Varning för NextJet

Det börjar väl bli dags att tänka på biljetter till årets fjällvandringar. Det känns ju bra att vi räddat nattågen till fjällvärlden men till er som ändå tänker flyga till fjällen i år vill jag bara utfärda en liten varning, så att ni kan skydda er och inte råkar ut för samma sak som jag förra året.

Jag skulle flyga till Gällivare med NextJet som start på en 10 dagars liten enmansexpedition genom Sarek. Någonstans mellan bagageinlämning på Arlanda och bagageupphämtning i Gällivare försvann ett par saker ur ryggsäcken, främst av allt en praktisk regnponcho. Ponchon skulle kompensera för en gnagande misstanke om att min dyra skaljacka med 10.000 mm vattenpelare skulle få för sig att sluta vara vattentät under vandringen. Vilket visade sig stämma och det blev därför lite jobbigt när jag sedan fick regn fyra dygn i sträck mot slutet av vandringen och inte hade något skydd mot detta. Ett par helt nya handskar försvann också, så det blev lite kallt om fingrarna och jag fick blåsor av stavarna som sedan sprack och blev sår. Men det värsta var ponchon. Det hade kunnat vara mycket värre förstås. Tältet eller köket hade ju kunnat förvinna. Men ändå.

Jag är rätt anal av mig när det gäller utrustningen under vandring, en skada från militärtjänsten kanske. Jag vet alltid var jag har allting, förvarar alltid alla saker på samma ställen och sätt, plockar alltid undan efter mig och låter aldrig utrustning ligga framme och skräpa efter att jag använt den. Det är lite omständligt ibland men tryggt. Den här vanan gjorde i det här fallet att jag visste med säkerhet att föremålen försvunnit mellan bagageinlämning och -hämtning.

Jag har inga bevis förstås men har mina misstankar om hur förlusten gick till. De försvunna föremålen var inte de enda sakerna som jag förvarade i just det aktuella facket i ryggsäcken och det var av olika anledningar osannolikt att just dessa skulle ha trillat ur och inte det andra som förvarades där. Bagagehanteringen sköts av Svedavia på Arlanda men inte i Gällivare och det var ju omöjligt att säga exakt var föremålen försvunnit. Men det är ju rätt ointressant, tänker jag, eftersom det är NextJet jag köpt tjänsten av som det så att säga är fel i.

Jag kontaktade så klart NextJet efter resan och provade att begära ersättning. Jag kan förstå att ett flygbolag inte utan vidare kan ersätta alla påstådda förluster av tillhörigheter i bagagehanteringen, men NextJet överraskade med att vara ganska spydiga i tonen under kontakten. Det kändes väldigt onödigt. Det hade varit så enkelt för dem att bemöta mig på ett annat sätt som hade gjort nederlaget lite mer lättsmält. Hursomhelst, de gjorde klart bortom allt tvivel att de tar inget ansvar för förluster av bagage av det här slaget. Det kan vara bra att veta.

Så, till slutklämmen och sensmoralen:

Ska man flyga till vissa destinationer i fjällvärlden finns för närvarande inget alternativ till NextJet. Det är bara att gilla läget. Så för er säkerhets skull uppe på fjället, se till att skaffa ett sånt här låsbart resefodral till ryggsäcken! Det kan vara värt både pengarna och extravikten.
 
Bagagehanteringen sköts av Svedavia på Arlanda men inte i Gällivare och det var ju omöjligt att säga exakt var föremålen försvunnit. Men det är ju rätt ointressant, tänker jag, eftersom det är NextJet jag köpt tjänsten av som det så att säga är fel i.

Kanske inte så viktigt men det finns flera handling bolag i Arlanda och Nextjet hade till ifjol sitt eget dotterbolag Sweport men bytte sen till Aviator. Så Swedavia har ingenting att göra med det.

Annars är det såklart trist... skulle rekommendera att fråga efter en extra påse som man kan lägga ryggsäcken i. Finns vid udda bagaget för 50kr.

Jag har själv jobbat inom bagage hantering och känner ingen som bryr sig alls om vad är i väskorna. Det måste vara självklart att ingenting öppnas.
 
