Bada naken

Bra fråga! Hur naken får man vara i skogen? På fjället?

I somras slog jag upp mitt tält en bit ifrån en fjällsjö. Det enklaste sättet att tvätta av sig på kvällen var helt enkelt att knalla ner naken ett tiotal meter och vada ut i sjön, "som en frustande älg" (för att tala med Paasilinna). Tämligen exponerad, fast som barn av 70-talet störs jag inte det minsta av att någon skulle se mig. Men skulle det störa eventuella kvällsvandrare på leden?

Jag är faktiskt osäker på vad skogs- och fjälletiketten föreskriver. Jag tycker att vandring borde inbjuda till naturnära beteende, men jag vet inte om den allmänna prydheten säger annorlunda. Diskussion är välkommet!
 
Själv tvekar jag inte att hoppa i naken, ser man någon komma och gå förbi, då är det väl bara att vara kvar i vattnet, då ser de inte om man har badkläder eller inte.

När det gäller att slå en båge i skogen kommer jag att tänka på en dag jag var ute en heldag och plockade bär och svamp. Hade inte sett en käft på hela dagen och ska strax dra hem åt men måste slå en båge, knappt har jag börjat så kommer orienterare från höger och vänster och springer förbi där jag står och vattnar en gran...
 
Själv tvekar jag inte att hoppa i naken, ser man någon komma och gå förbi, då är det väl bara att vara kvar i vattnet, då ser de inte om man har badkläder eller inte.

När det gäller att slå en båge i skogen kommer jag att tänka på en dag jag var ute en heldag och plockade bär och svamp. Hade inte sett en käft på hela dagen och ska strax dra hem åt men måste slå en båge, knappt har jag börjat så kommer orienterare från höger och vänster och springer förbi där jag står och vattnar en gran...

Är det några som inte ar problem med offentlig nakenhet så är det orienterare. I en normal orienteringsdusch eller toa så finns det inte mycket utrymme att dölja sig. Inte ens ovanligt med bara ett halvdant insynsskydd mellan herr och damdusch. Och att kliva ur ledet och slå en båge är helt normalt på de stora budkavlarna, men även på exempelvis vasaloppet.
 
Korallaven:
Om ditt bekymmer är att någon skulle ta illa vid sig så bör du avstå. Det är klart att någon skulle kunna ta illa vid sig.
Om frågan är angående dess olaglighet så är svaret (som några har skrivit) att det är det inte: du pratar om en å eller sjö mitt ute i skogen (jag förutsätter att du menar att det är öde). Olagligt blir det när det är många som ser vad du gör, och du gör det medvetet (t ex exhibitionistiskt); det är bara då det blir förargelseväckande beteende.
Men du kanske ska undvika att göra helikoptern, eller tandemrotorhelikoptern när PRO går förbi på sin årliga tipspromenad.
 
Är det några som inte ar problem med offentlig nakenhet så är det orienterare. I en normal orienteringsdusch eller toa så finns det inte mycket utrymme att dölja sig. Inte ens ovanligt med bara ett halvdant insynsskydd mellan herr och damdusch. Och att kliva ur ledet och slå en båge är helt normalt på de stora budkavlarna, men även på exempelvis vasaloppet.

På Vasaloppet är det förvisso några som kliver ut i skogen men de allra flesta står precis utanför spåret eller t.o.m I spåret... Inte så kul att komma ikapp dessa herrar. Den dan en tjej kissar i spåret skulle jag tro att de kissande herrarna inte uppskattar det nåt vidare...
 
Klart man kan bada naken i Sverige, vi ska väl inte lägga oss för de kulturer som anser att nakenhet är något farligt eller hemskt? Däremot hade jag dragit mig ordentligt för att bada naken i USA eller i ett islamiskt land. Ta seden dit ni kommer!
 
Klart man kan bada naken i Sverige, vi ska väl inte lägga oss för de kulturer som anser att nakenhet är något farligt eller hemskt? Däremot hade jag dragit mig ordentligt för att bada naken i USA eller i ett islamiskt land. Ta seden dit ni kommer!

Väl talat, tornado. Tyvärr har vi gått bakåt när det gäller naturlig syn på nakenhet. På 70-/80-talet t.ex., hade man en mycket naturligare syn på nakenhet. Då ansågs det även mer ok för kvinnor t.ex. att bada eller sola topless.
 
Klart man kan bada naken i Sverige, vi ska väl inte lägga oss för de kulturer som anser att nakenhet är något farligt eller hemskt? Däremot hade jag dragit mig ordentligt för att bada naken i USA eller i ett islamiskt land. Ta seden dit ni kommer!

I vildmarken? Är det inte bara fördomar att det inte skulle gå att bada naken mitt ute i en amerikansk skog? Annars är jag mer kriminell än jag visste.

Annars kan man ju åka till Grekland, där badar man tydligen naken mitt bland folk på soliga stränder, om ej annat anges, och det gör det ju inte på småöarna. Den enda jag blev provocerad av var en kille som stod och poserade spritt språngande näck precis vid vattenlinjen hela dagen. Han var jättesnygg, men det som provocerade mig var att jag inte kunde räkna ut om han gjorde det för att bli brun eller enbart för att visa upp sig.
 
Jag är faktiskt osäker på vad skogs- och fjälletiketten föreskriver. Jag tycker att vandring borde inbjuda till naturnära beteende, men jag vet inte om den allmänna prydheten säger annorlunda. Diskussion är välkommet!

Ja, jag har aldrig känt mig obekväm med att bada naken i fjällen, inte ens där det finns "granntält" som skulle kunna urskilja mig som en liten prick i fjärran och räkna ut att det går en nakenbadare där borta. Kom någon förbi alldeles i närheten skulle jag nog försöka dölja mig litet.

Men vid stugorna, utanför bastun, det ligger inte alltid totalskyddat för insyn, och även om ingen medvetet går dit under det andra könets bastutid så finns det ju ändå en viss sannolikhet att någon skulle se. Så jag tror att de allra prydaste får anpassa sig litetgrann i fjällen. Har för övrigt badat sambastu också, i Sylarna, med min man och nån till man som råkade vara där. Inga problem, men då visste ju alla om det och var med på noterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sonesson Bada i havet Allmänt om friluftsliv 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.