Ännu fler dödsfall

Nej.

Självmord ser jag som mkt långsökt.

Självklart finns riskee på is och de varierar oerhört med tid och plats.

Uppmärksamhet med ögonen och flitig användning av pik och "gungning" lyssna efter isljud minskar risken liksom lokalkännedom och kartstudier minskar risken. Info från andra på isen och färska bedömningar från andra via www minskar också risker.

Åka ensam eller tätt ihop i små grupper ökar risken.

Man kan punkta vilka faktorer som är viktigast t ex så här:

1. Kunskap

2. Ispik

3. Sällskap

4. Flytkraft (ryggsäck)

5. Livlina

6. Dubbar

Punktningen gjord av Peter Kronborg jag tycker den är utmärkt.

Man kan alltså påverka sin risk mkt men måste alltid ha beredskap för att man missar i isbedömningen och plurrar.

Thure
 
^Och en till, gammaldags mobil telefon som man kan använda också i vak. Moderna "kloka" funkar inte våta och i kall. En orsak till dödsfallen?
 
^Och en till, gammaldags mobil telefon som man kan använda också i vak. Moderna "kloka" funkar inte våta och i kall. En orsak till dödsfallen?

Det känns som en mycket dålig plan att ignorera säkerheten och tänka att "åker jag i kan jag ju alltid ringa". Jag skulle nog förlita mig på annat, oavsett modell på telefonen.
 
^Och en till, gammaldags mobil telefon som man kan använda också i vak.
Någon som har provat att ringa liggande i en vak? Jag har ibland med min mobil i surfskin liggande i ett vattentätt fodral. Fungerar med blöta händer även om lite fumligt. Är dock tveksam om jag skulle vara tillräckligt samlad för att klara av att ringa ett samtal liggande i en vak.
 
Även om man lyckas ringa efter hjälp - hur lång tid tar det innan hjälpen anländer till den plats du förhoppnignvis kan beskriva? Hur kall hinner du bli under den tiden?

Jag vill nog förlita mig mer på åk-kamrater mer än mobiltelefon för att ta mig ur vaken.

/Patrik
 
^Det beror på var du är, det kan hjälpa, och som allmenhät det är mycket viktigt att man kan göra ett alarm alltid det är nödvändigt.
 
En PLB kan nog vara en klok investering även på isar, speciellt om man nödvändigtvis måste åka ensam och på sämre isar ( vilket inte borde ske alls).
Ett snabbt knapptryck till skillnad mot feppel med mobilen i kyla och ev chock. Sedan vet jag ej tidsaspekten/proceduren PLB-larm kontra ett 112-samtal och behörig hjälp på plats.
Exakt position ges med PLB:n och det känns som en viktig tids fördel.

9 döda på isar hitills 2016 enligt radion imorse - känns inte vidare nödvändigt. Dags för iskampanjer igen?
 
indirekta självmord! ingen kan missa att isarna smälter vid plusgrader och regn.

Många som inte vistas på isar tror att de smälter så fort det blir plusgrader, fiskare o skrinnare vet att de kan vara bäriga ett bra tag. Det kräver dock både kunskap och ödmjukhet för att förstå när det är dags att avstå, och inte pröva lyckan för hårt. Better safe than sorry gäller här.
 
Att ringa i från vaken är befängt. Att komma upp och få på sig varma kläder är a och o efter ett plurret kan vara värt att lägga till för punkt 4 att flytkraften skall bestå av vattentätt packat ombyte. Viktigt är också att ombyten inte består av utrangerade kläder, helst ska ombytet vara bättre än de ordinarie kläderna gärna av ylle eftersom de värmer även om man är lite fuktig då man tar på sig dem. Glöm inte handuken och plastpåsar att ha utanpå sockorna. En telefon är bra för att kunna larma med för dom på isen ifall de som ska räddas skadar sig och inte kan ta sig vidare. Följer man listan ovan av Peter är det dock väldigt ovanligt att det blir en krissituation.

Skickat från min E6553 via Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.