Impregnering av tält

Har pratat med Hilleberg och tältet ska inte behöva impregneras egentligen. Framför dragkedjan finns ett ”regnskydd” som ska försvåra för vatten att komma in. Möjligt att det kommer den vägen?!
Men de gånger som vatten har trängt in så har det blåst och regnat rejält. I och för sig då brukar jag ha ryggan i absiden och den har många gånger legat mot tältduksöppningen. Men det ska väl inte räcka för att det ska ta in vatten?
 
Ska man behöva impregnera Hilleberg, om de nu är så bra? Varför inte ringa/maila och klaga på att de läcker? Vad är rimligt? Jag har själv två tält från dem. Impregneringen som sprutas på hamnar ju någonstans, och inte är det i en högeffektiv förbränningsugn som gör den till koldioxid och vatten.

Håller med lite här. Är det någon som t ex impregnerar sitt paraply? Brukar vara vattentät i så där 50 år innan material vittrar sönder av UV strålning och annat.

Ett tält idag tål ju ganska mycket regn i många dagar, MEN in kombination av det står uppe en längre tid och man samtidigt använder det, så blir det ju kondens inifrån på duken. Detta gör att materialet blir mättat och kan då kännas verkningslöst. Däremot sömmar och dragkedjor, kan man hålla lite extra koll på
 
Håller med lite här. Är det någon som t ex impregnerar sitt paraply? Brukar vara vattentät i så där 50 år innan material vittrar sönder av UV strålning och annat.

Nu tror jag inte man behöver impregnera sin tältduk, men paraplyliknelsen håller bara om du går omkring med det då det är soligt också.
 
UV strålar får du ju oavsett om solen är framme eller ej. UV-A och UV-B går ju igenom moln och ozonskikt, även genom fönsterglas. =)

Jo, men tält ställer man upp och använder, ett paraply har man oftast nedpackat då det inte regnar. Jag har mitt i bakluckan p bilen, den står nog emot UV-strålar ((men nu är vi off topic)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
finn Impregnering Fjällvandring 1
Impregnering av kängor med gore-tex Fjällvandring 6
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...