Flera genom isen på Mälaren - en död

Sorgligt det som hänt.
Är detta ett känt ställe där isen kan/brukar vara svag?
Någon som vet mera om det var en klubb- eller privattur och vilken utrustning de inblandade hade (läste om linor i en fallet) - allt frågat i syfte att lära och förhindra liknande framöver.

/Patrik
 
Enormt många plurr i området igår. Jag vet, förutom de två media rapporterat om i alla fall 4 till, kanske 6.
Flera rapporter om plurrade utan vare sig ispikar och ryggsäck. Varav flera verkar vara i en väl synlig råk!

Dessutom plurr vid Kungshatt någonstans.

Isarna verkar väldigt fort ha gått från stabila men tråkiga att åka på (jag var där i lördags) till förrädiska med hård yta och roliga att åka på?
 
Isarna verkar väldigt fort ha gått från stabila men tråkiga att åka på (jag var där i lördags) till förrädiska med hård yta och roliga att åka på?

Ja, plusgrader och vind luckrar snabbt upp isarna.
Stora Värtan hade små råkar och antydan till vindbrunnar i lördags, i söndags var råkarna ca 1 meter breda och det fanns gott om vindbrunnar helt öppna eller täckta med 1 cm is i botten.
I medvind gick det relativt fort på isen och det var svårt att upptäcka vindbrunnarna i tid. Far man ner i en vindbrunn i 30 km/h och det tar tvärstopp lär det göra ont.

Det stod sjukvårdare nere vid Näsaäng i söndags, men jag vet inte vad de väntade på. Hörde att de senare åkte därifrån med sirenerna påslagna.

Bild från i söndags. Blankt och fint, men inte säkert...
 

Bilagor

  • _NIK9819_s.jpg
    _NIK9819_s.jpg
    36.2 KB · Visningar: 1,608
Dödsolyckan i går skedde vid Signhildsberg ett klassiskt strömställe SO om Erikssund. Tidigare år har området ofta varit utmärkt med granar.

Enligt uppgifter i UNT hittades personen under vattnet. Enligt en skridskoåkare som är frivillig i Sjöräddningssällskapet hade den förolyckade inte pik eller ryggsäck/flythjälp.

Thure
 
Övervägande majoriteten av de skridskoåkare som plurrar kommer förstås upp igen. Utan en mkt omfattande utredning är det svårt att ha någon synpunkt på vad som varit avgörande i de enskilda olyckorna.

Men att åka ensam och att sakna flythjälp höjer risken.

Thure
 
Jag kan ha fel men jag fick för mig att fler av de omkomna i vinter har sagts vara erfarna skrinnare. Vad tror ni i.s.f kan vara faktorerna som gått fel? Jag är införstådd med att Vi bara kan spekulera i frågan men ändå intressant om så är fallet. Är det ensamåkningen som är den största faktorn?

Jag kan dock ha missuppfattat det hela...
 
Senast ändrad:
Vad det gäller risken att plurra så är den knappast generellt mindre för erfarna skrinnare. Riskbenägenhet respektive beteende är inte enkelt att ändra på.

Med erfarenhet och övning på att hantera plurrningssituationer kanske man kan klara upp en plurrning lättare.
Men är man ensam har slagit sig i samband med plurret eller är handikappad av ålder etc kan det förklara att man inte klarar sig.

Thure
 
Kan ett väl avklarat övningsplurr eller väl avklarat oplanerat plurr leda till övermod - "ett plurr klarar jag - det är ju inte så svårt att ta sig upp igen" men så blir kankse plurret allvarligare på något sätt: kallare, längre ut på tunn is, kombination med skada, tröttare/hungrigare/törstigare....

/Patrik, som blir än mer säker på att jag aldrig kommer åka ensam
 
Det är lurigt nu helt klart, tog själv ett oväntat bad på Södra Vällen i söndags, skiftar hastigt mellan någon decimeter bra is till vakar och underfrätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
Grus74 "Flera olyckor på svaga isar" enligt DN Långfärdskridsko 2
ripjägarn Skridskor genom Padjelanta Långfärdskridsko 0
vid Stora hål rakt genom isen på plogade banor. Ovanligt? Långfärdskridsko 3
Pysse Slangsystem genom vattentäta säckar Långfärdskridsko 3
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
L.A. Bubblor i isen? Långfärdskridsko 5
BGE Inget bett i isen Långfärdskridsko 5
rannug Zandstra vs. Skyllermarks Blå - märks skillnaden i styvhet på isen? Långfärdskridsko 3
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
pausch Vänster- eller högervarv på isen Långfärdskridsko 36
Brune Fotografering på isen under åkning Långfärdskridsko 22
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Bertil Växer isen vid +3C Långfärdskridsko 38
Claesh Hjälm på isen! Långfärdskridsko 22
Mats R Hur kommer isen smälta nu? Långfärdskridsko 6
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
Bertil I väntan på isen Långfärdskridsko 7
Viberg Kamera på isen Långfärdskridsko 7
and123 Inlines på isen! Långfärdskridsko 27
kr-val Mäta strömmar under isen Långfärdskridsko 6
Pellepassat Hur påverkas isen? Långfärdskridsko 1
jespan Räven raskar över isen..... Långfärdskridsko 8
Hundar & barn på isen Långfärdskridsko 8
Jonne Respekt för isen? Långfärdskridsko 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.