Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb)

Jag är nyfiken, har ni varit där? Vilken sträcka blev det och vad tyckte du?

Hej, ja visst var vi där.
Vi gick från Kvikkjokk på Kungsleden till Saltoluokta och bestämde oss sen att ta bussen till Ritsem istället för att fortsätta på Kungsleden.
Från Ritsem gick vi lite på Nordkalottleden, över Vaisaluokta till Kutjaure och sen på Padjelantaleden tillbaks till Ritsem över Akkajaurestugorna.
Sen var planen att ta en liten tur norröver till Sitasjaure men många tyckte att sträckan var tråkigt.
Så tog vi faktiskt bussen till Kiruna och sen till Abisko för en liten tur till Abiskojauresgugorna. Min kille hade aldrig varit där på vintern och han gillar bastun och butiken med öl. Så vi tältade där i två nätter och gick även en dagstur mot Unna Allakas.
Det var en härlig tur! Lite foton och sånt finns på min hemsida .
 
Varför inte ta padjelantaleden. Det borde funka på 1 vecka.

Klart man kan börja gå efter kl 17. Jag började vandra kl 18 från sourvadammen liknande tid och vandrade 1,5 mil oledat till midnatt ....det var bara härligt med en rivstart
 
Klart man kan börja gå efter kl 17. Jag började vandra kl 18 från sourvadammen liknande tid och vandrade 1,5 mil oledat till midnatt ....det var bara härligt med en rivstart

Fint, att du är så modigt.
För min del gillar jag att vara framme vid stugan eller att ha satt upp tältet när det är mörkt. Det som funkar bra för en person kan kanske inte ses som generell rekommendation. Speciellt inte för nybörjare.
 
Hej, ja visst var vi där.
Vi gick från Kvikkjokk på Kungsleden till Saltoluokta och bestämde oss sen att ta bussen till Ritsem istället för att fortsätta på Kungsleden.
Från Ritsem gick vi lite på Nordkalottleden, över Vaisaluokta till Kutjaure och sen på Padjelantaleden tillbaks till Ritsem över Akkajaurestugorna.
Sen var planen att ta en liten tur norröver till Sitasjaure men många tyckte att sträckan var tråkigt.
Så tog vi faktiskt bussen till Kiruna och sen till Abisko för en liten tur till Abiskojauresgugorna. Min kille hade aldrig varit där på vintern och han gillar bastun och butiken med öl. Så vi tältade där i två nätter och gick även en dagstur mot Unna Allakas.
Det var en härlig tur! Lite foton och sånt finns på min hemsida .


Tack! Det var en inspirerande sida.
 
Varför inte ta padjelantaleden. Det borde funka på 1 vecka.

Klart man kan börja gå efter kl 17. Jag började vandra kl 18 från sourvadammen liknande tid och vandrade 1,5 mil oledat till midnatt ....det var bara härligt med en rivstart

Jag håller med Sara, jag vill undvika att skida i mörker.
 
Tack! Det var en inspirerande sida.

Tack så mycket! Jag skriver oftast lite dagbok och gör ett blogginlägg av det hela efteråt.
I de kalla temperaturer vågade jag dock inte att ta med en riktig kamera för jag är lite rädd att den går sönder i -30 grader eller när man ramlar.
Därför kunde jag knappt ta kort av norrskenet. Men det är kanske ändå finast när man bara njuter av ljusen utan att pyssla runt med kameran.
 
Tack så mycket! Jag skriver oftast lite dagbok och gör ett blogginlägg av det hela efteråt.
I de kalla temperaturer vågade jag dock inte att ta med en riktig kamera för jag är lite rädd att den går sönder i -30 grader eller när man ramlar.
Därför kunde jag knappt ta kort av norrskenet. Men det är kanske ändå finast när man bara njuter av ljusen utan att pyssla runt med kameran.

Jag gör också blogginlägg av mina turer. Jag använder en vattentät och stöttålig kamera som jag kan ha hängandes på utsidan ryggsäcken. Dock är norrsken väldigt svårt att fota! På senaste turen hade jag lyckats glömma att ladda kameran och inte tagit med mig laddaren trots att vi bodde på fjällstationer. Klantigt, minst sagt!
 
Fint, att du är så modigt.
För min del gillar jag att vara framme vid stugan eller att ha satt upp tältet när det är mörkt. Det som funkar bra för en person kan kanske inte ses som generell rekommendation. Speciellt inte för nybörjare.

jaha skidor såg jag....trodde du skulle dit i sommar och vandra. läste inte så noga
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johan5588 Vilken bindningstyp är detta? Turskidåkning 9
wedlund Vilken sida av Sjpietjavjåhkå? Turskidåkning 3
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
vikke.royale Barnpulka - vilken är bäst? Turskidåkning 3
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Naturelover vilken stav tycker ni? Turskidåkning 6
Uboat Vilken telemarkspjäxa för turåkning? Turskidåkning 2
Jürgen Vilken vår! Turskidåkning 2
G.Stam Vilken klubb för Vasalopp Turskidåkning 0
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
gundj Vilken Salomonbindning? Turskidåkning 3
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
skojten.net Vilken spade? Turskidåkning 4
udden Vilken andningsmask Turskidåkning 2
Franz321 vilken omrade är bäst för skidtur? Turskidåkning 11
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
Luffarn Vilken kabelbindning? Turskidåkning 10
Vilken skida Rago eller E99? Turskidåkning 2
Kogoyo Jämtlandstriangeln 6 dagar: vad gör man? Turskidåkning 3
vandrafjäll Sarektur som slutade med ca 8-10 dagar inblåst Turskidåkning 25
Linneagk Tur för ca 4 dagar, härjedalen, dalarna, jämtland? Turskidåkning 11
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
Viter Tur i Norge 4 dagar Turskidåkning 7
thureb Färdrapport sex älvar på fem dagar Turskidåkning 1
johan5588 "Grövelsjön och Rogen runt, 5 dagar" Turskidåkning 0
Turförslag 5 dagar. Toppturer! Abisko, Katterat-Nikaloukta/Abisko Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.