Ännu en skridskoåkare död i Sörmland

dödsorsak?

Sorgligt som hänt men det ävcker en fråga i mitt huvud - vad är dödsorsaken i vaken egentligen?
Görs någon statistik/uppföljing av detta och om man på så sätt kan lära något av olyckorna.
Är det drunkning, ihjälfrysning, hjärtinfarkt eller något annat?
Görs någon utredning av ev medförd säkerhetsutrustning?

Ang att FM bryter ränna så kanske den behövs för rikets säkerthet, skydd och bevakning men olyckligt om den måste gå där det skrinnas och skärgårdsbor har sitt besöksstråk.

/Patrik
 
Polisen utreder såna har olyckor relativt grundligt. Jag har tagit del av några sådana utredningar. Jag vill inte gå in på hur de går till väga i ett foruminlägg.

Det kan vara svårt att besvara alla relevanta frågor i en sådan utredning.

Thure
 
Aldrig ensam!

Tillåt mig dela med mig av ett minne från just detta område, jag ber att beskäftiga kommentarer hålls inne med.
Det var i mitten av 1980-talet. Jag var ganska ny med att utöva långfärdsskridsko, hade all utrustning dock. Såg på rapporter att Hårsfjärden lagt sig fast och säker, med lite pudersnö bara. Hade ju tre håltimmar, så jag drog ner till just Söderby brygga. Ensam. Drog ut på Hårsfjärden, snölagret tunnade ut och under var fast och slätt. Sol! Drog ner mot Musköhållet, pausade och sedan tillbaka, hade ju lektioner kvar. Med lite medvind dessutom var allt - perfekt.Såg isrännan, marinens, på långt håll, den var relativt nybruten. Plötsligt förbyttes allt dock i ett minidrama. Jag föll handlöst framåt, och låg platt i ett verkligen blött slasklager med påtagligt sviktande porös is under. Kunde åla mig tillbaka, delvis blöt och mörbultad. Fattade ingenting., ty ytskiktet var ju okulärt identiskt där jag föll med ideal-isen innan. Vid lite nyfikna undersökningar kom jag fram till att vatten trängt upp under isen från själva brytningsprocessen av rännan kanske 50 m bort från den, och löst upp isen, trängt igenom så det blev ett slasklager under pudersnön. Kom undan med ett par revbensbrott. Efter denna händelse åker jag aldrig ensam utom möjligen på rekad insjö o bana - vilka fantastiska israpporter det än finns. Aldrig ensam!
 
Sorgligt som hänt men det ävcker en fråga i mitt huvud - vad är dödsorsaken i vaken egentligen?
Görs någon statistik/uppföljing av detta och om man på så sätt kan lära något av olyckorna.
Är det drunkning, ihjälfrysning, hjärtinfarkt eller något annat?
Görs någon utredning av ev medförd säkerhetsutrustning?

Ang att FM bryter ränna så kanske den behövs för rikets säkerthet, skydd och bevakning men olyckligt om den måste gå där det skrinnas och skärgårdsbor har sitt besöksstråk.

/Patrik

Problemet är som sagts inte att de bryter is, utan att de låter bli att informera om det. När skärgårdsbefolkningen ser så allvarligt på det att de t o m ringer polisen om det, så inser man allvaret. I princip hade de också kunnat stänga folk ute på isen.
 
Varför e alla över 70 bast som kör ner sig?

Skulle rekommendera bandyplaner om man är i den åldern och prompt måste åka grillor.

Det e nåt med sjöisar och gamlingar som jag har svårt att fatta. Verkar va nån machogrej att skryta med att man minsann vart ute på första isen som var 1,5 cm tjock.
 
Varför har inte äldre män flytväst i båt ?
Varför är äldre män bäst på allt ?
Varför är de så envisa ?

Åk ALDRIG ensam !!!

/55-taggare
 
Varför e alla över 70 bast som kör ner sig?

Skulle rekommendera bandyplaner om man är i den åldern och prompt måste åka grillor.

Det e nåt med sjöisar och gamlingar som jag har svårt att fatta. Verkar va nån machogrej att skryta med att man minsann vart ute på första isen som var 1,5 cm tjock.


&Till skillnad från många andra så är de äldre ute, de har tiden, medan många yngre möjligtvis springer på et löpband och inte vistas ute överhuvudtaget. Och det var ju inte isens tjocklek som var problemet här, i princip åkte han på välkänd säker is, som han hade god erfarenhet av att åka på tidigare. Ungefär som om någon skulle ha minerat bandyplanen!
 
Gissar att de är en överrepresenterad grupp i antalet åkta timmar per år.
Skapar ju en naturlig övervikt i statistiken, ungefär som att det är män som är inblandade i de flesta trafikolyckorna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.