Tältvagn i Lofoten (Väder?)

Till sommaren ska vi rullar familjen norrut med vår tältvagn i släp. Antagligen är det en ganska okänd ”pryl” här på utsidan så jag lägger in en bild nedan på vår Camplet Concorde från 1998. Fantastiskt mysig liten vagn!

Efter ett blåsväder på Gotland där vi tältade ganska oskyddat på en camping i 12-14 m/s hr jag blivit fundersam över vindtåligheten. Visst, den stod pall, men det såg inte tryggt ut. Inga stormlinor (eller fästen) som kan staga utan det är tänkt att stommen av metallrör ska göra jobbet. Hela konstruktionen rörde sig ganska mycket.

Tanken finns på att sy in fästen men att bara ta av tältet är ett omfattande projekt, något man egentligen inte ska behöva göra. Och att sy när tältet är på plats är väl lite klurigt eller har någon tips att ge?

Vad kan man förvänta sig för väder i juli i Lofoten/Västerålen? Någon som kan bidra till mina funderingar?

Allt gott!

Anders
 

Bilagor

  • Camplet2.jpg
    Camplet2.jpg
    76.6 KB · Visningar: 1,156
  • camplet1.jpg
    camplet1.jpg
    51.6 KB · Visningar: 3,956
Nice!

Om det börjar blåsa kan Du lägga en pressening över och förankra den. Det blir enklare.

Vad det anbelangar vädret har jag ingen aning.

Lycka till!!!
 
Det är inget problem, juli är ju definitivt den månad det blåser allra minst, och med bil går det alltid att hitta något lugnare ställe
 
Nice!

Om det börjar blåsa kan Du lägga en presenning över och förankra den. Det blir enklare.

Vad det anbelangar vädret har jag ingen aning.

Lycka till!!!

Tackar, tackar! Spontant känns det som en bra idé, men jag undrar ändå. Även om presenningen blir fixerad ligger vindtrycket på tältet som vanligt, där stålrörsställningen ska ta upp krafterna. Eller du kanske tänker att man ska täcka hela skapelsen med en stor presenning? kanske funkar men allt ljus försvinner, plus att om det verkligen blåser blir nog prasslet ett problem.

Men som sagt, tack för svar!

Anders
 
Det är inget problem, juli är ju definitivt den månad det blåser allra minst, och med bil går det alltid att hitta något lugnare ställe[/QUOTE

Tackar! Jag tänker mig att vädret är lynnigt så långt norrut. Även om Campleten (tältvagnen) är smidigt så fäller man inte ihop den för att lite snabbt hitta ett ställe i lä- Särskilt inte om ungarna sover... jag vill nog hitta ett sätt att stabilisera hela konstruktionen om det går.

mvh
Anders
 
Hur går det när man packar ihop en tältvagn i regn? Tältet är ju blött och man lägger det väl i princip i sängarna, eller?
 
Vi har faktiskt haft turen att aldrig behöva göra detta. Någon gång var det lite fuktigt men det var vår sista natt på semestern och vi kunde sedan resa den i solsken för att torka ur den.

Annars vet jag att många har med sig små presenningar som de lägger mellan ytter- och innertält som fuktspärr. Vi lär fixa detta inför denna tur.

Tältvagn är en lyxig kompromiss mellan tält och husvagn. Man ligger i sängar en bit ovan mark, har ett rejält kök, gott om plats och kan ta med sig (alldeles för) mycket saker. Med sina 250 kg är den är ju extremt lätt att släpa jämfört med en husvagn, närmast att betrakta som UL-camping. Men den stora nackdelen är just släpandet. Man får masa sig runt som en snigel på vägarna. Den är riktigt härlig att sova och leva i med barn, så släpandet accepteras.

Jag hade nog föredragit tält på Lofotenturen men det finns folk (jag anonymiserar min fru här, så ni inte får för er att det handlar om min fru) som tycker annorlunda :)

//Anders
 
I och med att det inte finns skog på Lofoten kan vindar och fallvindar vara problematiska.

Men det finns stugmöjligheter. Rorbu dvs traditionella fiskarboenden under vinterns Lofotenfiske är mkt mysiga.

Thure
 
Sannolikt det första - en Camplet rullar utmärkt i 100/110+ även på krokiga vägar. Förutsatt att dragbilen inte är modell Messerschmitt Tiger eller Heinkel Cabine... En vän har dragit runt på en tältvagn efter sin Spitfire i decennier och hävdar att det knappt märks att den hänger där bakom...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.