Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?]

Koolt, jag säger som Morgan, kommer gärna ut och hälsar på om du är i närheten av nåt vindskydd med eldstad.
 
Kul med så mycket positiva hejarop och lycka till när han nu satsar!!!! Du måste fan va från Närke, "det går aldri, och går det blir det inge bra...."

Hur menar Du nu??

Han fick min spontana reaktion då han efterfrågar sådana...

Jag gav positiva uttryck ett flertal ggr i min text men en viss skeptiskhet finnes, mest p.g.a att jag med fler vet Vad detta handlar om in real life...

Du verkar ha dåliga erfarenheter av folk från Närke! Ta det med dem istället... Utsidan klarar sig säkert utan detta.

Jag är övertygad att TS förstår precis Vad jag menade till skillnad mot dig D300, kör så det ryker TS :)
 
Senast ändrad:
Här är en länk TS, gällande en "kollega" till dig........kanske lite erfarenheter via honom hjälper dig på traven.......

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63655

Ps. Jag tror att dina problem blir följande vid ett helt tältår...tyvärr kan du glömma hängmattan i längden.

1. Folk kan hänga upp sig på allemansrätts frågan (går ju lösa med Lov av markägare)
2. Kylan/blötan Dec-April (varierar givetvis från år till år)
3. Blöt och fuktig eftersommar/höst om det blir en regnsommar..
4. Stormarna i Gbrg-området Nov-dec (Stormarna Simone t.ex var extremt blöt, Sven började blött och frös allt till is under natten. Egon var dessutom extremt dödlig i detta sammanhang)
 
Senast ändrad:
Många nej-sägare här.
Jag säger GÖR!

Ett tips är att du kommer att klura ut lösningen på problemen under tidens gång.

Har ej varit ute långa perioder. Längsta är två veckor i sträck, med tempen runt nollan. Det stora problemet med det var att när något (kläder) blir blött så måste du torka det på dig annars torkar det "aldrig". Väv (tarp, regnkläder, osv) kommer antagligen börja läcka - ha extra eller var säker på att du kan skaffa nytt när det väl sker.

Skaffa sandaler a la crocs. Torra ventilerade fötter är skönt.

Skaffa klämmor och lägg all mat i plastpåsar så inte fukten tränger in.

Räkna med att kläder kan komma att bli unkna/mögliga.

Som sagt: du kommer på lösningar som passar dig där och då allt eftersom problem uppstår.

Njut. Det kommer att vara svårt att vänja sig vid insidan igen.
 
Alla som skriver att de "tänker"/"ska" flytta ut och leva i skogen framöver ger upp. Så kommer även du göra efter nån vecka.

Du skulle startat tråden när du varit ute en månad, och inte innan.
 
Grattis!

Till övertygelsen du har att ens påbörja detta projekt. Jag vill skicka dig en hälsning och säga tack för din entusiasm. Önskar dig all lycka i din tillvaro.

Bifogar också en kommentar: du skriver du avser vara ute ett år - kan vara bra med sådana mål men det kan också ha motsatt effekt. Om det känns trist och jävligt - åk på semester! (Vanliga dödliga friluftsnissar tältar på sin semester ;)) Sov i en varm säng någonstans. Jag tror på att variera tillvaron för att finna balans och en kontinuerlig uppskattning. Tror inte man ska överskatta tillfredsställelsen som uppnås med uppfyllandet av ett så långsiktigt mål. Var inte för hård mot dig själv!

Varma hälsningar!

Anders




Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
 
Härligt med folk som verkligen satsar men jag delar Troy's tankar....

Du vet att det kan bli mkt hårda vindar och regn/fukt i Gbrg regionen under ett år?! Själv vet jag att det kommer perioder då all utrustning måste torkas på annan plats än utomhus. En natt inne så är har projektet havererat men jag önskar dig all lycka till och kommer följa dig med viss skepsis dock...........

Ett av mina stora nöjen är att vistas ute i våra oväder och jag vet ngt som inte alla vet......långvarig fukt ger ohälsa i längden. Dock fundersam på hur detta går ihop med studier ett helt år?!

Ser fram emot att läsa om din set-up när Nov-dec stormarna slår till 2016 :)

Är du seriös så ska du verkligen ha en ryggdunk - lycka till...

