Ny inom "friluftsliv"

Vilket drygt svar!!!

Det finns ju som sagt en kultur där friluftsfolk nästan blir snobbiga över märken och plagg. Fjällräven och Haglöfs osv osv. Samt osynliga regler för hur det ska vara. Jag har genom mitt jobb stött på denna mentalitet. Inte så kul att känna så. Jag kommer från HELT andra förutsättningar och är ursprungligen inte från Sverige. Nån friluftserfarenhet har jag inte som att lära mig åka skidor och så vidare. Det är rena lyxen att ha fått växt upp i fred och skaffa mig en akademisk utbildning. Men att gå promenader i skogen det fattar jag med att jag kan göra 😐
 
Ja, du är inte ensam om sådana funderingar, så frågan har kommit upp många gånger. Du kan börja med den här tråden. Längre fram i den finns flera länkar till ytterligare bra trådar i ämnet, samt till en hel del billiga/prisvärda saker och inköpsställen.

Frigör dig från tanken om att det måste vara särskilda "frilufts"-saker och tänk funktion i stället. Särskilt när det gäller kläder inser man då, att man kommer långt genom att öppna sin egen garderobsdörr :)


Tack Joanna. Läste lite i tråden du länkade till och det är precis detta jag pratar om. Du har såklart rätt, bara att ta det man har. Det duger fint!
 
Köp så lite saker som möjligt är mitt råd, i början när man inte vet exakt vad som behövs och vilken inriktning intresset tar är det bättre att köpa på sig saker allt eftersom man lär sig mer. Risken är annars stor att du står där med massor av saker som du aldrig använder. En dagstur klarar man med nästan vilka kläder som helst så länge de är anpassade för årstiden, lite vatten att dricka samt varmt vatten i termos för matlagning (t.ex. kokkorv eller nudlar) och kanske lite fika täcker gott behoven på de första enklare turerna.

Med tanke på att du bor i Närke skulle jag satsa på att ta några dagsturer på t.ex. Bergslagsleden om du inte har andra fina områden runt husknuten, känns detta trevligt kan du utöka med övernattning i vindskydd längs leden (vid flertalet av vindskydden i anslutning till etappernas början/slut kan man komma väldigt nära med bilen om det skulle kännas bra i början). Allt eftersom din erfarenhet ökar får du även mer kunskap om vilka saker just du tycker är bra för dig. Tips på utrustning kan man även få genom att kolla på de packlistor som många lägger upp på t.ex. forumet, fundera dock noga på om vissa saker verkligen behövs för just dig. Det är först när man varit ute ganska mycket som man kan säga vilka detaljer på en ryggsäck, utformningen på skaljackans luva, fickornas placering på byxorna mm. som är rätt för just dig.

Tillåt dig själv att vara nybörjare, det har alla andra också varit en gång i tiden. Ju mindre du krånglar till det desto mer fokus och glädje hamnar på själva naturupplevelsen.
 
Vilket drygt svar!!!

Det finns ju som sagt en kultur där friluftsfolk nästan blir snobbiga över märken och plagg. Fjällräven och Haglöfs osv osv. Samt osynliga regler för hur det ska vara. Jag har genom mitt jobb stött på denna mentalitet. I

Folk på ditt jobb är alltså snobbiga och talar illa om folk som använder "fel" märken? Ja det var otrevligt och märkligt. Har dock aldrig stött på det själv.

Men det är hursomhelst ingen attityd du kommer stöta på när du utövar friluftsliv i praktiken. Jag har då aldrig varit med om att främmande människor stirrar hånfullt på andra eller kommenterat deras jackmärken eller val av gaskök när jag är ute. Folk är i regel vänliga när man stöter på dem ute i spenaten.

Det var tråkigt att du tyckte jag lät dryg. Jag bara tyckte frågan "friluftsliv - hur börjar man?" var så allmänt ställd så jag berättade för dig hur jag själv började. Ledsen om du uppfattade det som för basic.
 
Friluftsliv handlar INTE om utrustning, även om det kan verka så exempelvis på detta forum.

Det handlar om att vilja vistas utomhus och att klara av det. Man kan absolut idka friluftsliv i ett par jeans, en enkel jacka och ett par vanliga gympadojor, man blir bara mer väderberoende.

Myrorna och kommunens återvinningsmarknad brukar sälja beg kläder. Där kan du hitta massor av lämpliga klädesplagg. Vad som är lämpliga plagg kan du läsa dig till eller ännu hellre gå med i tex scouterna eller friluftsfrämjandet.

Jag kan tycka att fokuseringen på utrustning gör att många drar sig för att upptäcka friluftslivet, eftersom de skräms av kostnaderna. Trots allt har människan idkat friluftsliv i större delen av sin existens, HELT utan Goretex och prylar i mängd...

En kniv, tändstickor och en liten yxa är det enda du behöver - förutom kunskaper - för att klara dig i princip året runt utomhus. Sedan blir allting bättre med bra kläder men börja med det du har!
 
(...) Jag kommer från HELT andra förutsättningar och är ursprungligen inte från Sverige. (...)
Känner igen kulturkrocken. Växte upp mitt i en sotig stenkaka till miljonstad, utan en tillstymmelse till allt detta ursvenska med skog bakom knuten, ärvd sommarstuga och "farmor på landet". Naturen fanns varken inom fysiskt räckhåll eller i människornas sinnen. Mina föräldrar kunde inte ens cykla. En ryggsäck ledde tanken till krig och flykt snarare än "friluftsliv" - ordet finns inte ens i mitt modersmål.

