Nätfiske

Skall vi ha totalförbud på all nätfiske?
Skall vi som sportfiskare behöva gå till ett annat ställe för att fiska på grund av att det för tillfället är för många nät utlagda vid just den platsen?
Kom och diskutera nätfiske här.
 
tja det beror ju på i små åar o sånt e de ju rättså rent från nät, när dom börjar lägga nät där då e de krig i tomteskogen.
 
Inte i havet, väl?

Jag lägger både nät och kastar från båt/klippa.

Visst kan väl båda former få finnas. Jag har aldrig haft några problem med att det är så fullt med nät att jag inte kommer ut med mina kast.

Men, om det på vissa håll är ett problem, får man väl införa nån sorts regel om att näten måste vara minst 50 meter från strand, eller nåt...
 
Detta påstående då?

Sportfiske är oftast att föredra framför nätfiske då sportfiske ger större fiskar chansen att leka. Vid nätfiske skördar nätmaskorna hela tiden de stora fiskarna och mycket effektivare än sportfiske.
 
Det kan ju vara så som du skriver, ja.

Men å andra sidan kan man ju säga att ett nät bara tar upp de stora fiskarna.
Sportfiskare tar ju upp fisk som inte hunnit bli könsmogna och leka än. Visst är det upp till oss alla att släppa tillbaka fisk som inte håller måttet, men det kan ju vara si och så med den saken.
Å andra sidan tar kanske sportfiskare inte upp så mycket av fisken, som sagt.

Kanske man ska införa större maskor i näten, för att bara få de riktigt stora, och på så sätt lite mer säkra återbestånden?

Sedan beror det väl lite på vilken fisk som ska fångas i nätet, och hur bra tillgång det finns på den just där.
 
spinna vidare

Om spinner vidare och skriver så här:

Varför minimimått?
Minimimått har man för att garantera att en tillräckligt stor mängd fisk kan gå i lek så att fiskbeståndet tryggas på sikt. Problemet i dagens fiske är att alla som fiskar är så inriktade på att plocka upp de stora fiskarna av våra populäraste arter och man gör det utan att sätta gräns för hur många man tar. Därför uppstår ofta en brist på framför allt stor lekfisk. Minimimåttet kan behöva kompletteras med bestämmelser om hur många fiskar man får ta. Annars riskera man ändå att antalet stora lekfiskar blir för litet. Man kan också riskera att få fördvärgad fisk. Man kan råka ut för att lekfiskarna leker allt yngre och att de blir allt mindre om man ständigt tar bort de största. Det behövs alltså en balans mellan minimimått och antal fiskar som man fångar. Den balansen kommer man fram till genom provfisken.
Sportfiske är oftast att föredra framför nätfiske då sportfiske ger större fiskar chansen att leka. Vid nätfiske skördar nätmaskorna hela tiden de stora fiskarna och mycket effektivare än sportfiske.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Nätfiske från kajak. Fiske 8
norpan_ Kustnära nätfiske Fiske 2
mr.murphy Nätfiske Fiske 10
peppe_malmqvist Regler för nätfiske? Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.