Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?]

Eftersom det inte finns någon reglerad allemansrätt, så är det ju ytterst upp till en domstol att avgöra om en campare tar sig frihet utöver vad som ryms inom det som kallas allemansrätten och istället finns reglerad i lagstiftning. I detta fall Brottsbalken, Egenmäktigt förfarande, då han uppehåller sig eller breder ut sig på en plats som gör att ägarens besittning anses som rubbad. En natt kan ju räcka för att störa/hindra en avverkning eller jakt. Medans en månad i Sveaskogs enorma skogar uppe i Älvdalen varken stör eller påverkar någon annan.
Att tolka vad som är ett separat övernattningsställe är lika luddigt det. Om jag flyttar mig 5 m över till grannfastigheten med annan ägare, har jag bytt plats? Eller om jag flyttar mig 500 m inom samma fastighet, är det ett nytt övernattningsställe?

Allemansrätten paroll är ju att inte störa och inte förstöra. För vem? Jo för markägaren och andra närboende. Så därför är det alltid upp till markägaren att avgöra vad som stör och inte stör på dennes mark och således faller inom allemansrätten ramar.

Om du råkar lägga lägret vid ägogränsen, håller dig inom fastigheten en natt, sedan flyttar lägret några meter över gränsen och håller dig bara på den andra fastigheten, så är det väl krasst att betrakta som ok. Men då gäller det att ha stenkoll på gränserna, vilket är lättare sagt än gjort. En vanlig frilufts-GPS med fastighetskarta är ju givetvis oduglig till detta. Noggrannheten i så väl frilufts-GPS som fastighetskarta lämnar ju tyvärr en del övrigt att önska.

Så kontentan är, fråga alltid fastighetsägaren om lov först, så slipper du problem.
 
I TS fall så sparar han mkt energi på att fixa några tillstånd av lite olika markägare under längre tid så han kan koppla av längre perioder. Det inser väl vem som helst vad energi/tid det krävs för att gå från dag till dag med boplatsfrågan!!

Tyvärr tror jag inte detta är relevant idag då boplatsfrågorna är så aktuella inom andra områden. Varför får A bo i läger dessutom stadsnära men inte B.C.D etc.....

Varför inte fråga ngn om att få lov att bo i någons trädgård mot lite vårarbete, trädgårdsarbete etc....borde inte vara omöjligt då TS verkar vara en glad och social prick. En trevlig pensionär som dessutom håller ett öga på TS utr. så har han sparat ytterligare tid/energi. Pensionärer gillar dessutom unga som har tid att prata och dessutom kan sjukvård :)

Ang Allemansrätten så är den starkt ifrågasatt inom vissa ramar i Norge och den kommer bli det här med. Då folk bara tar för sig mer och mer - tyvärr.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Taltning/

http://www.naturforvaltning.no/
 
Senast ändrad:
Allemansrätten paroll är ju att inte störa och inte förstöra. För vem? Jo för markägaren och andra närboende. Så därför är det alltid upp till markägaren att avgöra vad som stör och inte stör på dennes mark och således faller inom allemansrätten ramar.
Absolut! Men det finns ingen störningsfri värld. En viss störning får man ju alltid acceptera. Det är när den acceptabla störningen övergår i vad som är brottsligt som man lämnar allemansrätten. Den tolkningen görs ju ytterst av rättsväsendet, om den folk inte har hyfs att förstå det själv eller väljer att inte tillmötes gå en tillsägelse. Förmodligen är det dock inget större problem, då de flesta som rör sig i skog och mark brukar visa hänsyn så att man håller sig inom lagens råmärken.

Så kontentan är, fråga alltid fastighetsägaren om lov först, så slipper du problem.
Ja, om man ska ägna sig åt något som kan falla inom ramen för att vara störande eller går utöver sedvanlig camping, tycker jag absolut som du.
 
Absolut! Men det finns ingen störningsfri värld. En viss störning får man ju alltid acceptera. Det är när den acceptabla störningen övergår i vad som är brottsligt som man lämnar allemansrätten. Den tolkningen görs ju ytterst av rättsväsendet, om den folk inte har hyfs att förstå det själv eller väljer att inte tillmötes gå en tillsägelse. Förmodligen är det dock inget större problem, då de flesta som rör sig i skog och mark brukar visa hänsyn så att man håller sig inom lagens råmärken.


Ja, om man ska ägna sig åt något som kan falla inom ramen för att vara störande eller går utöver sedvanlig camping, tycker jag absolut som du.

Sedan är det ju tyvärr så att för att komma till domstol, måste ju för det första få fatt på den skyldiga. Tyvärr lämnar sällan de skyldiga några visitkort eller dylikt efter sig, varför markägaren måste kunna haffa den eller de skyldiga på bar gärning, helst med ett par trovärdiga vittnen i sällskap - samt då kunna identifiera den eller de skyldiga. Markägaren får ju inte ens sätta upp övervakningskameror i preventivt syfte.

