Ny räddningslina

Det är väl inte helt otroligt? Man på 90 kg plurrar, kvinna på 55 ska dra upp honom. Eller förälder - barn. Eller den som ska rädda är lite till åren kommen.
 
Vi gjorde en liknande på 60 talet av en isskruv och en 3m slinga, för att få ner totalvikten och volymen brukade vi en Wahlbeks skotlina som skulle hålla 400kg, till både slinga och kastlina.
Men traditonalisterna klagade på att den var elak mot dragarens händer. Handskar talades det inte om.

Lättare lina leder till mindre kastvikt och med ett lager embalageplast utanpå blykärnan innebär en träff på offret inte utslagning som med en vanlig blydagg.

Roligt att hjulet går runt.

go tur
 
Förekommer en del problem i samband med linräddning. T ex att koppla en kastad lina till den plurrade om inte karbinhake är tillgänglig. Den som ligger i vaken kan ha svårt att greppa en kastad lina. Den plurrade kan ha fått en hjärnskakning eller annan skada i samband med att isen brister.

Plan B kan vara att ta tag i den plurrade med händerna om det finns en tillräckligt stabil iskant alternativt improvisera med att knyta linan om det plurrade etc.

För stor kraft i linan kan eventuellt skada den plurrade.

Numera så talar erfarenheter IMHO för att det bästa är om linan fästs med en dragpunkt högt på den plurrade så att draget kommer ovan vattenytan. T ex med en karbinhake fästat i ryggsäckens axelban eller i en slinga runt övre delen av bröstkorgen.

Thure
 
+ Bättre kraft
- kräver yta/längd på isen att riggas upp på
- ökad risk för lin-trassel med flera linor
- en pryl till att ha med sig
- tiden det tar att rigga upp den - den plurrade hinner bli svalare - kan gå fortare om man är flera men då kan å andra sidan flera dra i samma lina eller seriekoppla flera linor utan "utväxlaren"
- kräver lite övning och vidmakthållande träning för att kunna användas snabbt och effektivt

Men om ensam liten/svag räddare ska rädda stor tung plurrad kanske det är ett alternativ.

/Patrik,
 
Blev lite nyfiken på hur man lyckats patentera något som är smart, men också väldigt välkänt sedan länge inom bl.a. klättring och forspaddling. Men då jag sökte på det uppgivna patentnumret, SE 135 14 80-0, hos PRV så hittade jag ingenting alls.
 

Förklarar att jag inte hittade något - de anger fel nummer på sin facebooksida.

Och det som skyddas är att blocket är integrerat i påsen man kastar iväg. Samma resultat kan uppnås genom att man packar med sig ett separat prusiksnöre, ett block och någon karbin. Då kan man, med lite träning, lätt sätta upp samma sak med en extra kastlina, på samma sätt som är praxis inom forsränning. I skridskofallet så hjälper det nog om man även har med sig en ishake eller isskruv för att kunna sätta ett stabilt ankare.
 
Blev lite nyfiken på hur man lyckats patentera något som är smart, men också väldigt välkänt sedan länge inom bl.a. klättring och forspaddling. Men då jag sökte på det uppgivna patentnumret, SE 135 14 80-0, hos PRV så hittade jag ingenting alls.

Vad som är patenterbart (som når uppfinningshöjd) beskriver PRV här:
https://www.prv.se/sv/Patent/Ansoka-om-patent/Innan-ansokan/Villkor-for-patent/

Läser man denna mening omvänt "Det innebär att nya sätt att kombinera kända metoder eller föremål inte nödvändigtvis är patenterbara."
så tolkar jag det som att man ibland kan uppnå uppfinningshöjd genom att kombinera två kända tekniker på ett nytt sätt - det är väl vad det handlar om här: fira med talja&block-utväxling kombinerat med skridskokastlina.
Det man vinner i kraft förlorar man i väg är inte nytt men för kastlinor är det nog nytt, frågan är om det ligger nära till ahnds för fackmannen - det får PRV avgöra.

/Patrik
 
Kan det fungera att dra med ett T-handtag eller måste man dra direkt i en lina alá dragkamp? Annars skulle man ju kunna använda den vanliga linan tillsammans med något att fästa den i isen med, och dra den med ett T-handtag utrustat med linhjul. Och ett T-handtag är det rätt många som har med sig.... Sätt ett linhjul mellan handtagen på ispiken och voilá!! Ett T-handtag med löphjul att lägga linan runt!
 
...å jag tar såklart gärna emot provision på den idén om någon skulle få för sig att tillverka sådana pikar ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.