Undvika fukt i sovsäck vintertid

Tackar för alla bra tips och svar. Fuktspärr verkar klart intressant, men jag tror jag testar den här turen utan för att se hur det känns. Nästa tur blir absolut med fuktspärr för att få se skillnaden.
 
Fuktspärrpåse! Ofta tror man att fukten kommer utifrån, kondens från luften eller kontakt med tältduk, men det mesta kommer från kroppen. Särskilt som många sovsäckar har ett för tätt yttertyg som inte släpper igenom fukten. Hade stora problem med min sovsäck så fort temperaturen gick ner mot nollan, och tyckte den var skit, men med fuktspärrpåse blev det plötsligt en bra säck och problemen var helt försvunna.

Har aldrig testat sådan påse och det låter nästan för bra... Alltså, om fuktmängden är så stor att den skapar kondensationsproblem för säcken, hur upplever man det då om man börjar använda en VBL? Det borde väl bli ganska instängt och fuktigt där mot slutet av natten. Eller?
 
Har aldrig testat sådan påse och det låter nästan för bra... Alltså, om fuktmängden är så stor att den skapar kondensationsproblem för säcken, hur upplever man det då om man börjar använda en VBL? Det borde väl bli ganska instängt och fuktigt där mot slutet av natten. Eller?

Det blir säkert väldigt fuktigt och obehagligt, men om alternativet är att förstöra sovsäcken så är ju valet lätt =)

Problemet i låga temperaturer och med tjocka sovsäckar är tvådelat.
1. Fukt försämrar isoleringen
2. Någonstans mitt i fodret/isoleringen ligger fryspunkten. Fukten från kroppen fryser där.
När du rör dig eller packar ihop sovsäcken så komprimeras den frysta isoleringen. Detta leder till att sovsäcken blir "tunnare", och fryspunkten flyttas längre in i fodret.
En ond cirkel.
 
Har aldrig testat sådan påse och det låter nästan för bra... Alltså, om fuktmängden är så stor att den skapar kondensationsproblem för säcken, hur upplever man det då om man börjar använda en VBL? Det borde väl bli ganska instängt och fuktigt där mot slutet av natten. Eller?

Eftersom det direkt blir 100% fuktighet slutar man svettas och det blir inget svettbad. Lite lätt fuktig på morgonen men inget som besvärar (sover i tunt ullunderställ) och det torkar direkt.

Som bonus blir det varmare (=kan ta tunnare sovsäck) eftersom avkylning genom avdunstning upphör.

Ja det är overkligt bra och outgrundligt hur det inte har fått större spridning.

Hur upplever man det utan? Alla är vi väl vana med att vakna med en lätt fuktig sovsäck på morgonen även på sommaren/hösten? Fukten kommer från oss själva (inte tältet). Anledningen att det är fuktigare i fotändan är att vi är kallare där och alltså mindre värme/energi att förånga fukten.
 
Måste erkänna att jag blir nyfiken på om det skulle fungera med en stor sopsäck i kombo med sovsäckslakan innanför.
 
Eftersom det direkt blir 100% fuktighet slutar man svettas och det blir inget svettbad. Lite lätt fuktig på morgonen men inget som besvärar (sover i tunt ullunderställ) och det torkar direkt.

Som bonus blir det varmare (=kan ta tunnare sovsäck) eftersom avkylning genom avdunstning upphör.

Ja det är overkligt bra och outgrundligt hur det inte har fått större spridning.

Hur upplever man det utan? Alla är vi väl vana med att vakna med en lätt fuktig sovsäck på morgonen även på sommaren/hösten? Fukten kommer från oss själva (inte tältet). Anledningen att det är fuktigare i fotändan är att vi är kallare där och alltså mindre värme/energi att förånga fukten.

+ 1.

Att det skulle bli väldigt fuktigt och obehagligt är en ren skröna. Det finns en skillnad dock - för hög temperatur med åtföljande svettning märks snabbare i vbl eftersom sovsäcken inte kan suga upp fukten. Åtgärdas enkelt genom att öppna sovsäcken och justera temperaturen.

