ut som en vanlig flygskärm, fast selen såg ut som en lättviktsvariant och skärmen var förmodligen också det. Tag en skärmflyglicens eller gå en en prova-på-dag om du är osäker. Under grundutbildningen så kommer du få göra en hel del backglidningar, eller flyg nerför små backar. Det är bra start- och landningsträning.
 
torde det vara samma krav som för vanliga glidskärmar avseende utbildning även om du bara flyger nedför en liten slalombacke. Risken att skada dig vid landning eller om du fastnar på vägen i träd eller liknande skall du inte nonchalera.

http://iof2.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=805

Thure

okej, tack för svaret!:) Men jag menar inte riktigt slalombackar utan det är mindre backar utan skog eller liknande, jag tänkte bara glida från 10meters backar o hålla mig nära marken:p
 
Eftersom jag sett en och annan landning utan styrsel, dvs i skog och rakt ner i backen så skulle jag rejält rekommendera en fullständig utbildning innan du skadar dig. Kan se roligt och häftigt ut men ett och annat de visar på Discovery är trots lång utbildning genomfört med tur och alltför små marginaler......
Skärmflygning in i berget är inget att leka med......Skärmar och leksaker kan man köpa men inte god tur, gott förstånd eller livet.
//J

tack för svaret! men som sagt handlar det om väldigt små backar där jag bara vill glida intil backen, någon skog finns inte heller:)
 
Om du menar Bear Grylls-avsnittet som gick i helgen tyckte jag det såg ut som en vanlig flygskärm, fast selen såg ut som en lättviktsvariant och skärmen var förmodligen också det. Tag en skärmflyglicens eller gå en en prova-på-dag om du är osäker. Under grundutbildningen så kommer du få göra en hel del backglidningar, eller flyg nerför små backar. Det är bra start- och landningsträning.

okej! ja det var nog bear grylls men det var ett tag sedan jag såg det så det måste vara en repris.
Kan väl nämna att jag absolut inte hade tänkt hoppa som han gör i avsnittet;P. Tycker det känns lite onödigt med utbildning, det handlar alltså bara om små 10meters kullar med högt gräs och ingen skog, men jag ska iaf kolla upp utbildningen! tack för svaret!:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marten75 Hur stor skärm Skärmflygning 2
Klangen Skärm och sele säljes Skärmflygning 2
KÖPES SKÄRM Skärmflygning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...