Ammarnas til Hemavan

Jeg skal til sommer vandre fra Ammarnas til Hemavan, sammen med min kæreste fra uge 29-30. For nu at kunne imponere en lille smule omkring fiskeriet, vil det være en stor hjælp med lidt informationer om grej/teknik osv. (jeg er ikke helt "grön" med flue, men er bedre med haspel)
Håber på et par gode råd / links.

Knæk og bræk
Jesper
 
Hej
Jag fiskar varje år uppe vid Hemavan. Både fluga och spinn. Jag har helst små spinnare med guldkropp/rödkropp och skedar i svart med röda prickar. Steg två blir svat sked med gula prickar. I fiskeasken finns det minst 10 olika varianter som provas runt beroende på fiskarnas humör.
Vid flugfiske använder jag mindre svart/bruna flugor eller gröna. Funkar inte detta kommer en stor nattslända fram typ "Streaking Caddy" eller vad den nu heter.
Lycka till
ht
 
Tärnasjöns nedre del

Som ni passerar på vägen är ett kvoterat vatten och bara ett fåtal fiskekort säljs på det området. Där fångas det fina fiskar varje år. Från Tärnasjön och sista biten till Hemavan är det inte mycket till fiske, bäcken som rinner där får sitt vatten från fjällsidorna och inte någon större sjö. Så såvitt jag vet finns det inte några större fiskar där..

/M
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.