Nybörjarfrågor - främst kläder

Jag använder faktist hängselbyxor i Gor-text med helånga dragkedjor längs hela benen, så de är lätta att ventilera + att det är inga som helst problem att vada i snön, eller gräva bivak. Jag har provat andra material, men torrast har jag varit med gor-tex på benen. Överkroppen har jag Anorak.
 
Jag har köpt fin begagnad jacka, nyskick. Jackan innehåller primaloft i stället för dun. Jag ville så klart fräscha den lite, och tvättade enligt anvisningarna, 30 grader och torktumla långsamt på låg temperatur, med 4 tennisbollar. Men den där primaloft har bara klumpat sig, och jackan kan inte användas. Dumma mig, tvättade den igen och gjorde samma sak, fast stoppade torktumling varje halvtimme, skakade av jackan, försökte finfördela primaloft, men utan resultat. Fortfarande klumpar av primaloft och på vissa ställen är det bara tyg som är kvar. jag är nästan gråtfärdig. Vet inte var jag ska ta mig till.Kan någon ge mig råd? Tack på förhand.

Primaloft ska vara som en kontinuerlig matta med fluff, ungefär som isoleringen man har i väggarna. Om den redan har brutits upp i mindre bitar vet jag tyvärr inte vad du kan göra åt saken.

Vad heter jackan? Vad är det för märke?
 
Att tvätta i mjukt vatten, tumla långsamt i låg temperatur med gymnastikskor brukar fungera för mig med dunplagg. Har tyvärr ingen erfarenhet av primaloft.

go tur
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.