Använda brygga?

Ämnet är intressant.

I Stockholms skärgård har jag observerat att det ofta står utemöbler lite övergivna på fina klippor vid vattnet en bra bit från bebyggelse. Ser lite provokativt ut som ett sätt att avhålla båtar och kanoter att göra strandhugg där.
Liknande strategi kan vara att gräva i strandlinjen och muddra samt hugga bort strandträden för att få bättre utsikt från huset och göra om naturen på stranden så att det mer liknar en villatomt än en skärgårdsö. Ser dock ofta mer ut som ett kalhygge än en äng eller gräsmatta.

Thure
 
Ämnet är intressant.

I Stockholms skärgård har jag observerat att det ofta står utemöbler lite övergivna på fina klippor vid vattnet en bra bit från bebyggelse. Ser lite provokativt ut som ett sätt att avhålla båtar och kanoter att göra strandhugg där.
Liknande strategi kan vara att gräva i strandlinjen och muddra samt hugga bort strandträden för att få bättre utsikt från huset och göra om naturen på stranden så att det mer liknar en villatomt än en skärgårdsö. Ser dock ofta mer ut som ett kalhygge än en äng eller gräsmatta.

Thure

Här har vi väl egentligen trådens kärna. Personer som vill hindra andra från att utnyttja allemansrätten.
 
I Stockholms skärgård har jag observerat att det ofta står utemöbler lite övergivna på fina klippor vid vattnet en bra bit från bebyggelse. Ser lite provokativt ut som ett sätt att avhålla båtar och kanoter att göra strandhugg där.
Liknande strategi kan vara att gräva i strandlinjen och muddra samt hugga bort strandträden för att få bättre utsikt från huset och göra om naturen på stranden så att det mer liknar en villatomt än en skärgårdsö. Ser dock ofta mer ut som ett kalhygge än en äng eller gräsmatta.

Ja det är väldigt vanligt att de som har ett hus nära stranden ser till att "vårda" allmänningen mellan tomten och stranden så det ser ut som om tomten går ända ner till stranden. Jag har flera gånger kommit gående längs en kommunal gångväg och plötsligt ser det ut som om man är inne på nåns tomt och går...

De inkräktar alltså på kommunens mark för att slippa folk mellan sin tomt och sjön...
 
Har en vän som jobbade som kommunekolog i nåt år i södra Sverige, och hon berättade att folk som beter sig så mycket väl kan få betala för återställning av kommunens mark till "vildvuxet". Att sluta klippa gräsmattan är väl gratis, men har man kapat träd kan det bli riktigt dyrt.
 
Den som väljer att anlägga en brygga på en plats vilken allmänheten har tillträde till enligt allemansrätten får väl helt enkelt acceptera läget?
 
Hitta.se's tomtgränsfunktion är väldigt användbar om man på plats vill kontrollera hur tomtägarna missbrukar strandrätten:)
 
Det jag menar är att fastighetsägaren kan hänvisa till fastigheten och anse att det är hans tomt.

Ja, men det jag pratade om var ju när fastighetsägare "annekterar" områden utanför sin fastighet. Om fastighetsägaren kommer och säger att man är på hans tomt och man kan se att man är utanför fastighetsgränsen så har fastighetsägaren inget att komma med.
 
Som tidigare skrivet syns huset från bryggan? Fastighetsbildningstidpunkten?
Allemansrätten hävdar många utan att ha torrt på fötterna.
Att efter ett avvisande insistera på att sitta kvar och fika är inte vare sig diplomatiskt eller korrekt.

En bra regel brukar vara att vända på kuttingen och betrakta situationen ur den andres perspektiv.

Men uppenbart söker flera här konfrontation, dessvärre.

go tur

Dock anser jag att det i detta fall var bryggägaren som började med konfrontationen och med tanke på att han agerat felaktigt bör han få någon form av bestraffning.
 
Läser man på länken på naturvårdsverket så tycker jag inte det är 100% solklart att man kan sätta sig på någon annans brygga bara för att den inte ligger på tomtmark. Brygga ligger vid strand och på tomt ska man kunna känna sig ostörd enligt:

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Bad-bat-och-is/

Min tolkning är att jag får lägga till vid annans brygga så länge jag inte hindrar ägaren att nyttja den MEN OCKSÅ under förutsättning att jag inte stör närliggande tomt.
Vem som har tolkningsföreträde på "att bli störd" vet jag inte - om det är gästen eller tomtägaren. Det blir nog en fråga för jurister i domstolar.

Tänk dig att bo på en strandnära tomt utan strandrätt och varje kväll lägger båtar till precis utanför och för oväsen - avsiktligt som högljud musik eller oavsiktligt som båtmotorstart då du sover eller linor som slår mot master i vinden hela natten.


Klipp från länken ovan:
"Närhet till hus

Du får gå i land, bada, ankra och tillfälligt förtöja vid strand som inte tillhör tomt, eller som är skyddat för fågelliv eller annat. Tomt är det område närmast ett hus där de som bor ska kunna känna sig ostörda. Det är risken att störa som avgör hur nära ett hus du kan uppehålla dig.

Det finns inga regler om minsta avstånd. Inte heller finns någon regel för hur länge du får ligga för ankar på samma plats. Man brukar tillämpa samma princip som för tältning - något enstaka dygn. Det som avgör är risken att störa markägare eller boende.
Fråga markägaren om lov

Om du har tänkt att ligga för ankar eller förtöjd längre tid vid någon annans strand behöver du fråga markägaren om lov. För att ha en husbåt liggande vid stranden (även den egna stranden) längre tid kan det vara nödvändigt med dispens från strandskyddet. Du kan ansöka om dispens hos kommunen.

Att tillfälligt förtöja eller bada vid en brygga som ligger utanför en tomt finns det inget förbud mot. En förutsättning är naturligtvis att den som äger bryggan inte blir hindrad från att använda sin brygga."


Fortsätter alla "kräva sin rätt" kommer kanske bryggägare vilja olja sin brygga så fort de ser ovälkomna besökare närma sig.

Är det inte bättre att presentera sig och fråga om man får lov att låna plats i förväg? Har aldrig fått nej då jag frågat om lov att tälta eller liknande - känns dessutom bra då jag ju i samband med frågan lovat att inte lämna några spår efter mej.

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.