Katterat-Gatterjavri-Katterjåkk

Hej!
Jag ska åka längdskidor i Riksgränsenfjällen i helgen, och funderade på att kliva av tåget i Katterat på norska sidan, skida till gränssjön Gatterjavri (Katterjaure) och därifrån vidare till Katterjåkk. Någon som vet om dessa sträckor är utmärkta och t.ex. har skoterspår? Vet någon något om det finns lavinrisker längs med denna sträcka?
Karta: http://tinyurl.com/manx8kc
MVH
Johan
 
På sommaren finns det en stig från Katterat upp mot Katterjaure som omnämnts på Utsidan och som finns på kartan du länkar till. Men jag tror inte du kan hitta spår att följa på vintern. Däremot från Katterat söderut mot NOT- stugorna vid Hunddalen och Cunojaure och STFs Unna Allakas på svenska sidan kan det finnas spår på leden.

Thure
 
På väg upp mot passet väster om Katterjaure kan jag tänka mig att det är tillräckligt brant för att det ska kunna gå en lavin. Gick där för ett par år sedan och fick ta stöd med händerna för att ta mig upp vid det brantaste partiet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.