Kvinna avled i kanotolycka

Fastkilad kanot

Tråkigt men ibland har man maximal otur! Lägger kanoten sig mot en sten med öppningen riktad mot strömmen kan den vara omöjlig att få bort, hamnar man då mellan sten och kanot blir det inte roligt! Vi satt fast en kanot runt en sten en gång och den fick vi vinscha bort
 
Kanotolyckor

Det verkar som om de flesta kanotolyckorna sker i Canadensare i strömmande vatten. Kan det vara så att de flesta som paddlar canadensare överskattar sin skicklighet eller underskattar svårigheten med strömmande vatten. Särskillt kallt och strömmande vatten.
 
Det är definitivt livsfarligt att paddla öppen kanadensare i fors om man inte vet vad man gör just av den anledningen att den kan pressas fast mot sten av vattentrycket. Jag har själv genom åren lyckats förstöra två alukanadensare på detta sätt: den ena fick vi loss kraftigt tillbucklad, den andra satt fast från kristi flygare tills vattenflödet minskat vid midsommar och då var det inte mycket helt. Vid första tillfället satt kamratens ben fast mellan kanot och sten i någon minut med vatten upp till halsen och det var ingen rolig minut kan jag säga. Nu är det 25 år sedan men jag tänker på det ibland än idag. Sedermera sysslade jag med forsränning och utbildade mig även teoretiskt och min respekt för strömmande vatten ökade markant när jag kände vad en vals i Vindelälven kunde göra med en 20-mans gummibåt...

Det är jäkligt kul att paddla kanadensare i strömmande vatten men man får inte vara rädd för att bli blöt och aldrig aldrig hamna tvärs strömriktningen...
 
var finns statistiken

Är det statistiskt belagt att canadensare är mer olycksdrabbade?

Som jag sa.." Det verkar som om de flesta kanotolyckor sker i canadensare". Hade det varit statistiskt säkerställt hade jag skrivit att de flesta kanotolyckor sker i canadensare.

Det är svårt att hitta en statistik över kanotolyckor då det inte förs någon statistik över dem. Men oftast när jag läst om en kanotolycka har den skett i canadensare.

Det och att jag vet att många som paddlar canadensare underskattar strömmar och kallt vatten. Jag har pratat med många som tror att canadensare alltid är säkrare än kajak och att alla automatiskt kan paddla canadensare i strömmande vatten.
 
Ytterligare en kanot har gått runt på ungefär samma ställe. Inga personskador, dock. Uthyraren klagar på kommunen (läste det i länk från utsidan..) att farliga passager inte är skyltade. Har svårt att se kommunens ansvar här. Har själv vuxit upp i trakterna och vet att Emån inte är något nybörjarvatten. Det finns dessutom en mycket bra ledbeskrivning över Emån. Det "långsamma" räddningsarbetet tycker jag inte är så långsamt, stora delar av ån ligger långt från vägarna och i delvis svår terräng. Kanske dags att putsa av den gamla goda regeln at t"där du inte är beredd att simma ska du inte paddla"?
 
Vad jag förstod från början, så talades det om 1h räddningsarbete, från att räddningskåren var på plats. Men sedan förklarades hur hårt en kanot kan sitta pressad mot en sten.
 
Oklar systematik

Livräddningssällskapets statistik är har jag förstått en sammanställning av tidningsuppgifter och det går inte att veta om tidningar med kanot menar kanadensare och/eller kajak eller om de inte vet vilket det rört sig om.

Thure
 
Har själv gjort 2 paddelturer med kanadensare i Emån. Vid båda tillfällen var det flera av kanadensare som fick revor och andra gången fastnade ena kanoten och knäcktes av vattentrycket. Vi hade tur så att ingen fastnade under men det tog oss minst en timme att ta oss ut till kanoten och försöka lirka loss den.
Den fick hämtas med släp av uthyraren, fullständigt opaddelbar.
Finns en ledkarta med markerade områden som inte bör paddlas, däremot finns ingen markering i naturen och det hade kunnat underlätta så att man inte missar att gå iland innan det är försent.
 
Och betongramp och kafé eller?
Låt naturen vara natur, vad man inte ska lämna hemma är omdömet och att följa med på var man är.
Jag vet inte hurdan uthyraren är men om hen inte varnar för att det är en riskfylld aktvitet kan möjligen hen klandras. Men framförallt ska man ta ansvar för sig själv när man är ute i naturen (och överallt annars också såklart).


Har själv gjort 2 paddelturer med kanadensare i Emån. Vid båda tillfällen var det flera av kanadensare som fick revor och andra gången fastnade ena kanoten och knäcktes av vattentrycket. Vi hade tur så att ingen fastnade under men det tog oss minst en timme att ta oss ut till kanoten och försöka lirka loss den.
Den fick hämtas med släp av uthyraren, fullständigt opaddelbar.
Finns en ledkarta med markerade områden som inte bör paddlas, däremot finns ingen markering i naturen och det hade kunnat underlätta så att man inte missar att gå iland innan det är försent.
 
Karta

Oavsett om man paddlar eller vandrar så får man ju se till att veta var man är på kartan. Så om de farliga passagerna är uppmärkta på karta så kommer man vet när det är dags att gå iland. Dem som paddlar kajak i havet har ju sjökort så dem vet vart dem är och vart dem är på väg. Samma borde väl gälla folk som paddlar kanadensare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.