Sedan måste markägaren väcka enskilt åtal mot den eller de skyldiga. Samhället gör dessvärre inte ett toppfart för att hjälpa markägarna. Rimligtvis borde detta falla inom allmänt åtal, men så är det inte.

Så kontentan är ju att i praktiken är det helt riskfritt för frilufsaren att bete sig som svin. Risken att åka fast är ju löjligt liten, vilket den vårdslös myndighetshanteringen av de s.k. bärplockarlägren och tiggarlägren visar med all önskvärd tydlighet. Inte Ok, anser jag.
/Niklas
 
Niking du går alltid in och förutsätter att folk använder allemansrätten till fullo och sedan överskrider den i diverse trådar - och som jag sa - vi är vuxna människor och behöver inte pekpinnar i varje tråd från dig , vi vet vad som gäller.

Du vet inte ens vart han ligger , det kan vara kommunal mark.
Mest troligt

Du går bananas i diverse trådar och kör rakt mot trafiken utan ens hänsyn mot att folk redan vet vad som gäller.

Jag har aldrig mött markägare som dig fast dom undrat vad man sysslar med , dom har bara bjudit mig och fiska i deras sjöar, dom har varnat mig för stråk där dom har viltkameror så dom slipper få ett MMS med ett bild på ett tänkt vildsvin men istället en kille med ett fiskespö och en Pripps blå i näven.

Den suraste jag mötte sparka på tältet och bad mig dra men då klev jag upp och han sa att "äh fan" du får stanna men vi har haft lite trubbel här innan med raggare men du får ligga kvar.
Sen visa han en dumpningsplats med sopor dom lämnat kvar efter dom inte fått plats på en camping.

Du är sanlös på att gå och ha sönder trådar.
 
Jag tycker modsen skulle sätta ner foten lite mer mot nikings trådvandalism. Så fort ämnet allemansrätt ens nämns i förbifarten skall trådens primära syfte plötsligt bli "för /mot allemansrättens existens". Tröttsamt
 
Delar sällan Nikings syn på allemansrätten. Men för detta ämne är väl allemansrätten och de juridiska aspekterna ganska så relevanta och kan bli ett problem för TS, beroende på hur han lägger upp sina uppehållsplatser.
Betydligt mer relevant än förklenande inlägg om att forumsdeltagare man inte håller med borde supa ner sig eller ta medicin. Hade nog gärna sett att modsen hellre stävjat dylikt. Skamligt att ens sådana inlägg finns kvar.
 

clindh

Forumvärd
Jag håller helt med... Tröttsamt. Niking kan starta en egen tråd om det där ämnet (som om det inte fanns nog med sådana iofs), så kan de som vill helt kan ignorera - så återgår vi till huvudämnet och hjälper TS. Allemansrätten är relevant i sammanhanget, men please ta den bittra fajten i separat tråd.
 
Hoppas admin är klarsynt och inser att även om niking uppfattas som enkelspårig; är det kopplat till aktuellt ämne.
Meta-debatten kring niking, som andra för, är dock störande.


EDIT: Var visst för hoppfull...
 
En natt inne så är har projektet havererat ...

Jag tänker lite om det där. Det är ju upp till var och en givetvis. Men låt en inte nedslås av tillfälliga motgångar, en dag, en vecka, eller en månad inomhus så skulle jag bli imponerad av en som klarade av livet och bodde i tält eller hammock i ett år.

Jaja, det är säkert rätt i sak att man inte tillbringat ett år om man sovit inomhus ens bara en dag under den tiden.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Jag tänker lite om det där. Det är ju upp till var och en givetvis. Men låt en inte nedslås av tillfälliga motgångar, en dag, en vecka, eller en månad inomhus så skulle jag bli imponerad av en som klarade av livet och bodde i tält eller hammock i ett år.

Jaja, det är säkert rätt i sak att man inte tillbringat ett år om man sovit inomhus ens bara en dag under den tiden.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Klart han kan sova en natt inne om han skulle vilja det, eller mer därtill om det skulle behövas. Jag anser ändå att han bott ute ett år om han gör det absoluta merparten av tiden.
Skulle vi alla inte säga att vi bott i vvåra hus/lägenheter, trots att vi ibland hälsar på vänner eller åker utomlands?

Sen vette sjutton om TS vågar sig tillbaka till denna tråd så som den spårat...
 
Ja för fan fast han skulle köra 10% av tiden inomhus så skulle det räknas som ute ett helt år.Undantag, inomhus nätterna får inte ske vid extremt bister kyla eller brutala ihållande regn utan kanske sommardejter med.nån brutta och så - hehe

Ang trådurspårningen så kan flera anmäla tråden för städning så moderator kan städa ur inlägg så att den återfår sitt spår och inte liknar ett spektakel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Jimsson Hur laddar jag telefonen på fjället? Allmänt om friluftsliv 98
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.