Flera genom isen på Mälaren - en död

Till signaturen P-E vill jag bara säga att jag förstår precis hur du menar. Jag blir själv väldigt sårad av medias sätt att uttrycka sig när det gäller en helt annan fråga, som de på samma sätt gör gång på gång. Sådan obetänksamhet är vanligt bland de som är på insidan av gemenskaper, vad det än gäller, har jag märkt.

Tråkigt att höra att det inte finns en skridskoklubb där du bor, som hade kunnat ge både mer skridskomöjligheter och sällskap. Jag tänker att det viktiga för dig i din situation är det du säger - att du har den kunskap som krävs för att kunna åka skridsko så säkert som möjligt, trots att det innebär en förhöjd risk att åka ensam.

När man bedömer risker måste man ju också ta in aspekten att man vill leva ett så bra liv som möjligt, inte bara överleva.

Hoppas du har en bra vinter på isen. Själv har jag alltid tyckt att man känner sig mindre ensam i naturen.
 
Här är det bara plogad bana som gäller nu, och den hållfasthetstestas ju hela tiden nu när det är snö om man säger så.... Jag väger med stor sannolikhet mycket mindre än maskinen de plogar med! Innan plogningen fanns det tjock kärnis att åka på. Det räckte med att titta ner så såg man hur tjock den var p.g.a alla sprickor. Jag HAR åkt över ett parti (1 meter bred remsa) i ett sund där det fanns spår av en plurrning, men det var på knädjupt vatten och just då testade jag faktiskt att åka med torrdräkt. Även om jag bara har lätta stavar så kunde jag konstatera att isen var tjock nog att glida över. Det var nog det mest vågade jag gjort på is någonsin. En vecka senare träffade jag förresten han som hade plurrat och konstaterade att det var dagen före, och så hade han åkt på där det var som bredast medans jag gled över försiktigt nära stranden.

Den bana jag åkte på idag går över strömt vatten, men det är minst 50cm is där nu. Här brukar folk åka skoter, spark, skidor etc utan några som helst säkerhetsprylar. Det är ytterst sällan det händer olyckor. När vårens pip-is kommer kan det vara någon fiskare eller skoteråkare som klantar sig, men då brukar det vara för kass yta för skridsko-åkning.

Så småningom blir ju isarna sämre även här, men då har det även blivit så mycket öppna vatten så det går att paddla istället (finns 600 meter öppet även nu, så man kan träna paddelteknik de dagar det är för varmt för skridskor eller skidåkning).

Okej... plogad bana? Klart att man kan kritisera det där med att aldrig åka ensam då va? JA! För det är ju det som är problemet med att säga ALDRIG! Det innefattar ju ALL åkning utan pardon. Tyvärr är det inte "gratis" att häva ur sig det heller. Som sagt, för många är det en råsop i magen att bli påmind om sin ensamhet. Ett nödvändigt råd när det verkligen är befogat, men gör det åtminstone LITE nyanserat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
Grus74 "Flera olyckor på svaga isar" enligt DN Långfärdskridsko 2
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
vid Stora hål rakt genom isen på plogade banor. Ovanligt? Långfärdskridsko 3
Pysse Slangsystem genom vattentäta säckar Långfärdskridsko 3
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
L.A. Bubblor i isen? Långfärdskridsko 5
BGE Inget bett i isen Långfärdskridsko 5
rannug Zandstra vs. Skyllermarks Blå - märks skillnaden i styvhet på isen? Långfärdskridsko 3
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
pausch Vänster- eller högervarv på isen Långfärdskridsko 36
Brune Fotografering på isen under åkning Långfärdskridsko 22
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Bertil Växer isen vid +3C Långfärdskridsko 38
Claesh Hjälm på isen! Långfärdskridsko 22
Mats R Hur kommer isen smälta nu? Långfärdskridsko 6
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
Bertil I väntan på isen Långfärdskridsko 7
Viberg Kamera på isen Långfärdskridsko 7
and123 Inlines på isen! Långfärdskridsko 27
kr-val Mäta strömmar under isen Långfärdskridsko 6
Pellepassat Hur påverkas isen? Långfärdskridsko 1
jespan Räven raskar över isen..... Långfärdskridsko 8
Hundar & barn på isen Långfärdskridsko 8
Jonne Respekt för isen? Långfärdskridsko 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.