Skoteråkare borta i snöstorm

Jag som också hyr någon gång väldigt sällan brukar tänka på att jag ska klara en natt ute i värsta fall. Har med min Jerven-säck som man kan hoppa in i förtuom annat i ryggsäcken. Litet krux är ju att man kommer så jäkla långt bort på ingen tid alls. Det var lite imponerande att de lyckades elda om det stormade dock. Undrar var de hittade ved? Jag tyckte att de verkade vara ganska vettiga och ödmjuka. Som ena sa att han redan hade respekt för fjällen men nu än mer.
 
Kanske hade dom ingen mobiltelefon eller kanske fanns det ingen mottagning. Det dom definitivt inte hade var en GPS. Det är väl inte säkert att man kan ta sig till civilisationen bara för att man vet var man är och hur långt man ska och år vilket håll. Men det ger väl ett bättre beslutsunderlag. Sunt förnuft och fantasi hade dom, som tur var.

thomas
 
De kunde lokalisera sig med GPS i telefonen men kunde inte ringa då mottagning saknades om jag hörde rätt på intervjun. Problemet var att de inte kunde ta sig någonstans pga. mycket snö.

Kanske hade dom ingen mobiltelefon eller kanske fanns det ingen mottagning. Det dom definitivt inte hade var en GPS. Det är väl inte säkert att man kan ta sig till civilisationen bara för att man vet var man är och hur långt man ska och år vilket håll. Men det ger väl ett bättre beslutsunderlag. Sunt förnuft och fantasi hade dom, som tur var.

thomas
 
Försvunna

Hej,

Nu har det gått några dagar sedan vi blev hittade. Jag vill tacka alla för den trevliga tonen i detta forum. Det glädjer mig att inte direkt bli kallad 08 bara för att man kör fel på ett fjäll. Tack för det.
Storyn är lång i mitt perspektiv, men jag kan berätta vilka de större felen var:

1, När vi i mycket hård vind och snödrev stannade mellan Stor, - och Lillvätteshogna 16:10 den 28:e feb tog jag inte ut kompasskurs för att köra ner från fjället! Mycket korkat, och jag vet fortfarande inte varför.
2, Vi skulle inte ha kört i skogen upp mot Hävlingen (jag vet sedan tidigare att det går en vinterled från den sjön till Grövelsjön) utan hållt oss strax nedanför trädgränsen. Nu körde vi fast med den hyrda otympliga skotern som vi övergav 17:45 i hopp om att nå Hävlingen innan mörkret.

Dessa misstag gjorde att vi fick, till viss del inte förberedda, övernatta 4,2 söder om fiskecampen vid Hävlingen. Alltså nere i skogen, i viss lä men det blåste stadigt ca 20 och upp mot 25 i byarna. Vi fick eld med vanliga tändstickor och kanske räddade det livet på oss, kanske hade vi överlevt med köldskador, svårt att säga. Det var bara 3-4 minus. Johan var dock blöt, av svett och i skor och om händerna och frös med begynnande köldskador på fingrarna.

Jag hade kläder av bättre kvalitet och är dessutom i avsevärt mycket bättre fysisk form. Vi skötte om elden och jagade ved hela natten, ömsom pulsande i snön ömsom skotertur, men var rädd att köra fast så jag höll mig på sjön och pulsade upp till döda träd.

På fredagsmorgonen var vädret i "vår dal" fortsatt omöjligt att flyga i så vi jobbade vidare med att förbättra lägret för eventuella kommande nätter.
Rotorljudet var såklart underbart att höra.

Från och med nu kommer jag alltid att ha yxa, stromtändare, snöskor och säck i skotern, oavsett om jag kör på vår lilla myr eller uppe i hög terräng. Spade fanns med, vi knäckte den tyvärr när vi skottade av en bro avsedd för sommarleden som går där. (vi vill veta att den skulle hålla för en skoter).

Värst var det för våra familjer, de mådde, och mår fortsatt mycket dåligt.

Jag vill också passa på att tacka alla som var engagerade i räddningen. De gjorde en fantastisk insats den natten och dagen efter. Enligt Arne som är ledare i Storsäterns fjällrädd-ningslag skulle de ha hittat oss innan kvällen utan helikoptern. Skönt att veta så här i efterhand.

