Varning för äventyrs-grupper på Facebbok

Jag märkte idag att det är samma person som ligger bakom minst 14 olika äventyrs-grupper på Facebook.
En grupp heter Äventyr från Skåne. Det finns flera olika grupper med samma namn men med olika landskap. Plus att det finns en grupp som heter Vandrande singel..
Då man måste uppge var man bo så kan man i princip inte vara med i de olika landskapsgrupperna så det är svårt att upptäcka detta. Problemet är att personen som ligger bakom dessa grupper själv mest postar saker från sin egen blogg och använder grupperna för att göra reklam för sitt eget arbete. Jag vill bara varna att dessa grupper alltså även har ett annat syfte än vad som beskrivs i gruppinformationen och titlarna på respektive grupp.
Detta ska ses som ren information och ingen kritik mot personen då det inte står att grupperna är icke kommersiella.

Jag gick med i en av landskapsgrupperna för att jag ville ha tips på utflykter att göra. Dock handlade inläggen mest om utflyktskompisar och det är jag rätt så ointresserad av (alltså att träffa någon från facebook och göra en övernattningstur med). Det kan väl hända att det sedan, efter att jag lämnade, mer och mer blev en marknadsföringskanal för gruppadmin men det beror nog främst på den låga aktiviteten från övriga gruppmedlemmar? Oavsett märker man ju det om man är medlem och det står en fritt att gå ur om man inte vill läsa admins blogg...
 
Varning för varningar. Du har inte presenterat ett enda vettigt argument varför du varnar. Tycker jag. Vad är det som är så farligt med grupperna? Att grundaren vill tjäna pengar. Oj, va farligt. Tänk om nån kommer ut i naturen och betalar för lite guidning. Jävlar va hemskt. Gå ur är mitt förslag.
 
Vad är det för fel med argumentet att gruppen marknadsförs på ett vilseledande sätt?

Det är rätt konstigt att nån som bor utomlands har flera grupper om äventyr i olika områden i Sverige, det normala brukar ju vara att det är folk som vistas i området som skapar grupper om det.
 
Den som har grupperna är väl bara ute efter div information från medlemmarna och deras vänner etc man kan ju göra pengar på sådant...

Mvh troswe
 
Jag själv är ganska allergisk mot kommersialiseringen av friluftslivet, där massa företag gömmer sina affärsidéer i arrangemang och prat om "träffa likasinnade" "ditt livs utmaning" "kom ut i naturen" och så är det likförbannat ett "vandringspaket" "guidning" anmälning för 5000kr i slutändan plus "träffa ledande outdoorföretag och SNACKA". Jag hatar det rentav, entreprenörer som liksom geggar ihop gränser mellan saker och är medvetet oklara om sina intentioner genom att spela entusiaster fast de har en affärsplan i bakfickan. Jag tycker nog man ska vara tydlig med vad man säljer . Annars känns det sliskigt och bakslugt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...