Scouting - Gör folk till bättre människor?

Gick själv i scouterna ganska många år och har långt senare reflekterat över hur mycket av min värdegrund som påverkats av detta.

Som barn tänkte jag inte alls på det, men hela verksamheten genomsyrades ju av ett aktivt arbete kring respekt gentemot natur, andra människor etc. Kan tänka mig att jag hade varit en ganska annorlunda människa utan detta i uppäxten.

Därför tycker jag också att scouterna på vissa sätt är väldigt speciella jämfört med många andra sportklubbar eller friluftsorganisationer. Det handlar inte om att springa runt i skogen eller lära sig knopar i första hand, utan att bli en mer respektfull och empatisk människa. Uppskattar det mycket såhär i efterhand.

(Vill för övrigt klämma in att skjortan och scouthalsduken på "min tid" i allra högsta grad hade stark töntstämpel och att man i tonåren inte gärna sa högt i skolan att man var scout. Inte direkt spöstraff på det, men inte så långt ifrån heller. Men även detta, att lära sig att man kan må jäkligt bra i icke coola sammanhang var ju rätt bra och gav en viss trygghet i att våga vara sig själv och inte bara försöka passa in med det coola gänget.)
 
Jag delar inte din uppfattning om t ex scoutskjortan. Jag tycker den mer inkluderar och signalerar allas lika värde.

Vilka scout-ritualer tror du skapar töntstämpel?

Sekter (enligt min definition) brukar vara svåra att lämna då man blivit medlem, men det stämmer dåligt på de scouter jag varit med i. Gillade man det inte så slutade man, svårare än så var det inte, där och då i alla fall.

/Patrik

Säger inte att det ÄR en sekt, men det kan kännas som det när barnen ska stöpas i samma form och ha vissa kläder och följa några gammalmodiga pliktfyllda regler. Lite unket kan jag tycka utan att ha nån direkt djupare kännedom om vad de egentligen står för. Lite gulligt också kanske. Nu när man är över 40 år ser tillbaka så kan man ändå tänka att det hade varit roligare att va scout som barn, än att spela i ett fotbollslag.

Det var nog töntstämpeln som man inte vill få på sig som gjorde ens val som ung...ha ha
 
Med reservation för att det är 20 år sedan jag hade kontakt med scouterna senast.
Jag var i min ungdom med från vargungarna till seniorerna och det har jag haft nytta av hela livet på ett eller annat sätt.
Men när barnen ville vara med i scouterna så hoppade jag in som hjälpledare och lite allt i allo och min uppfattning från den tiden är att det var några olika kategorier barn.
De som gillade scoutlivet och frilufsandet.
De som skickades dit av föräldrarna för att de skulle få en barnfri kväll.
Och de som provade på och försvann efter ett par gånger.
Gemensamt för dessa var dock att samma ungar återfanns veckans andra kvällar i samhället ställandes till bus och jävelskap, trimmade moppar och stulna öl osv. Givetvis med något undantag.
Men inte gjorde scoutmedlemskapet dem till ordentliga barn.
 
Det handlar inte om att springa runt i skogen eller lära sig knopar i första hand, utan att bli en mer respektfull och empatisk människa.

Precis, som jag försökte få fram i mitt inlägg, i scouting är friluftslivet inte målet (som det t.ex. är hos Friluftsfrämjandet) utan en del av metoden.

Scouting handlar inte om VAD vi gör utan HUR vi gör det.
 
Jag tror att allt engagerande i en strukturerad förening är fostrande, detta är ingenting unikt för scouting. I en strukturerad förening råder det en laganda och ett "vi"-tänk. Dock så håller jag med om att det inom scouting bjuds på väldigt många samarbetsövningar, på ett scoutläger så interagerar och samarbetar man ju precis hur mycket som helst!
 
Jag tror att allt engagerande i en strukturerad förening är fostrande, detta är ingenting unikt för scouting. I en strukturerad förening råder det en laganda och ett "vi"-tänk. Dock så håller jag med om att det inom scouting bjuds på väldigt många samarbetsövningar, på ett scoutläger så interagerar och samarbetar man ju precis hur mycket som helst!

En stor skillnad mellan scouting och föreningsliv inom idrotten är att tävlingsmomenten inom idrott är mycket tydligare. I scouting är det mer av "alla ska med" och samarbetet inom patrullen i fokus. Sen finns det såklart många goda saker med (lag-)idrott också och kloka idrottsföreningar sparar elitsatsningar till barnen blivit lite äldre.

/Patrik
 
Hur e det med grupptryck och pennalism inom scouterna? Existerar det? Kan tänka mig att iaf grupptrycket kan bli påtagligt om individen motsätter sig saker. Det är såna saker som gör mig misstänksam mot liknande organisationer.
 
Jag brukar hålla i lite scoutledarutbildningar som handlar om just värdegrund och scoutings syfte, så jag kanske kan klargöra några saker.

Säger inte att det ÄR en sekt, men det kan kännas som det när barnen ska stöpas i samma form och ha vissa kläder och följa några gammalmodiga pliktfyllda regler. Lite unket kan jag tycka utan att ha nån direkt djupare kännedom om vad de egentligen står för. Lite gulligt också kanske.

