Bivy på längre vintertur

Är det någon som provat med endast Bivy, typ:
http://www.outnorth.se/outdoor-research/alpine-bivy-50742
På en längre vintertur, ett par veckor iallafal. Är det möjligt när det både kan blåsa upp till storm och bli under -30.
Man kan ju alltid gräva en liggrop så blir det tyst och lungt om det stormar. Om tid finns gräva bivack.
Problem jag kan tänka mig är att bli översöad, problem med stora snödrev, samt kondens (kan kanske avhjälpas med en vattentät liner inne i säcken.
Tacksam för svar, och gärna om någon som provat och vill berätta hur det var.
 
Beror på

Är det så mycket snö att du kan gräva ner dig spelar yttertemperaturen inte så stor roll. Det blir 0-gradigt. Snö isolerar bra men smälter- tyvärr!. Rent praktiskt låter det svårt med matlagning och t.ex. klädbyten, det är nog bökigt i ett tält!
Jag har tyvärr ingen praktisk erfarenhet och vet ingen som försökt !
 
Min erfarenhet av bivybag är att den fukt man avger under natten stannar i sovsäcken istället för att ventileras bort, med följd att sovsäcken blir blöt. Tror det kan bli ett problem på vintern, i synnerhet om man använder dunsäck.
 
Vilket problem vill du lösa? Det kanske finns en annan lösning? Vill du komma ner i vikt?

Jag gillar lättvikt men det låter opraktiskt och farligt. Ibland är det ju renblåst så att det inte går att gräva ner sig / tältet.

Jag har fuktspärrpåse i sovsäcken och sovsäckens yttertyg är windstopper. Det skyddar från fukt inifrån och utifrån. I år ska jag på vinterturen testa att ta med en HMG Ultamid (superlätt enväggs pyramidtält) som komplement till ett vanligt vintertält.
 
För mig personligen så ser jag bivyn snarare som ett övernattningsalternativ i nöd.

Att byta kläder och tilllaga mat blir riktigt besvärligt, om inte vädret är bra. För att avhjälpa detta kan man naturligtvis medföra en tarp, men med alla linor och markpinnar samt själva bivyn så blir vikten snarlik ett mindre tält, vilket är definitivt ett bättre alternativ ur komfortperspektiv.
 
För mig personligen så ser jag bivyn snarare som ett övernattningsalternativ i nöd.

Att byta kläder och tilllaga mat blir riktigt besvärligt, om inte vädret är bra. För att avhjälpa detta kan man naturligtvis medföra en tarp, men med alla linor och markpinnar samt själva bivyn så blir vikten snarlik ett mindre tält, vilket är definitivt ett bättre alternativ ur komfortperspektiv.

Jo det är väl så, men som nödalternativ för att sova ute en natt då tältet tagit vind och blåst bort måste den endå slå ut vindsäcken. Jag kan ju lämna vindsäcken hemma, och ha med bivyn istället. Och använda den som nödlösning samt om jag sover i bivack.

Och skulle det vara 15 minusgrader och stjärnklart så skulle jag nog absolut prova att sova i endast bivyn under stjärnorna och förhoppningsvis somna till norrskenet.
 
Bivy är en nödlösning på väg ut.
Planera ingen vintertur med bivy förrän du prövar våt hösttur i skog med bara bivy.

Turer skall medföra minimum för en säker och trygg tur.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 15
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.