Vistasvagge

Har tänkt åka från Nikkaluokta till Vistasstugan, vidare upp till Alesjaure och så Kungsleden ner till Singi och åter till Nikka. En enkel (?) fråga, som jag inte hittar svar på någonstans är: Är det kryssmarkerad led i Vistasvagge?
 
Jag skulle säga nej, det är inte kryssmarkerat i Vistasvaggi. Däremot är det inte så svårt att hitta. Större delen av nedre Vistasvaggi går det att skida på jokken om det inte är alltför sent på säsongen.
 
Övre Vistasvagge går man också mest på jokken fram till det blir brantare uppför - då håller man långt till höger. Sedan siktar man på att gå över höjden mot Alesjaure sameviste och sedan mot stugorna. Skulle jag göra i alla fall, men jag har bara gått åt andra hållet, ganska många gånger.
Inga ledmarkeringar i övre Vistasvagge.
 
Det är lugnt, jag påstår att det är omöjligt att åka fel. Förutsatt att man tar den väg som innebär de minsta motluten. Upp till Vistasstugan kan man räkna med att åka efter ett skoterspår om det inte nyligen varit ett större snöfall.
 
Tack!

Tack för alla svar! Skulle ni säga att det är bättre att välja att åka åt andra hållet, möjligen..? Alltså Singi, Alesjaure, Vistas...
 
Jag tror som vanligt att eventuella för- och nackdelar tenderar att jämna ut sig. Men jag skulle nog ändå välja att åka medsols med tanke på att Tjäktjapasset är brantare på sydsidan. Här går jag hellre uppför, även om det är jobbigt.........

Ett alternativ att överväga är ju Unna Vistasvagge. Dramatiskt landskap men det ska förstås inte vara lavinfara den dagen.
 
Tack för alla svar! Skulle ni säga att det är bättre att välja att åka åt andra hållet, möjligen..? Alltså Singi, Alesjaure, Vistas...

Har du tänkt åka hela sträckan Vistas-Nikkaluokta på en dag? Den är ju ganska lång, cirka 34 km. Det är ingen stor höjdskillnad men det är lite utför mot Nikka, dessutom skulle du få den längsta sträckan på slutet om du tar andra hållet.
 
Japp. Det är kryssmarkerat.

/HåkanF
Dags för mig att göra en pudel. De tillfällen jag har vandrat/skidat i Vistas har jag aldrig haft några problem med vägvalet. Jag tog för givet att där fanns ledmarkering.
Jag ber om ursäkt. Ska vara noggrannare i kommande inlägg.

HåkanF
 
Haha, nu vet jag ju inte om du är lärare, men om det är nåt jag lärt mig om just lärare så är det att dom kan konsten att låta tvärsäkra :)
Jag tror det är fler än jag som har gått och funderat på om det ändå inte är kryssmarkerat i Vistasdalen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersSupertramp Snöläget Vistasvagge ... Turskidåkning 4
kallbacken Någon som har skidat Vistasvagge? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.