Bada naken

Om man befinner sig vid en sjö eller en å mitt ute i skogen, är det ok att i så fall bada naken där, om det finns en risk att någon kommer förbi, t.e.x. om en stig går nära förbi sjön/ån? Tror ni eventuella förbipasserande skulle ta illa vid sig?
 
Beror

på vem du frågar.

Min uppfattning är att vi har en lång tradition att försvara här från professor Almkvist i Uppsala på 1800-talet och framåt. Mera naken bad åt folket.

Fast det är inte fel att vara diskret i varje fall så länge man inte sänkt ned kroppen i vattnet.

Thure
 
Om man befinner sig vid en sjö eller en å mitt ute i skogen, är det ok att i så fall bada naken där, om det finns en risk att någon kommer förbi, t.e.x. om en stig går nära förbi sjön/ån? Tror ni eventuella förbipasserande skulle ta illa vid sig?

Det är väl egentligen en omöjlig fråga att svara på. Det beror ju helt på vad den som råkar se det har för inställning till nakenheten. Men skulle det vara jag skulle jag inte bry mig om jag fick syn på nån och jag skulle inte tveka att ta mig ett bad. Min grundinställning är att om man ser got man upplever som obehagligt får man väl titta åt något annat håll
 
Den gamla "sanningen ligger i betraktarens ögon" bör nog övervägas.
Gryningsbad här på sydkusten brukar gå väl näck men inte mitt på dan, samma plats.
Inte störa, förarga eller reta är väl bra att ha i minnet före.

go tur
 
Det är ju inte olagligt att vara naken, det som är olagligt är förargelseväckande beteende.

I den brottsrubrikceringen ligger ett uppsåt. Om du är mitt ute i skogen där det inte finns nåt folk så jag jag svårt att se att det skulle finnas ett uppsåt att förarga någon.

Det är väl samma brottsrubrikcering som gäller när man kissar i det fria, och där vill jag minnas att nån nyligen friades för att gått bakom en container där en polis såg honom. Motivet var just att han hade ansträngt sig för att INTE synas, sen att polisen råkade se honom just ur den enda vinkel det gick var inget som han kunde klandras för.
 
Vid en sjö där det inte finns någon i den direkta närheten skulle jag inte tveka på att ta ett nakendopp, att bada naken ger en helt egen form av frihetskänsla och jag kan inte annat än hålla med thureb, mer FKK åt folket!
 
Folk kan ta illa vid sig av mycket i dessa tider, men någon rättssak lär det inte bli av ett nakenbad i sjön. Det är inte förrän du insisterar på att visa upp hela härligheten lite väl påträngande, för någon som inte vill se, som det skulle föreligga skäl för förargelseväckande beteende.
 
Badar du naken på en kommunal badplats, middagstid under bästa soltimme framför en massa barn, kanske några föräldrar kommer be dig bada mer naken lite längre bort. Men i skogen? Bada på!
 
Om man befinner sig vid en sjö eller en å mitt ute i skogen, är det ok att i så fall bada naken där, om det finns en risk att någon kommer förbi, t.e.x. om en stig går nära förbi sjön/ån? Tror ni eventuella förbipasserande skulle ta illa vid sig?

Sorry men jag kan inte hjälpa till - hahaha
 

Bilagor

  • Mem_remove.jpg
    Mem_remove.jpg
    28 KB · Visningar: 4,426
Hahahah nää inte skulle man ta illa vid eller ... vem är du? :p Som sagt var använd sunt förnuft .. bada inte naken på allmän badstrand under semestertider då det är fullbelagt !! // Mr Zip
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sonesson Bada i havet Allmänt om friluftsliv 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.