Crispi Stetind BC vs. Alpina Alaska BC

Hej,

Jag sitter och kikar på nya pjäxor för turåkning på skidor och långfärdsskridskor. Jag kommer att använda BC-bindning men kan inte riktigt bestämma mig för vilken av pjäxorna i rubriken som kommer att passa bäst. Finns det någon här som har erfarenhet av dessa pjäxor?

För turåkning används ett par Åsnes Ingstad, ser hellre att pjäxorna passar perfekt för turåkning och fungerar för långfärd än tvärt om. Mer turåkning än toppåkning.

Priset kan bortses från.

Tacksam för svar och råd i beslutångesten.

vh Jakob
 
Crispi Stetind

Hej!

Både jag och frun har Crispi pjäxan sedan 2008 om jag inte minns helt fel.

Det är en konstig kombination av världens skönaste pjäxa när man först sätter den på sig men fullständigt värdelös när det gäller att dra pulka... värdelös för mig för att jag får skavsår varje år även om jag tejpar innan och vi är ändå i fjällen 6-8veckor per år... nu ska jag testa dem som skridskopjäxa och köpa nåt helt annat till turskidorna.

Frun har likartade problem men också att det bildas ett veck som klämmer tårna.

Den andra pjäxan har jag ingen uppfattning om.
//Uffe
 
Hej och tack för svar.

Nu har jag varit och provat pjäxorna noggrant och konstaterat att alpinorna verkar passa mina fötter bättre. Jag tror att jag ger dem ett försök, det där med skavsår från crispi lät inget vidare.

Verkar inte vara så många som använder Alpina Alaska, svårt att hitta bra recensioner på nätet.

vh Jakob
 
Tror att Alpina Alaska har bara funnits en säsong, där av bristen på recensioner.

Är det någon som hunnit klämma på Lundhags Guide BC?
 
Det är en konstig kombination av världens skönaste pjäxa när man först sätter den på sig men fullständigt värdelös när det gäller att dra pulka... värdelös för mig för att jag får skavsår varje år även om jag tejpar innan och vi är ändå i fjällen 6-8veckor per år... nu ska jag testa dem som skridskopjäxa och köpa nåt helt annat till turskidorna.

Jag har använt Crispi som turskidspjäxa vid pulkadragning under flera vinterturer. De känns till att börja med väldigt sköna, men jag måste tejpa fötterna i förväg för att klara mig från skavsår. Lite lurigt. Men efter tejpningen fortsätter de att vara väldigt sköna. De är otroligt välisolerade, jag har aldrig använda annat än 2 lager tunna strumpor i dem, hur kallt det än varit. GoreTexen fungerar bra, de har aldrig blivit våta, varken utifrån eller inifrån (men jag svettas heller inte mycket om fötterna). Min kompis på vinterfjället har samma erfarenheter som jag av dem.

Men fötter och folk är olika. På sommaren har jag Lundhags skalkänga och får aldrig skavsår och behöver aldrig tejpa. Min kompis har likadana och måste tejpa intensivt hela tiden.

Hans
 
Tvärtom..

Jag har använt Crispi Stetind på ett flertal vinterturer, både på pulkaturer och ryggsäcksturer,och aldrig haft så lite problem med skavsår. Utan att behöva tejpa. Det är mina första och hittills enda BC-pjäxor, innan dess hade jag alltid hemska skavsår med diverse pjäxor för Rottefellabindning. Jag tycker Stetind är fantastiska ! Har dock inte prövat Alpinapjäxan, men det finns nog som sagt olika fötter som passar olika bra i olika pjäxor ;)
 
Senast ändrad:
Japp, jag fick hem mina pjäxor (och T-Skates.. 😊 ) i fredags.
Skon känns så här långt fantastisk på foten. Men jag har ännu inte provat den för skidåkning. Skaftet är inte jättestyvt, kanske en nackdel för skridskoåkningen. Men de funkade fin på konstfrusna ovalbanan ikväll.
Första skidturen (3-dagars) blir om två veckor. Men så här långt känns de över förväntan måste jag säga. Lyxen att kunna ta ur och torka ullinnerskon är en finess jag saknat många många gånger......
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.