Hilleberg färger

Hittade en massa diskussioner kring Hilleberg, men ingen som märkt någon skillnad på hur lockande färgerna är för insekter? :)

Jag har ett rött Nallo 4GT som är väldigt mysigt. Om jag nu funderar på att komplettera med ett mindre tält ( Unna ) så dök frågan upp. Ska jag köpa rött, grönt eller sand?

Någon som märkt att någon av färgerna lockar till sig mer insekter än de andra? Mörkt (grön), eller Röd eller Sand?

Själv har jag inte tänkt på saken mer än att mitt gula North Face verkar populärt bland småflugor..... eller så är det bara slumpen. Lite rädd att sandfärg skulle locka på samma sätt som mitt gula. Eller att mygg skulle söka sig till det mörkare gröna?
 
Hittade en massa diskussioner kring Hilleberg, men ingen som märkt någon skillnad på hur lockande färgerna är för insekter? :)

Jag har ett rött Nallo 4GT som är väldigt mysigt. Om jag nu funderar på att komplettera med ett mindre tält ( Unna ) så dök frågan upp. Ska jag köpa rött, grönt eller sand?

Någon som märkt att någon av färgerna lockar till sig mer insekter än de andra? Mörkt (grön), eller Röd eller Sand?

Själv har jag inte tänkt på saken mer än att mitt gula North Face verkar populärt bland småflugor..... eller så är det bara slumpen. Lite rädd att sandfärg skulle locka på samma sätt som mitt gula. Eller att mygg skulle söka sig till det mörkare gröna?

Läste någon ovetenskaplig test på nätet för ett tag sedan, men då handlade det om färg på klädesplagg, rött var det som drog till sig mest insekter. Har även läst en kinesisk undersökning för några år sedan om olika färger på bilar.
Man hade tydligen en riktigt stor parkering med bilar i många olika färger, den färg som fåglarna bombade mest var tydligen röd. Men nu var det ju tält det handlade om så det är kanske annorlunda :)
 
Läste någon ovetenskaplig test på nätet för ett tag sedan, men då handlade det om färg på klädesplagg, rött var det som drog till sig mest insekter. Har även läst en kinesisk undersökning för några år sedan om olika färger på bilar.
Man hade tydligen en riktigt stor parkering med bilar i många olika färger, den färg som fåglarna bombade mest var tydligen röd. Men nu var det ju tält det handlade om så det är kanske annorlunda :)

Vad gäller fåglar så vill de ju även ha möjlighet att gömma sig, dvs svarta fåglar dras gärna till ex svarta tak.

Insekter har en tendens att dra sig mot blomfärger, så gula, röda etc är mer attraktiva än ex gröna.

Mina samtliga tält är gröna, men det är enbart personlig smak då jag uppskattar att tältet smälter in i naturen utan hänsyn till några andra faktorer som insekter och fåglar. Även Hillebergs färg Sand smälter bra in i naturen, speciellt på lite mindre gröna platser.
 
Tror egentligen inte det spelar någon roll vad gäller insekter/fåglar, utan mer vad man gillar.
Kastade bara ut frågan för skojs skull :)

Fåglar "bombar" helst blanka ytor då de gärna gör ifrån sig över vatten. Läste någon artikel där om att blanka bil-tak i silver eller mörkt var speciellt utsatta (=mest likt vatten ovanifrån).

Gillar Hillebergs röda färg på mitt Nallo4GT, men får kanske köpa ett grönt Unna för att ovetenskapligt testa :)

Håller med om att alla färgerna är tilltalande, även sandfärgat.
 
Mitt Unna är grönt. Mina andra HB är röda. Blir besviken varje gång jag ser att mitt Unna är grönt. Ett rött HB gör mig glad. Rätt sugen på ett brunt också iof.

Antagligen relaterat. Jag tänker instinktivt att personen i färgglad skaljacka måste vara ovanligt glad :)
 
Tänk på att färger är designade för att verka färger för våra ögons spektrala känslighet.

T.ex så är svart och vitt samma "färg" då man har en jämn reflektion av synligt ljus som bildar upplevelsen vitt , den svarta också men den har låg reflektion.

Detta gäller i synligt ljus.

Tittar man däremot på tältet i infrarött ljus så ser ett svart och ett rött tält ofta exakt lika ut i en insekts/djurs ögon som har den.

Helt vita/gråa med typ 70% reflektion

Detta kan man studera med NVG googles , mörkerkikare med Anvis spärrar så man bara ser infrarödområdet.
I kolmörker kan man använda ir belysning för att kolla på detta - helt svarta kläder kan man lägga bredvid kläder i ljusa färger speciellt röda och dom ser exakt lika ljusa ut.

Sedan ser massa insekter även UV ljus , det ligger i andra ändan av vad man kan leka med goggles för och utröna.

Så att avgöra vilken färg som drar till sig minst insekter är svårt.
 
Jag tycker att de gröna blir varma väldigt snabbt på sommaren. Räcker med att solen kikar över horisonten och det är varmt. Kanske ett sandfärgat är bättre som sommartält? Rött gör sig bra på bild, men annars gillar jag inte rött.
 
Har tältat med mitt röda Kaitum bredvid ett sand Nammatj. Ingen skillnad insekter (mygg och småflugor). Däremot tyckte de i sandtältet att det var väldigt mycket spindlar på tältplatsen. "Sprang över tältduken på innertältet". Vad jag förstod var det både små och stoooora spindlar. Inget som jag märkte i mitt röda tält. Men så är jag inte så petig med spindlar...

En kompis med ett grönt Keron tyckte dock att han oftare hade snigelspår på det tältet än på sitt röda Soulo.

Kompisen med sandtältet hade plötsligt en fyllerist på tältet när vi tältade vid en sandstrand. Borde dock inte ha med sand-sand att göra ;)
 
Nackdelen med röda tält är att UV ljuset bryter ned färgen rätt brutalt och fort - åldras riktigt fult.

Så det är tält som man inte låter stå uppe i solen.
 
Nackdelen med röda tält är att UV ljuset bryter ned färgen rätt brutalt och fort - åldras riktigt fult.

Så det är tält som man inte låter stå uppe i solen.


Färgen Sand har ifs inte varit ute så många år men hur åldras den?
Även nyfiken på den nya gröna färgen(nästan svart). Åldras den bättre/sämre än den gamla eller är det för tidigt att säga?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...