Med sådana förutsättningar är det lätt hänt att "Haglöfs/Fjällräven"-diskussionerna bland dina arbetskamrater kan uppfattas som snobbiga utan att det varit avsikten - de kanske bara nördade ner sig i detaljer inom ett gemensamt intresseområde, med en massa underförstådd "tyst kunskap", som inte alls är lika given för sådana som du och jag.

***
Bygg inte upp några höga mentala trösklar. Du kan mer än skogspromenader. Ger du dig av med "fel" prylar på en sommarfjällvandring, längs markerade leder och med fjällstugor på dagsetappers avstånd, kan du möjligen få det tyngre, kallare, blötare och mindre bekvämt än nödvändigt, men du lär inte dö på kuppen :)

Själv råkade jag, av en ren slump, hamna i rätt höga berg... och insåg, att jag gillade att ha mycket luft under fötterna. Mitt s.k. "friluftsliv" började i jeans, tygskor modell antik tennisbana, päronryggsäck utan avbärarbälte och ett genomskinligt plastskynke till "regnställ". Och jag hade aldrig ens varit ute på picknick i förortsskogen.
Så "väl förberedd" tog jag mig fram i utpräglat alpin terräng, med lömska väderomslag typ isstorm mitt i sommaren. Där rände vi, några tonåringar utan vuxen uppsikt, runt bland hala klippstup och gjorde allt fel - och jag lever än ;)
 
Vilket drygt svar!!!

Det finns ju som sagt en kultur där friluftsfolk nästan blir snobbiga över märken och plagg. Fjällräven och Haglöfs osv osv. Samt osynliga regler för hur det ska vara. Jag har genom mitt jobb stött på denna mentalitet. Inte så kul att känna så. Jag kommer från HELT andra förutsättningar och är ursprungligen inte från Sverige. Nån friluftserfarenhet har jag inte som att lära mig åka skidor och så vidare. Det är rena lyxen att ha fått växt upp i fred och skaffa mig en akademisk utbildning. Men att gå promenader i skogen det fattar jag med att jag kan göra 😐

Visst är det som du säger. Nuförtiden kan folk inte cykla till kiosken utan att ha pulsklocka speciella cykelkläder och en cykel som kostar en halv årslön.

Sverige är ett av dom extremaste länderna i världen. Och svenskarna har väldigt svårt att sätta sig in i hur det fungera på andra ställen du får helt enkelt vara tålmodig och överseende :)

Annars är Närke ett fint område för uteaktiviteter kolla efter Utsidan medlemmen "Majjen" han bor i dina trakter och har skrivit en hel del fina berättelser.
 
Vad synd att du uppfattade stenblocks inlägg som drygt. Han har nämligen helt rätt. Det är bara att ta ett litet steg till. Hur långt har du hunnit på hans "stege"? Du verkar vara van vid skogspromenader? Men du har knappast övernattat i ett vindskydd? För många är just detta - första övernattningen - en ganska hög tröskel att ta sig över...
Mitt tips för att ta sig över tröskeln:
Gå in på min sida på Utsidan. Klicka på fliken Artiklar. Rulla ner till nr 16: Göljestigen i Kilbergen. Läs den.
2. Vandra stigen ett par gånger. Ta med korv och gör upp eld. Låt det ta en hel dag.
3. När du gjort det några gånger så väljer du ut en helg som lovar vackert väder. Gärna i maj eller skiftet september/oktober. Då har myggorna inte hunnit bli så många och de flesta älgflugorna har dött.
Ta med sovsäck, liggunderlag och varma, bekväma kläder att sova i. Se till så att du har en termos med varm dryck i din närhet om det blir riktigt kallt. På kvällen fixar du frukostved. Det är alltid mysigt med en eld även om du inte ska laga mat på den.
Har du inget liggunderlag? Du kan låna av mig. Har du ingen sovsäck? Hmmm? Jag lånar inte gärna ut sovsäckar men hittar du ingen annan så kan du få köpa en av mina gamla.

Titta gärna lite mer på min sida. Längst ner till höger har jsg samlat en hel del bokmärken som handlar om vad man kan göra i Närke.

HåkanF
 
Jag inser inledningen och användningen av retoriska frågor såg aggressiv ut. Det var dumt. Men försök bortse från formen.

Det jag menar var bara att man utökar behoven allt eftersom man vågar mer och mer. Och att man i regel kan börja med det billigaste och köpa annat ju mer krav man får. Och att ingen främling kommer bry sig om märket på din utrustning. Det skulle jag säga är ett hjärnspöke, att man ute på vandring skulle behöva skämmas för märket på sin jacka.

Personligen skulle jag imponeras mer av nån som kom över fjällen iklädd en egentillverkad dräkt av ihopsydda Ikea-påsar och biltema-presenningar än nån med full gear exped north face och Houdini men jag kanske är lite konstig..
 
Tack alla ni som skrivit. Mycket bra tips och råd 😊 jag ska till våren vandra i närke och värmland. Finns en hel del som jag är sugen på att prova på i närområdet!
Så får jag börja på det sättet och utveckla allt eftersom
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
Vildmarksskri Häftigaste vandringstipsen inom ca 3-4 timmars körtid från Karlstad? Allmänt om friluftsliv 8
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
Ann-Cathrine Vilka jobb inom natur och turism? Allmänt om friluftsliv 6
annie901 Produktutvecklare inom friluftsmärke? Allmänt om friluftsliv 9
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.