Nu har jag läst TS inlägg ett par gånger och varje gång står det att han torkar utrustningen inomhus där han studerar. Som jag tolkar TS projekt så har hen inte flytt det civiliserade, varma, torra samhället. Han nyttjar alla bekvämligheter när det behövs men har valt att just sova ute. Med den ambitionsnivån, att kunna gå in varje dag för att tex torka utrustning så ser jag ingen anledning till att projektet inte ska kunna funka. Min tolkning är också att TS önskar vara mobil och då funkar en tipi med kamin inte så bra.
Jag har inte själv spenderat så länge ute och jag vet att jag inte hade klarat det ett helt år om jag hade alternativ (hade nog blivit några övernattningar på nån kompis soffa...). Därmed inte sagt att jag inte tror det är möjligt. Tycker det låter som ett fullt rimligt projekt.
Jag hade försökt få till ett bra system med packpåsar för att kunna hålla ordning. Kanske finns möjlighet att låna/hyra plats i kyl/frys där du pluggar för att kunna ha kylklampar och på det sättet variera maten och ha lite mer färsk mat.
Just att tvätta tror jag att jag hade haft störst problem med. Vet inte vem jag skulle kunna nyttja på det sätt under så lång tid... Och jag tror knappt det finns några tvättomater i Sverige...
Allemansrätten borde inte vara ett problem om du har ha flera platser att variera mellan för att minska risken för slitage och spår
 
Nu har jag läst TS inlägg ett par gånger och varje gång står det att han torkar utrustningen inomhus där han studerar. Som jag tolkar TS projekt så har hen inte flytt det civiliserade, varma, torra samhället. Han nyttjar alla bekvämligheter när det behövs men har valt att just sova ute. Med den ambitionsnivån, att kunna gå in varje dag för att tex torka utrustning så ser jag ingen anledning till att projektet inte ska kunna funka. Min tolkning är också att TS önskar vara mobil och då funkar en tipi med kamin inte så bra.
Jag har inte själv spenderat så länge ute och jag vet att jag inte hade klarat det ett helt år om jag hade alternativ (hade nog blivit några övernattningar på nån kompis soffa...). Därmed inte sagt att jag inte tror det är möjligt. Tycker det låter som ett fullt rimligt projekt.
Jag hade försökt få till ett bra system med packpåsar för att kunna hålla ordning. Kanske finns möjlighet att låna/hyra plats i kyl/frys där du pluggar för att kunna ha kylklampar och på det sättet variera maten och ha lite mer färsk mat.
Just att tvätta tror jag att jag hade haft störst problem med. Vet inte vem jag skulle kunna nyttja på det sätt under så lång tid... Och jag tror knappt det finns några tvättomater i Sverige...
Allemansrätten borde inte vara ett problem om du har ha flera platser att variera mellan för att minska risken för slitage och spår


Med all respekt :) no hard feelings

Då kan du få lära dig att det kommer perioder då tiden att torka sov.utr överskrider med råge tiden TS kommer ha från att ha hängt upp utr till tiden då utr skall tas med för att sättas upp igen inför nästa natt (annars träder min tidigare punkt Hälsoproblem in omgående) Han väljer att ha hängmatta/tarp istället för att investera i det som verkligen skulle kunna göra "1-års satsningen" genomförbar. Sluta tolka mig som om jag är negativ ni som antyder detta det är jag absolut inte. Men ibland förundras man över folks okunskap/skygglappar för verkligheten, en vanlig företeelse idag tyvärr - likes/forum samhället i ett nötskal!

Skulle TS ha fri tillgång till skolans pannrum, en centralvärmeanläggning ett helt läsår? Finns ingen normal ansvarig som godtar detta med risk för att plötsligt få hela grupper med likasinnade äventyrare på halsen i framtiden.

Jag råder TS släppa hängmatta/tarp konceptet under fukt/köldperioderna om han vill klara 1 år som han gått ut med och satsa på en Kåta med kamin men då tillkommer andra problem - vedtillgång, stöldrisk om han inte finner en privat plats med tillstånd och bevakning.

Fukt fukt fukt och åter fukt är huvudproblemet - kylan tror jag att TS med sin inställning och tidigare vetskap kan hantera..samt att han är ju en Nordman med rätt gener :)

Samtidigt skall TS studera och hålla sig proper och pigg, lägga behövlig tid att fixa utr varje dag samt transport till sovplats - vakna upp säger jag bara. Gör om och gör rätt så går det att genomföra TS.

Ps. TS kanske bara har utbildnings dagar ibland och enbart ett fåtal timmar då finnes ju tiden och orken till att fixa utr. Men fuktproblematiken kvarstår ändå tyvärr.
 
Hade jag varit 20 år yngre utan familj hade jag gjort detta med...kanske inte under ett år, men prövat en månad. Ser inte svårigheter att lösa fuktfrågan då man skulle vistas inomhus i uppvärma lokaler i minst 8 tim om dagen.

Finns ju annars tipi med kamin som landar på 4.5 kg...har en själv;)

Kör på och funkar det inte så har du försökt i allfall......största problemet är att man inte försöker.
 
Tror nog det kan gå bra, men att skaffa en plats där du kan långtälta och där dänga upp en tipi med kamin skulle nog göra livet mycket lättare :).
 
Här får du länk till ytterligare en tråd på samma tema; rätt saklig och handfast med en del synpunkter från folk med praktiska erfarenheter av långvarigt uteboende.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Jimsson Hur laddar jag telefonen på fjället? Allmänt om friluftsliv 98
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.