Lederna vid Treriksröset.

Trots allt jag läst och trots alla kartor jag tittat på och trots att jag varit där förstår jag fortfarande inte hur lederna går kring punkten.

Är det från svenska eller norska sidan man kommer till röset? Nordkalottleden går ju genom Malla naturreservat i Finland. Enligt uppgift plus mätning på kartan är det ca 12 km ifrån Kilpisjärvi. Men jag förstår inte. Jag kommer ju ifrån svenska sidan från Golddaluokta. Måste jag gå runt hela Goldjávri via Goldahytta på norska sidan för att komma till röset då? Enligt topografiska kartan finns det en stig från drygt 100 meter väster om trelandspunkten (tror jag). Vart leder den då?
 
Men så står det att man kan gå från Goldaloukta dit båten stannar sommartid. Det är ju motsägande uppgifter. Jag förstår inte. Är det från Sverige eller Norge eller Finland man kommer dit??
 
Eller kan man verkligen nå både Nordkalottleden och avstickaren på svenska sidan från röset (alltså både Kuokkimajärvi och Golddaluokta utan att gå runt Golddajávvri)?
 
Hej,
Från Kilpisjärvi går du västerut via Mallas och kommer på stigen till Treriksröset och då befinner du dig på finskt mark (mer eller mindre rakt på) Från Treriksröset till höger avviker en stig till Goldahytta som ligger i Norge. På vänstra sidan av Treriksröset avviker stigen till Pältsa som ligger i Sverige. Kommer man från Kilpisjärvi via båten (vad de flesta brukar göra) och följer den synliga stigen till Treriksröset befinner du dig hela tiden på svenskt mark. Så minns jag det iallafall. Jag tog också båten men gick mot stugan för att göra rast vid den öppna stugan i Finnland. Vid stugan möttes flera leder, norrifrån stigen från Mallas och stigen som jag kom och så stigen som gick till Treriksröset. Hade jag inte gjort avstickaren till den finska stugan hade jag inte behövt sätta min fot i Finnland och kunnat direkt vandra på svenskt mark till röset. Vid röset får man gå en halv circel ut mot den delen som ligger i vattnet och avviker vid stigen som leder till Goldahytta utan att behöva sätta sin fot på finskt mark.
Mvh Veni
 
Hej,
Från Kilpisjärvi går du västerut via Mallas och kommer på stigen till Treriksröset och då befinner du dig på finskt mark (mer eller mindre rakt på) Från Treriksröset till höger avviker en stig till Goldahytta som ligger i Norge. På vänstra sidan av Treriksröset avviker stigen till Pältsa som ligger i Sverige. Kommer man från Kilpisjärvi via båten (vad de flesta brukar göra) och följer den synliga stigen till Treriksröset befinner du dig hela tiden på svenskt mark. Så minns jag det iallafall. Jag tog också båten men gick mot stugan för att göra rast vid den öppna stugan i Finnland. Vid stugan möttes flera leder, norrifrån stigen från Mallas och stigen som jag kom och så stigen som gick till Treriksröset. Hade jag inte gjort avstickaren till den finska stugan hade jag inte behövt sätta min fot i Finnland och kunnat direkt vandra på svenskt mark till röset. Vid röset får man gå en halv circel ut mot den delen som ligger i vattnet och avviker vid stigen som leder till Goldahytta utan att behöva sätta sin fot på finskt mark.
Mvh Veni

Okej, tack. Ja, men då ska det inte vara några problem i alla fall. :) Spångarna ut till röset står inte utsatt på några kartor jag sett; ej heller stigarna som förbinder lederna vi pratar om. Problemet med kartor i gränstrakter! Jag kommer ju från Kummavuopio (om jag inte vågar ta vinterleden söderifrån sommartid?!) och ska vidare på Nordkalotleden till Kautokeino,
 
Det är från finska sidan man når röset ser jag nu, Även om man kommer ifrån Sverige så måste man gå 250 meter in på finska sidan för att nå röset. Enligt finska kartan. Det ligger 120 meter ifrån Nordkalottleden som går mot Kilpisjärvi och vidare.
 
Röset syns på flygfotot som en rund plupp en liten bit ut i sjön med spång ut från finska sidan. Har dock sett på äldre flygfoton att en gång i tiden gick spången från Sverige istället....
 
Hej, var tvungen att kolla mina gamla foton samt kartan hur det nu ligger till. Ja tror man kan se det ganska bra på bilderna och kartan åt vilket håll vad ligger.
Mvh Veni
Bild 1: karta över Treriksröset
Bild 2: vid finska ödesstuga Kuokkimajärvi
Bild 3: Treriksröset, framifrån Finland, till höger Norge och till vänster Sverige
Bild 4: Lilla Röset markerar gränsen mellan Finland och Norge
Bild 5: spångande stigen mot Goldahytta på norska sidan
Bild 6: på stigen till Pältsa, tror att det var också spångat en bit
 

Bilagor

  • IMG_0960_1.jpg
    IMG_0960_1.jpg
    104.6 KB · Visningar: 971
  • File_029_1.jpg
    File_029_1.jpg
    59.5 KB · Visningar: 643
  • File_031_1.jpg
    File_031_1.jpg
    22.7 KB · Visningar: 806
  • File_025_1.jpg
    File_025_1.jpg
    41.8 KB · Visningar: 812
  • File_037_1.jpg
    File_037_1.jpg
    43.8 KB · Visningar: 599
  • File_038_1.jpg
    File_038_1.jpg
    38.3 KB · Visningar: 654
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
brigas Tempus vid naturskildring Allmänt om friluftsliv 25
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
MarkusF Gränsen vid tältförbud Allmänt om friluftsliv 49
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3
Lindis7911 Treriksröset Allmänt om friluftsliv 11
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
Glännman Ungrare på häst på väg till Treriksröset fast i Åmål Allmänt om friluftsliv 4
Hagfalk Transport till/från Kilpisjärvi (Treriksröset) Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.