Mitt triple-bag från Warmlite har integrerad vbl genom att insidan är sydd i siliconbelagd nylon. Botten och övre delen på översidan är gjord i ett vattentätt material med lite flossad yta. Grymt mjukt och skönt mot kroppen :). Använder som sagt systemet även sommartid med den tunnare överdelen (klarar strax under noll då). Och har aldrig någon obehagskänsla från fukt.

...innan jag bestämde mig för triplebag-systemet testade jag vbl under 1 år, alla årstider. Funkade lika bra på sommarfjället som på vinterfjället. Gäller bara att inte överhetta så är allt lugnt.

Och min upplevelse är att kondensen i tältet minskade eftersom fukten begränsades till utandningsluft och lite ventilation från öppningen på sovsäcken.

Så ja, det fungerar "overkligt" bra. För mig i alla fall, ut och testa själv är mitt tips till alla som tror att det är obehagligt :).

//J
 
Måste erkänna att jag blir nyfiken på om det skulle fungera med en stor sopsäck i kombo med sovsäckslakan innanför.

Första testet gjorde jag med två hoptejpade soppåsar. Inga konstigheter, tog vanlig frystejp och la säckarna omlott, klippte bort botten på den ena och tejpade på båda sidorna. Konstruktionen höll för en natt :). Sov i underställer, inget lakan i.

Testet utföll till belåtenhet (minus 15 den natten).

//J
 
Att det skulle bli väldigt fuktigt och obehagligt är en ren skröna. (...)
Funkar säkert för många, men bara en liten varning för att det verkar finnas mycket stora skillnader på hur mycket vatten folks kroppar processar/avger per tidsenhet. Detta även i vila och temperaturjämvikt. Min dotter går runt med tunna nylonstrumpor i sneakers med gummisula, och är torr om fötterna; försöker jag göra samma sak det blir ymnigt fotbad inom fem minuter och skavsår inom tio. Mina egna försök med vbl föll inte alls så bra ut som jorus, se nedan.
Testa med något enklare, typ sopsäck utanpå lakanspåse, innan ni investerar i dyra system.
Och min upplevelse är att kondensen i tältet minskade eftersom fukten begränsades till utandningsluft och lite ventilation från öppningen på sovsäcken
.
Vart tog den fukt du producerat under natten vägen? Det bör ju rimligen vara ungefär samma mängd i bägge fallen. Sov du i underställ som du fick torka/vädra på morgonen, eller fick du vända ut-och-in på hela sovsäcken?

De (få) gånger jag hade testat vbl var det snöstorm på morgonen och vi fick torka ur vb-påsen inne i tältet, och det var som sagt inga små mängder. En del "ångade ut" i tydliga rökmoln och satte sig ändå i tälttyget, men en del kunde vi torka ur med trasa eller vänta tills den frös och skaka ur. Det var ändå rätt smidigt, eftersom det bara var en lös liner, men din ångbarriär är ju integrerad i sovsäckens insida?

Det mest obehagliga var ändå att behöva komma ur sovsäcken och vb-linern på morgonen och försöka torka min sjöblöta kropp i morgonkylan, innan jag kunde ta på dagskläderna. Jag blev paniknerkyld på nolltid.
Det går säkert att vässa rutinerna, men jag ändå hade en tältkamrat som var van vid vbl och hjälpte till, så det känns inte att jag gjort något grundläggande fel. Vi är helt enkelt alla olika.
 
Funkar säkert för många, men bara en liten varning för att det verkar finnas mycket stora skillnader på hur mycket vatten folks kroppar processar/avger per tidsenhet. Detta även i vila och temperaturjämvikt. Min dotter går runt med tunna nylonstrumpor i sneakers med gummisula, och är torr om fötterna; försöker jag göra samma sak det blir ymnigt fotbad inom fem minuter och skavsår inom tio. Mina egna försök med vbl föll inte alls så bra ut som jorus, se nedan.
Testa med något enklare, typ sopsäck utanpå lakanspåse, innan ni investerar i dyra system.
.
Vart tog den fukt du producerat under natten vägen? Det bör ju rimligen vara ungefär samma mängd i bägge fallen. Sov du i underställ som du fick torka/vädra på morgonen, eller fick du vända ut-och-in på hela sovsäcken?