Scouterna har en värdegrund som vi givetvis hoppas att barnen tar till sig. Och misslyckas man att följa de gammalmodiga pliktfyllda reglerna brukar man tas rätt väl omhand ändå. Gud ska veta att jag inte alltid har varit himlens starkast lysande stjärna.

Att barnen ska stöpas i samma form ser jag verkligen inte något uttryck för i rörelsen. Scoutledarens uppdrag är baserat på lyssnande och stödjande ledarskap, där man försöker förstå vad individerna och gruppen har för behov och därefter ge dem det stöd de behöver för att utvecklas och framförallt lära känna sig själva.

Scouterna i Sverige är verkligen inte någon homogen grupp (vi är egentligen fruktansvärt homogena, men inte åsiktsmässigt). Vi har väldigt olika världsbilder och uppfattningar om vad som är rätt eller fel inom rörelsen (om ni vill se detta på egen hand rekommenderar jag er att närvara på Scouternas stämma). Därför blir jag som scout lite road över uppfattningar om att vi försöker stöpa alla barn i samma form.

Många reagerar på att vi har uniformsliknande inslag och olika ceremonier. Det elementet i vår verksamhet har flera syften. Dels är det något som är enkelt att bygga en identitet kring, och alla rörelser behöver en identitet. Dessutom innebär ett symboliskt ramverk att man känner sig hemma i ceremonierna när man har vant sig. Det leder till en trygghet som är oerhört viktig om man vill att barnen ska utvecklas.

Hur e det med grupptryck och pennalism inom scouterna? Existerar det? Kan tänka mig att iaf grupptrycket kan bli påtagligt om individen motsätter sig saker. Det är såna saker som gör mig misstänksam mot liknande organisationer.

Givetvis finns det grupptryck i Scouterna. Det finns i alla grupper; ibland är det bra och ibland är det dåligt. Barn är särskilt bra på att skapa negativt grupptryck, och det kräver aktivt arbete från ledarnas sida för att förhindra detta. Min uppfattning är att det fungerar ganska bra inom Scouterna.

Alla ledare i Scouterna ska gå utbildningen Trygga möten minst vart tredje år. Den handlar om att förebygga övergrepp mot unga, av unga och ledare. Så det finns ett aktivt arbete från nationellt håll att ta tag i de här frågorna.

Om man ser till ledarna finns det inom vissa scoutkårer en viss prylhets som jag själv tror att jag är delvis delaktig i att skapa. Särskilt mycket annat grupptryck kan jag inte påminna mig om att ha blivit utsatt för som ledare. Det skulle väl vara att man förväntas ta ut semester vecka 31 varje år.

Pennalism har jag aldrig varit med om inom Scouterna. Det uppstår givetvis lätt tendenser till sådant om en äldre grupp ska planera en aktivitet för en yngre, men då brukar ledarna vara snabba med att styra om planerna till något mer genomtänkt.

Sekter (enligt min definition) brukar vara svåra att lämna då man blivit medlem, men det stämmer dåligt på de scouter jag varit med i. Gillade man det inte så slutade man, svårare än så var det inte, där och då i alla fall.

Jag skulle ha väldigt svårt att lämna Scouterna, eftersom i stort sett alla jag känner är sådana som jag har kontakt med via just scoutverksamhet. Men sedan tror jag inte att jag är typfallet i just det avseendet.
 
Senast ändrad:
Om man ser till ledarna finns det inom vissa scoutkårer en viss prylhets som jag själv tror att jag är delvis delaktig i att skapa.

Jag har i vår avdelning ägnat mig rätt mycket åt att "motarbeta" det till en viss del. Jag har nästan inga märkesgrejer alls när vi är ute, jag har tvärtom vindjacka som är köpt för en 50-lapp på Coop Forum för en massa år sen, en 20+ år gammal fiberpälströja, ryggsäck köpt på Rusta osv.

När vi pratar om utrustning brukar jag ha med mig mycket enkla och billiga grejer att visa upp. Så jag slår snarare ett slag för billiga enkla prylar (med några få undantag, som min hängmatta och min dunsäck).

Det var från början delvis en reaktion mot att jag såg avdelningar som delade ut utrustningslistor med förslag på grejer att köpa och det rasslade iväg rätt många tusenlappar där. Jag tycker ju att scouterna ska vara inkluderande och då ska man inte behöva köpa utrustning för tusentals kronor för att vara med.

(Jag är ledare för äventyrare, 12-14-åringar för de som inte vet vad äventyrare innebär.)
 
Jag tycker ju att scouterna ska vara inkluderande och då ska man inte behöva köpa utrustning för tusentals kronor för att vara med.


Verkligen! Många gånger missas det att informeras om att det mesta är i stort sett gratis på andrahandsmarknaden. Utan den informationen kan bara punkten "sovsäck" på utrustningslistan vara ett nästintill oöverstigligt hinder för många barnfamiljer.

Och ledarens prejudicerande effekt på utrustningsvalet ska inte underskattas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
Hoztic Vad gör ni i mörkret? Allmänt om friluftsliv 31
bananmannen Gör prylarna oss dumma? Allmänt om friluftsliv 94
bananmannen (Humor): Saknade bergsvandrare gör bra plot för film. Allmänt om friluftsliv 0
Ace 374 Gör din egen spis Allmänt om friluftsliv 3
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.