Under tiden vi satt "fast" diskuterades olika alternativ, men jag besparar er dessa. Vi valde att hänga kvar vid värmen, det var för stora risker att flytta på sig helt enkelt.

Ta det lugnt där ute och ha högkvalitativa grejer med er!

mvh
Jonas Lundqvist
 
Tackar för uppdateringen, jätteintressant läsning och skönt att höra att det gick bra till slut! Detaljfråga: hur grävde ni ner er?
 
Hej
Vi grävde inte ner oss, satt vid en rotvälta och vi byggde upp en vall av snöblock som vi fick fram med händerna.

//Jonas
 
Hej!
För det första - skönt att höra att ni hittades välbehållna!

Vi var tre scouter som begav oss ut på fjället på eftermiddagen innan den stormiga natten. Vi visste att det skulle blåsa och var väl förberedda, även om det självklart i realiteten kändes mycket värre än man trott. Att slå upp tält i 15 m/s var intressant, och man var rädd ett tag där under natten. Enligt fjällstation toppade det på 25,8 m/s.

Vi hade satt upp tältet öster om och strax nedanför Jakobshöjden där lederna korsade varandra.
Fjällräddningen passerade oss 22.17 och frågade hur vi mådde. Då blev vi lite oroliga, med tanke på att vi inte hört något om detta. Vid radiokontakt med scoutstugan på morgonen vi fick höra att fyra skoterförare i två par var borta, och det ena återfunnet. Vi inväntade själva lägre vinder, och framåt elvatiden hade det mojnat till cirka 12-15 m/s. Vår plan hade varit att ta Storvätteshågna, något vi sedan kvällen innan övergav, utan väntade ut stormen och begav oss hem igen.

Riktigt skönt att höra att ni klarade er utan utrustning. Vi hade åtminstone dubbla sovsäckar, liggunderlag, spadar, mat, stormkök och ett Nallo 3 GT och jag kan lugnt säga att allihopa var oroliga de första timmarna innan man vant sig vid blåsten.

Antar att ni lärt er en hel del genom missödet, men förhoppningsvis ger ni inte upp någon del av friluftsliven för det. : )
 
Vi sov nere vid Grövelsjön stationen 28e i tält och därnere flög tältet iväg två gånger innan vi gick in i skogen och satte det i lä, det måste ha varit tufft längre upp, speciellt Jonas utan tält och sovsäck borta vid Hävlingen.

Vi skidade till Hävlingen via skoterleden 1e mars och det blåste ju rejält på fjället, men var ok senare på eftermiddagen. Sen på vägen tillbaka 2e Mars så hittade vi en systemetpåse med fiskegrejer och ett par frysta öl, vi gav dem till fjällräddningen som kom på skoter som vi mötte, vet inte vems de var men lät som om det endera av paren som hade haft problem med skoter.

Detta var min första vintertur, köldskador kan ju hända vem som helst när det blåser, det var ju inte speciellt kall temperatur men vind-effekten gjorde att man blev helt nerkyld så snart man stannade. Vintern kräver (tydligen) respekt, vi skidade enbart vid skoterleden pga sikten och åkte tillbaka en dag tidigare, tur var väl det när det var stormvarning 2e Mars. Skönt att höra att ni klarade av natten, måste varit väldigt utsatt utan tält.
 
Tack Magnus,

Vi försökte elda upp en systempåse, tyvärr inget resultat. Den var också tom innan, vi hade inga öl med oss. Våra fiskegrejor (som alltid ligger i skotern) sparade vi till dag 2 och 3. Behövde bli stark inför ett ev. utbrytningsförsök, men det är ju som bekant riskabelt att närma sig öppet vatten i rörelse (ingen borr ombord) så vi tänkte vänta in i det längsta innan kolhydrater och protein skulle införskaffas.

Intressant att notera två olika sällskap som tältar i detta väder!

Jag kommer att vara uppe i påsk igen och då ska jag och min fru åka över till Hävlingen och vårt läger. Lite terapi och lite för att se hur vårt eventuella utbrytningsförsök hade fungerat.

Återkommer kanske då med en liten uppdatering.

//Jonas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.