De (få) gånger jag hade testat vbl var det snöstorm på morgonen och vi fick torka ur vb-påsen inne i tältet, och det var som sagt inga små mängder. En del "ångade ut" i tydliga rökmoln och satte sig ändå i tälttyget, men en del kunde vi torka ur med trasa eller vänta tills den frös och skaka ur. Det var ändå rätt smidigt, eftersom det bara var en lös liner, men din ångbarriär är ju integrerad i sovsäckens insida?

Det mest obehagliga var ändå att behöva komma ur sovsäcken och vb-linern på morgonen och försöka torka min sjöblöta kropp i morgonkylan, innan jag kunde ta på dagskläderna. Jag blev paniknerkyld på nolltid.
Det går säkert att vässa rutinerna, men jag ändå hade en tältkamrat som var van vid vbl och hjälpte till, så det känns inte att jag gjort något grundläggande fel. Vi är helt enkelt alla olika.

Kroppen producerar fukt för huden och släpper ut fukt via utandningsluften. Huden slutar att ge fukt ifrån sig när luften är mättad och du är i värmebalans. Fuktavgivningen från huden blir väsentligt lägre med vbl eftersom fukten inte vandrar vidare ut i sovsäcken. Den situation som kan leda till svettning i vbl är överhettning, så om du verkligen var blöt efter en natt så har du förmodligen varit för varm. Men visst, alla är inte lika och det var därför jag skrev testa själv (istället för att lita på vad ex vis jag skriver).

Att koppla ihop svettning under aktivitet med lämplighet/fallenhet för vbl-ande är svårt, jag tillhör själv kategorin som svettas gärna och ofta vid aktivitet (kan t ex inte använda fuktspärr i skidpjäxor som vissa kan, det blir sjöar inuti), men jag sover gott och underställer är bara lätt lätt fuktigt vid uppstigandet.

Ja, kondensen i tältet blir mindre och det kopplar jag till:

Jag sover mot dörren där ventilen finns, utandningsluft och vädringsluft från sovsäcken hamnar lättare i ventilationen. Mängden fukt blir inte densamma utan lägre eftersom kroppen ger ifrån sig mindre fukt via huden.

Jag sover i mitt nätunderställ och går upp och klär på mig precis som vanligt. Sovsäcken är inte fuktig på insidan, den lilla fukt som finns sitter i understället. Eftersom det innehåller ylle märks inte fukten när kläderna kommit på.

...med min Hotsac kunde det ibland bli kondens på insidan när luften kallnade och jag klev upp. Vänd ut och in, torrt på några minuter. Aldrig i triple-bagen, den förklaring jag fick från Warmlite är att deras "fussy stuff" som de använder i bottendelen (och övre fjärdedelen av vinterquilten) har en "wicking effect". Det skulle innebära att fukten långsamt vandrade ut genom öppningen på sovsäcken istället för att kondenseras på insidan efter uppstigandet. Vete f*n..:)...

Oavsett, funkar utan mankemang för mig och jag rekommenderar alla nyfikna att testa. Men som sagt, se upp för överhettning.

//J
 
(...) om du verkligen var blöt efter en natt så har du förmodligen varit för varm. (...) Att koppla ihop svettning under aktivitet med lämplighet/fallenhet för vbl-ande är svårt (...)
Tack, jätteintressant, jag försöker fortfarande förstå vad det var som jag gjorde fel. Jag fattar att det inte är samma som fuktavgivning vid aktivitet, men det hjälpte inte mig. Var närmast sval de tre nätterna, men ändå sjöblöt på morgonen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.