Ännu fler dödsfall

Att ringa i från vaken är befängt. Att komma upp och få på sig varma kläder är a och o efter ett plurr. Kan vara värt att lägga till för punkt 4 att flytkraften skall bestå av vattentätt packat ombyte. Viktigt är också att ombyten inte består av utrangerade kläder, helst ska ombytet vara bättre än de ordinarie kläderna gärna av ylle eftersom de värmer även om man är lite fuktig då man tar på sig dem. Glöm inte handuken och plastpåsar att ha utanpå sockorna. En telefon är bra för att kunna larma med för dom på isen ifall de som ska räddas skadar sig och inte kan ta sig vidare. Följer man listan ovan av Peter är det dock väldigt ovanligt att det blir en krissituation.

Skickat från min E6553 via Tapatalk



Skickat från min E6553 via Tapatalk
 
En PLB kan nog vara en klok investering även på isar, speciellt om man nödvändigtvis måste åka ensam och på sämre isar ( vilket inte borde ske alls).
Ett snabbt knapptryck till skillnad mot feppel med mobilen i kyla och ev chock. Sedan vet jag ej tidsaspekten/proceduren PLB-larm kontra ett 112-samtal och behörig hjälp på plats.
Exakt position ges med PLB:n och det känns som en viktig tids fördel.

9 döda på isar hitills 2016 enligt radion imorse - känns inte vidare nödvändigt. Dags för iskampanjer igen?

Om man inte plurar nära en sjöräddningsstation med svävare eller landnära med bilväg (som räddningstjänsten kan utgå från) är nog tid till korrekt utlarmning betydligt kortare än framkörningstiden för räddarna.

Jag lägger fortfarande alla mina röster på kamrater som i första hand kan dra uppen ur vaken och i andra hand larma med sina mobiler om det också skulle behövas.

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...