ICE-koden

Testa lägga till en stjärna * efter ICE-numret. Funkar fortfarande att ringa men numret känns inte igen som avsändare av SMS o dyl.

Tack för tipset!

Jag pratade med en kompis som jobbar på ambulans - hon tycker att ICE är något de har nytta av i jobbet. De använder såklart alla metoder de kan för att hitta anhöriga om det behövs, och ICE är ju kanske den bästa metoden eftersom patienten själv ju har gjort valet. Det är inte alltid "senast ringda nummer" är den som man vill ska ta emot olycksbudet...
 
Fast det hela faller ju på att man har har telefonen låst, så att inte eventuella tjuvar eller rånare ska komma åt allt man har i den. För att det skulle vara riktigt bra skulle det behövas en "ICE-knapp" som visar ICE-numren och inget annat. Dock kan man väl lika gärna ha en lapp i plånboken med nummer till de närmaste. Fungerar även utan batteri.:)
 
De flesta har väl ändå inget pin på sitt knapplås, utan det efterfrågas enbart när man startar telefonen?

Vartefter fler och fler använder Andoid, iPhone och liknande så har nog fler och fler lösenord på skärmsläckaren.
Med lite applikatitioner och autosync igång så kommer man åt såväl folks bankuppgifter, sociala medier som mail om man bara får tillgång till telefonen...

Konsekvensen av detta har jag faktiskt inte tänkt på förrän nu...

Det finns en marknad för en app här tror jag, nån som gillar att knacka kod? ;-)
 
Vartefter fler och fler använder Andoid, iPhone och liknande så har nog fler och fler lösenord på skärmsläckaren.
Med lite applikatitioner och autosync igång så kommer man åt såväl folks bankuppgifter, sociala medier som mail om man bara får tillgång till telefonen...

Konsekvensen av detta har jag faktiskt inte tänkt på förrän nu...

Det finns en marknad för en app här tror jag, nån som gillar att knacka kod? ;-)

En (l)app i plânboken med PIN-koden dâ?
 
Ja visst är det ett alternativ, men i plånboken ligger ju även körkortet. Vet man vem jag är så är det inte svårt att ta reda på vem mina anhöriga är....

Tanken med ICE är väl att tex ambulanspersonalen snabbt ska kunna hitta en anhörig om de behöver ställa frågor (tål du all medicinering? Har du nån kronisk sjukdom? Är du bara full eller är du diabetiker på väg in i ett glykemiskt koma?).

Jag tror inte ambulanspersonalen sätter sig och försöker Googla fram dina närmaste anhöriga...

En ICE-lapp i fickan kanske inte är en dum idé för den som har kod på sin telefon.
 
Jag har en HCT med Windows Mobile som jag har kod på. På sidan där man knappar in koden visas ägarens namn. Dock tycker jag det är en ganska onödig upplysning eftersom jag vet vad jag heter, så i fältet för ägarens namn skrev jag "ICE numbers in wallet". Skulle jag tuppa av och den som hittar mig är helt insnöad på mobiltelefonen, så får den veta att det är bra att titta i plånboken.
 
Om man har en kronisk sjukdom som är/har varit instabil så kan man kolla upp "medical alert-bracelets". Det är armband eller halsband med en bricka som anger vilken sjukdom man har. De flesta intresseorganisationerna har också identifieringsmöjligheter av en sjukdom, t ex så har epilepsiförbundet tagit fram en "knapp" som man sätter på kläderna som visar symbolen för epilepsi.
 
Vartefter fler och fler använder Andoid, iPhone och liknande så har nog fler och fler lösenord på skärmsläckaren.
Med lite applikatitioner och autosync igång så kommer man åt såväl folks bankuppgifter, sociala medier som mail om man bara får tillgång till telefonen...

Konsekvensen av detta har jag faktiskt inte tänkt på förrän nu...

Det finns en marknad för en app här tror jag, nån som gillar att knacka kod? ;-)

Och se... Nu hittade jag av en slump en app som faktiskt erbjuder en lösning.
Antivirusprogramet från AVG som jag installerade i telefonen erbjöd en möjlighet till meddelande på "kod-skärmen".
Dels en rad "Owner" och sen två fritextrader.
Så nu står det:
"Belongs to Jonas Pollak
ICE XXXXXXXXX""
 
På min nödtelefon har jag klistrat på pinkoden på framsidan. Allt för att se till att den alltid ska gå att starta. Man kan stänga av begäran också men för att vara säker på att någon nödvändig funktion inte är blockerad ska alla kunna larma från min mobil.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.