Kan man inte få ryggsäcken inplastad - åtminstone på Arlanda - utan kostnad och utan att man får bära med sig något man inte behöver på vandringen? Det blir ju krångligare att ta något ur den då.
 
Ryggsäck stoppas såklart i en låsbar flygpåse/duffel eller liknande. Lika klart som sorgligt men så är det.

Mvh Johannes
 
Jag brukar alltid ta en sopsäck om hela kittet och försluta med ett buntband. Det syns ju om någon rivit upp den vilket flygpersonal ska få göra för att försäkra sig om att den misstänkta behållaren intill gasolköket inte är en gastub.

Hade dock en mindre kul incident med Norwegian. Jag hade gjort som jag brukar (den gången var det cykelväskor). Väl framme i Paris är det en väska som inte dyker upp. När jag reklamerar den saknade väskan så blir jag idiotförklarad av reklamationsavdelningen pga mitt inplastade bagage. De menar att tagen lätt kan försvinna om hela plasten slits av. Det jag visserligen förstå i efterhand men då det var deras egen incheckningspersonal som satte dit taggen kändes det ganska orättvist. Han menade dock att de aldrig skulle göra så och att det var mitt ansvar.

Efter 4 dagar dyker väskan upp, den ser ut att ha slungats genom en skördetröska och även vissa metalldelar på väskan har tuggats/slipats sönder.Hur den var packad av flygpersonalen för att hålla ihop? Ni gissade rätt, i en sopsäck med taggen klistrad direkt på...

Sen fortatte de bråka om ersättningen för den uppenbart söndetrasade väskan och de saker som flugit ur. De menade att jag inte kunde visa kvitto på sakerna. Jag tyckte att det räckte med att det är sannolikt att någon som ska på cykelsemester exempelvis har med sig en cykelpump...

Till sist blev det rätt men det krävdes att man bråkade ordentligt.

Numera sätter jag alltid taggen om en handtag eller liknande som jag låter sticka ut från sopsäcken.

/Gustav
 
Lite tråkigt bara att medan en trasig standardresväska brukar ersättas direkt på flygplatsen utan knot - det verkar vara vedertagen standard bland flygbolag - så är det konstigt att förluster och skador på allt som inte är Samsonite-format verkar lyda under helt andra regler, även sociala spelregler. (Som att det helt plötsligt är ok att behandla en resenär som idiot. Det säger mer om den inblandade personalen än mig, jag vet, men ändå).

Nä, inga chansningar i sommar. Särskilt inte med NextJet. Det blir låst påse fr o m nu.
 
ris och ros

Jag flyger regelbundet i tjänsten med NextJet, det brukar fungerar bra för det mesta. ;-)
Reklamationer behandlas inte på annat sätt än hos andra flygbolag. Just vid bagageskador som inte är av typen "standardskada" ställer sig flygbolagen ju ofta på tvären och vägrar ersättning. Har hänt mig senast med SAS.
Däremot måste man alltid räkna med förseningar när man flyger NextJet. Inte världens punktligaste flygbolag.

De ska dock ha en eloge att de åtminstone flyga till småorterna i Norrland som det annars skulle vara ännu besvärligare att ta sig till eller från.
 
Nja, att de flyger till småorterna I Norrland är väl framförallt att de vunnit upphandlingen till den statsunderstödda Rikstrafiken?
 
Och förseningar på dessa beror ofta på att de inväntar anslutningar från större linjer som också ibland är försenade. Man har inte råd att bara dra på utsatt tid när man vet att det kommer passagerare som ska med om 5 minuter.
 
Och förseningar på dessa beror ofta på att de inväntar anslutningar från större linjer som också ibland är försenade. Man har inte råd att bara dra på utsatt tid när man vet att det kommer passagerare som ska med om 5 minuter.

Vilket ju är en fördel om man är den som är sen pga sen inkommande anslutning men nackdel för den som får vänta. Finns nästan alltid två sidor av ett mynt och bra för förståelsen att kunna se även den andra sidan och sin del i helheten.

Sas har betalt ny ryggsäcksram åt mej då min Alaska blev ovarsamt behandlad med brott som följd. De ville ge mig helt ny ryggsäck men jag var helt nöjd med bara ny ram - tygsäcken var (och är fortfarande) inget fel på.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.