Vandring i Hälsingland

Jag planerar att göra en tur i Bollnäs', Söderhamns och Huddiksvalls kommuner under vintern. På Internet har jag försökt hitta info om öppna raststugor. Det jag har hittat är skoterleder.org som har en del info samt stugorna som ligger i anslutning till Hälsingeleden.
Om någon har tips att komma med skulle jag bli mycket tacksam.
 
tips.

söderhamn och hudiksvall har jag tyvärr ingen större koll på.
Bollnäs och ljusdals kommun däremot.

Spontana tips är Hälsingeleden med flera övernattningsalternativ, framförallt mellan Bollnäs och Harsa.
Både vindskydd och öppna stugor. Vintertid är det normalt skidspår mellan Bollnäs och Harsa men än så länge är det nog omöjligt med tanke på vädret. I Harsa finns fina skidspår redan nu tack vare att det ligger på 400meters höjd.

länk till Hälsingeleden http://www.sporthallen.nu/index.php/motionsspar-och-leder/haelsingeleden

Finnskogsleden är ett annat alternativ som jag tycker är trevlig både sommar och vintertid, gott om vindskydd och två öppna övernattningsstugor, detta är en rundled på 35km där du kommer tillbaka dit du startade vilket kan vara praktiskt.
länk http://finnskogarna.com/finnskogsleden-i-halsingland/

Slutligen kan jag rekommendera Ljusnanleden i Färila, Ljusdals kommun.
Endast vindskydd och bitvis tuffa uppför och nerförsbackar, kan vara vanskligt på vinter skulle jag tro. Otroligt fin vandring där du följer älven ljusnan från en hög åsrygg. går att göra till en rundvandring om man hoppar på flottarstigen när man kommer fram till laforsen och går på motsatt sida älven tillbaka mot Färila.
Liten varning dock för denna led vintertid, kanske blir lite väl farligt med snö och is de branta partierna.
länk http://www.farila.se/index.php/vandringsleder

av dessa tips är det väl egentligen bara hälsingeleden som normalt har skidspår, och finnskogsleden bitvis, så om det är skidor du vill ta dig fram på så är det hälsingeleden senare i vår som känns bäst.

hör av dig vid frågor :)
God Jul och god tur.
 
Senast ändrad:
söderhamn och hudiksvall har jag tyvärr ingen större koll på.
Bollnäs och ljusdals kommun däremot.

Spontana tips är Hälsingeleden med flera övernattningsalternativ, framförallt mellan Bollnäs och Harsa.
Både vindskydd och öppna stugor. Vintertid är det normalt skidspår mellan Bollnäs och Harsa men än så länge är det nog omöjligt med tanke på vädret. I Harsa finns fina skidspår redan nu tack vare att det ligger på 400meters höjd.

länk till Hälsingeleden http://www.sporthallen.nu/index.php/motionsspar-och-leder/haelsingeleden

Finnskogsleden är ett annat alternativ som jag tycker är trevlig både sommar och vintertid, gott om vindskydd och två öppna övernattningsstugor, detta är en rundled på 35km där du kommer tillbaka dit du startade vilket kan vara praktiskt.
länk http://finnskogarna.com/finnskogsleden-i-halsingland/

Slutligen kan jag rekommendera Ljusnanleden i Färila, Ljusdals kommun.
Endast vindskydd och bitvis tuffa uppför och nerförsbackar, kan vara vanskligt på vinter skulle jag tro. Otroligt fin vandring där du följer älven ljusnan från en hög åsrygg. går att göra till en rundvandring om man hoppar på flottarstigen när man kommer fram till laforsen och går på motsatt sida älven tillbaka mot Färila.
Liten varning dock för denna led vintertid, kanske blir lite väl farligt med snö och is de branta partierna.
länk http://www.farila.se/index.php/vandringsleder

av dessa tips är det väl egentligen bara hälsingeleden som normalt har skidspår, och finnskogsleden bitvis, så om det är skidor du vill ta dig fram på så är det hälsingeleden senare i vår som känns bäst.

hör av dig vid frågor :)
God Jul och god tur.

Tack så mycket för ett mycket informativt svar.
God Jul, du också!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Bettman Regnkläder vandring - Kilpi Hurricane? Allmänt om friluftsliv 1
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Östregård vandring våren? Allmänt om friluftsliv 2
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
WahlgrenPeter Vandring i skåne Allmänt om friluftsliv 3
surud Vandring från skratch Allmänt om friluftsliv 7
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
mrbambocha Bästa plats för combon: MB, Snowboard, Vandring Allmänt om friluftsliv 2
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Foten Mat för diabetiker på vandring Allmänt om friluftsliv 14
wayhide Jul vandring Bohusleden Allmänt om friluftsliv 0
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Brage Vandring i Norge Allmänt om friluftsliv 4
Lajjan 2 dagars vandring i Närke i ängslandskap Allmänt om friluftsliv 1
wayhide Vandring Kompisar i Oslo trakten Allmänt om friluftsliv 0
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
ChristofferG Passande mat för en 6-8 dagars vandring Allmänt om friluftsliv 25
DDunderbarnet Överlevnads/Vandringspolare Södermanland sökes! Allmänt om friluftsliv 2
desireman Vandring/äventyr sommaren 2013? Allmänt om friluftsliv 51
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
Gun-valld Vandring runt knuten Allmänt om friluftsliv 1
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
rotkraft Frågor inför vandring / Era erfarenheter av Corsica GR20 Allmänt om friluftsliv 4
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
Kortelainen Weekend Vandring Allmänt om friluftsliv 5
snusfar Vandring Allmänt om friluftsliv 3
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
fotografiskt Vandring i sjuhäradsbygden Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.