Pimpelfiske kring Vuoggatjålme

Hej, skall upp till Vuoggatjålme första veckan i april, är tacksam för tips om platser, blänken och upphängare etc som visat sig fungera bra. Brukar endast flugfiska i vanliga fall, så alla typer av tips är av värde. Tack på förhand.
 
Hmm

Det kan man väl kanske fråga sig, men det är ju i alla fall på upphängaren jag brukar få mest ;) (mängden är egentligen av ringa betydelse, upplevelsen av att vara ute desto större).
 
hmmm

hej
du har nog så rätt man måste ju räkna med naturupplevelsen också. Pimpelfiske är ju ett bra sätt och få folk ut i naturen. Jag för min del får nog allt vänta på öppet vatten, men man kan ju under tiden planera och binda nya flugor till sommarens fiske.
ha de
rj
 
vet inte

Pimpelfiske är ett s.k. rovfiske sätt där även levande agn används och där fiskarna får sådana skador att dessa ej går att släppa tillbacks bl.a
En riktig flugfiskare använder krokar utan hullingar så att fisken till största delen går att släppa tillbaks. Detta har inget med snobberi att göra.
Flugfiske=Levnadssätt!
 
Hullinglöst

Håller med, utan hulling är bäst! Jag fiskar en hel del gädda på våren och kör då (95%) uteslutande med hullinglös krok. Där jag fiskar brukar de flesta som kör spinn bara slänga fisken på land efter att de brutit eller slitit ut krokarna ut gäddorna (varför?.
Samma sak är det vid pimpling (Varför slänger folk små abborre osv runt hålen? De säger att korp och räv äter upp senare men är det så? Varför döda om man inte skall äta frågar jag?

Nackdelen med hullinglös krok kan vara att man är för försiktig (gäller kanske mest annan fisk än gädda som tas med kraftigare redskap) när man drillar fisken, den kan få mjölksyra i stora mängder.
 
Hullinglöst

Hej
Såg i sommras massor av dom påståenden som du skrev om och även fiskare som slängde stora fiskar in bland buskarna för att dom hade fått max tillåtna antalet den dagen, i den sjön fick man ta upp 3 fiskar/dygn. Dessa fiskare trodde att dom skulle till slut få den riktigt stora fisken om dom höll på länge nog.
Fiskemarodörer vill jag kalla dom för.
 
Hurvida en hullingslös krok är mer "etisk" än något annat måste väl bero på VARFÖR den används. Är det för att man ska kunna "nöjesfiska" med gott samvete eller är det för att kunna sätta tillbaka de som är för små? Jag tycker att det är mer etiskt att lägga ett nät för att få en god fisk till matbordet än att fånga andra varelser enbart för nöjet. Även om ingen skulle försöka säga annat än att sportfiske "bara" är sporten, nöjet och spänningen tycker jag att man ska sluta när man tagit upp matfisken!

Missförstå mig inte. Jag är ingen "vegan-hulligan" eller speciellt "etisk" av mig, och brukar normalt inte ge mig in i sådana här diskutioner. Fast nån gån ska man väl göra ett undantag. Själv fiskar jag med allt från fluga till (undantagsvis) nät men brukar aldrig komma i den situationen att jag måste smussla undan fisk över maxantalet!

Naturligtvis håller jag med om att slänga fisk i buskarna är åt h-e fel men att rätt över påstå att "spinnfiskare" gör det är att ha lite väl hög svansföring!

Per
 
spinnfiskare" gör det är att ha lite väl hög svansföring!

Jag själv eller någon av mina bekanta har aldrig sett en flugfiskare bete sig på detta idiotiska sätt.
En flugfiskare har kommit så pass lång i sitt sätt att fiska och han fiskar inte för att få så många fiskar som möjligt. Valutan får han när han lyckas få fisken att hugga på sin egen tillverkade fluga.
Själv så äter jag inte ens fisk men bedriver flugfiske till fullo.
 
Det börjar bli "off topic"!

Nu har vi väl lämnat Vuoggatjålme för länge sen!

Jag har inte heller sett någon flugfiskare göra så. Inte någon spinnfiskare heller för den delen. Det är ungefär som att påstå att alla Volvoägare kör som dårar när det beror på att Volvo är så vanlig att det är sannolikt att en drulle kör just Volvo. Fast jag är ju inte ute och fiskar varje helg och umgås inte direkt i "fiskekretsar" heller. I min kanotvärld är fisket mer en bisyssla när man slagit läger för kvällen. Därför säger jag inte mot om du säger att du sett någon "spinnfiskare" bära sig illa åt. Jag tycker bara inte att man ska säga att bara den egna gruppen - flugfiskare eller andra - har så mycket högre moral än resten av barbarerna.

Varför äter du inte fisk? Tycker du att det smakar pest eller är det av mer ideologiska själ? Varför ska en vegetarian fiska för nöjet, om än med aldrig så hullinglösa krokar? Det tycker jag är oetiskt. Odla morötter och vinn trädgårdstävlingar i stället. Samtidigt kan jag ju ändå förstå varför man fiskar eftersom jag gör det själv.

Jag behåller tills vidare min åsikt om vems svansföring som är högst! Det är möjligt att du tycker att min fiskemoral är helt under isen (fast pimpelfiske har jag aldrig ägnat mig åt) men jag vill nog ändå ha något till det vita vinet och såsen! En fiskedag utan fångst är lite misslyckad även om naturen är underbar och vädret vackert. Du får trösta dig med att min fiskelycka brukar vara sådan att man knappast kan tala om "rovfiske". Dessutom brukar jag inte meta just för att slippa få småfisk som svalt krok och bete ända ner i magen.

Over and out

Per
 
Nu har vi väl lämnat Vuoggatjålme för länge sen!

Hej
Håller med dig, vi har lämnat det egentliga ämnet om Vuoggatjålme för länge sedan och det har blivit ett pajkastande till höger och vänster. PS/ har aldrig varit vegan och tror inte att jag blir det heller och varför jag inte äter fisk är för att jag inte tycker om fisk.
The End
ha de bra
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.