Undvika fukt i sovsäck vintertid

VBL skall bara användas när man måste , på månadslånga turer är det nödvändigt , på korta turer på en vecka kan man hoppa det.Sen kan man klara sig två veckor utan men det beror lite på hur man hanterar det med torra kläder m.m.
 
Tackar för alla bra tips och svar. Fuktspärr verkar klart intressant, men jag tror jag testar den här turen utan för att se hur det känns. Nästa tur blir absolut med fuktspärr för att få se skillnaden.
Här är i så fall ytterligare några kompromisstips, som inte baseras på ångspärr.

Nu är inte jag ute på fjället veckovis mitt i vintern, så de gånger kondensproblemet varit relevant för mig var kontinentala vår- och höstturer upp till 10 dagar kring 2000 m ö h - dvs tältning och/eller bivack i/på snö, ofta behov av matlagning i tältabsiden, men inte jättemycket snösmältning och i snitt inte kallare än ca 5-10 minusgrader.

Inom dessa gränser tyckte jag det funkade helt Ok med dubbla tunnare dunsovsäckar - lite beroende på temperaturen kondenserade kroppsfukten i mellanrummet och var lätt att skaka ut i frusen form på morgonen. Den fukt som ändå ibland hamnade inne i den ena sovsäcken var lättare att vädra ut p g a att den var så tunn.

Jag fick också lite oväntad hjälp av mitt "våfflade" liggunderlag - mycket av kondensen samlades prydligt och frös till i groparna, i stället för att tryckas in i sovsäcken. Också det bara att skaka ur på morgonen, och sovsäckens undersida förblev torr, till skillnad från när jag sov på släta underlag.
 
Tack, jätteintressant, jag försöker fortfarande förstå vad det var som jag gjorde fel. Jag fattar att det inte är samma som fuktavgivning vid aktivitet, men det hjälpte inte mig. Var närmast sval de tre nätterna, men ändå sjöblöt på morgonen.

Inte säkert det var du som orsakade detta, kan ju vara så att ni hade någon form av extremväder med hög luftfuktighet runt er..? Hur var det för din kompis..?

Kan ju också vara understället, syntet håller inte fukten och känns kallare (subjektivt såklart), men att du blev sjöblöt är inte vad som ska hända så att säga...

//J
 
Inte säkert det var du som orsakade detta, kan ju vara så att ni hade någon form av extremväder med hög luftfuktighet runt er..? Hur var det för din kompis..?
Kan ju också vara understället, syntet håller inte fukten och känns kallare (subjektivt såklart), men att du blev sjöblöt är inte vad som ska hända så att säga...
//J
Inget extremväder, torrt kontinentalklimat, mitt vanliga mellantunna ullunderställ, som normalt "värmer även om det är blött" (det gick ju hyggligt tills jag behövde krypa ur sovsäcken och klä om i vått tillstånd och 10 minusgrader). Kompisen var också blöt - om mer eller mindre är svårt att veta - men helt säkert mer köldtålig (det är alla jämfört med mig :p), så han gnällde inte lika mycket vid morgonomklädningen :).

Precis som jag gjort med "våtsko"-vandring, får man väl inse sina begränsningar och glädjas åt det faktum, att jag för det mesta klarar mig med två tunnare sovsäckar i stället för vbl.
 
Inget extremväder, torrt kontinentalklimat, mitt vanliga mellantunna ullunderställ, som normalt "värmer även om det är blött" (det gick ju hyggligt tills jag behövde krypa ur sovsäcken och klä om i vått tillstånd och 10 minusgrader). Kompisen var också blöt - om mer eller mindre är svårt att veta - men helt säkert mer köldtålig (det är alla jämfört med mig :p), så han gnällde inte lika mycket vid morgonomklädningen :).

Precis som jag gjort med "våtsko"-vandring, får man väl inse sina begränsningar och glädjas åt det faktum, att jag för det mesta klarar mig med två tunnare sovsäckar i stället för vbl.

Jomenvisst :).

...våtskovandring är inget för mig heller, vare sig med nätskor eller vbl-strumpor. Och sovsäckstricket funkar ju det med :).

//J
 
Jag tror som en del påstår att det kan vara individuellt och/eller att man har en för varm sovsäck eller att den legat tryckt mot tältduken. Jag har ett par ggr upplevt att sovsäcken blivit fuktig men inte så att det stört mig nämnvärt. En bekant till mig har kraftig cellskräck och sover därför med sovsäcken som ett täcke. Han öppnar upp den helt, vänder den upp och ner och stoppar in fötterna i fotändan och låter sedan den vidöppna sovsäcken ligga över honom som ett täcke. Han har aldrig haft problem med fukt i sovsäcken. Han använder också en sovsäck som är betydligt varmare än nödvändigt, av den anledningen.

...de gånger som jag upplevt sovsäcken varit onormalt fuktig är då jag sovit i snöka men det är ganska naturligt antar jag. Jag har aldrig hört talas om "VBL bag" förrän jag läste denna tråd. Det kan ju vara något att prova.
 
Det var som jag misstänkte tidigare i tråden, för bra för att vara sant, he he. ;)

Skämt åsido. Intressant diskussion, bra att höra olika erfarenheter. Att det fungerar utmärkt för en person är ju ingen garanti för att det fungerar lika bra för alla. Om jag någon gång skulle få möjlighet att prova gör jag det gärna någon natt. Dock har mina vinterturer hittills klarats av bra med dubbla sovsäckar.
 
Det var som jag misstänkte tidigare i tråden, för bra för att vara sant, he he. ;)

Skämt åsido. Intressant diskussion, bra att höra olika erfarenheter. Att det fungerar utmärkt för en person är ju ingen garanti för att det fungerar lika bra för alla. Om jag någon gång skulle få möjlighet att prova gör jag det gärna någon natt. Dock har mina vinterturer hittills klarats av bra med dubbla sovsäckar.

Att det fungerar dåligt för en person är ju ingen garanti för att det fungerar dåligt för alla ;).

Som jag skrivit tidigare, bara att testa. Chansen är god att du fortsätter med vbl på vinterturerna. Bara inte bli överhettad :).

//J
 
Förutom sovsäck, så brukar ångspärr alltså användas i pjäxor och mindre ofta i handskar

En fråga angående fuktspärr i skor när vi ändå håller på. Har hört lite olika var fuktspärren bör vara, men vanligast verkar vara att man har en tunn strumpa innerst följt av fuktspärren, tjockare socka och givetvis ytterst skon. Är detta bästa lösningen?

Själv tänkte jag att om man istället lägger fuktspärren mellan den tjockare sockan och skon så kan sockan suga upp det mesta (allt?) av fukten. Man blir torr om foten, men man blöter inte ner skon. Sockor tycker jag man brukar kunna torka bra i tältet under natten. Men enligt ovan diskussion kommer man troligen då svettas mer om fötterna iom att man inte skapar ett väldigt fuktigt mikroklimat???

PS. Kanske tar med ett par sopsäckar och testar nån natt ändå ;-) Åker på tisdag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.