Bästa singeltält - tips!!

Hej,

Jag vill köpa ett nytt tält. Ett singeltält.

Det ska vara lättvikt, stå emot regn, och stå stabilt när det blåser på fjället. Inte för litet, jag vill ju kunna sitta upp (Är 157 cm, så det borde kanske inte vara ett problem men ändå)

Kunna användas året runt. Men det viktigaste är nog vikten ändå.

Jag har länge varit sugen på Hilleberg Soulo. Många pratar gott om det. Men vill höra fler kommentarer på det, innan jag eventuellt slår till.

Finns det någon som har provat det?
Vad tyckte ni? För-nackdelar?

I dagsläget har jag ett Helsport 3-mannatält som väger drygt 3 kg. Det funkar inte om jag ska vandra ensam. Är man 2 st så kan man fördela vikten mellan sig såklart.

Uppskattar era erfarenheter och tips :)

Med vänlig hälsning, Erika
 
Bästa singeltältet är ett 2 manna, lättast är ett enkelvävs pyramidformat, tyngst är ett självstagat dubbelt kupoltält.
Modellen du måste trivas med den både att bära och sova bo i.
Läs gärna Jörgen Johansson Bok kapitlet om lätta tält, https://www.utsidan.se/friluftsguiden/media/bok/vandra-fjaderlatt-for-njutbara-turer_4174.

Mina 1a val är Rajd och Nallo även jag tycker att Akto är trångt när ego blir inringad någon dag eller två.

go tur
 
Silhex V4 eller vad faen mitt tält heter.
Finns på www.packalatt.se
Väger 1,2 kilo och tål stormvindar värre än djävulen.

Kräver en pinne, ett träd eller en vandringstav.

Haft det i fyra år och har flera tält men saknar alltid detta.

Indianerna kör med tipi och fyra år senare förstår jag varför.
 
Har idag ett HB Soulo som solotält, har gjort närmare 50 nätter i det, tältet används mest sommartid.

Jag har ävet ett Nallo2 med "dubbla yttertält" (ett GT och ett "vanligt")

Soulo tältet är klippstabilt, inget snack om saken något jag haft stor nytta av.

Medaljens baksida är vikt, 2,4 kg plus den footprint jag använder.

Skulle jag köpt solotält idag så hade det nog blivit ett Niak som väger in på drygt 1,7 kg. Jag har haft ett Akto och det var en lätt klaustrofobisk upplevelse, Enan har jag inte testat.
Givetvis har inte Niak samma oerhörda egenskaper i hårt väder men letar man lite så hittar man oftast platser där snittvinden är lite lägre även vid hård vind så jag skulle tro att man klarar sig fint även med ett Niak.

Som alternativ så fungerar även mina Nallo konfigurationer fint, öerhört skönt att ha det utrymmet dessa tält ger Jag använder dem främst när jag har hund med mig...så, i mitt fall inte solotält utan med en alt två hundar med mig. Båda två klarar mer vind än man kan tro. Fast ljudnivån är en helt annan i hårt väder jämfört med ett kupoltält. Jag vet faktiskt inte riktigt hur ett Niak "låter" i hård vind ??? Nån annan har kanske testat ?? Skulle vara kul att veta...

mvh // Pzon ..
 
Nordisk Telemark LW 1p. Stannar på 870g på köksvågen hemma. Då är allting medräknat. Jag kan tyvärr inte sitta helt rakt upp, men jag är 3 decimeter längre än dig, så för dig är det inga problem.
 
Allt handlar egentligen om hur man prioriterar. Vad som är komfort för dig. Osv.

Om du med vinter menar svenska fjället ovanför trädgränsen på vintern långt från fasta installationer som vindskydd bör du ha ett tält där yttertältet går ner till marken samt prioritera bra ventilation.

Om du inte behöver egenskapen "ensam på vinterfjället långt från stugor" funkar det i princip med vad som helst som du kan hantera och känner dig komfortabel med.

Dvs jättesvårt att råda. Det handlar mycket om att prova sig fram och komma fram till ens egna prioriteringar. Soulo funkar så klart i alla väder men du kanske klarar dig med ett Zpacks Duplex eller en HMG Ultamid 2 (finns andra alternativ men oftast lång väntetid). Om du vill ha ett "bombsäkert" tält med enkelt hantering som Soulo skulle jag först kolla på Unna eller Niak (som nämnts) p.g.a. mycket större innertält. Jag har använt Unna året runt på fjället och det är inga problem att hålla innertältet torrt vid regn som en del ser som problem. Enda nackdelen (förutom vikten) jag ser med Unna är ventilationen. Det kan bli olidligt på sommaren om man måste stänga helt p.g.a. mygg och blött på vintern om tältet är nergrävt i snö och helt stängt p.g.a. hårt väder.

Skulle jag endast få ha ett (och endast ett) tält för alla årstider varsomhelst i Svenska fjällen skulle det bli ett Unna eller Nammatj 2. Nu har jag turen att ha flera tält och för mig är Hillebergs red och black label endast vintertält. Andra årstider prioriterar jag lägre vikt och accepterar (ibland) lägre komfort i tältet.

Behåll Hellsport som vintertält och testa ett Duplex som sommartält? OBS det blåser rakt igenom Duplex och kan bli kallt och vått i värsta fall men ack så mycket trevligare vid fint väder och när man bär det. Duplex är som ett Rajd (tillverkas inte längre) men bättre ventilation och lättare.

Jag har provat allt från Hilleberg black label till lättaste enkelväggskonstruktionerna som Duplex och pyramider. Det finns tyvärr inget tält som är bäst på allt.
 
OBS det blåser rakt igenom Duplex och kan bli kallt och vått i värsta fall men ack så mycket trevligare vid fint väder och när man bär det. Duplex är som ett Rajd (tillverkas inte längre) men bättre ventilation och lättare.

Ursäkta inhoppet men jag måste fråga, blåser det genom duken eller vadå? Eller är det konstruktionen som är ovanlig luftig? Hur som helst låter det ganska risigt, att ge skydd från vinden är väl ett av tältets primära funktioner.

//A
 
Ursäkta inhoppet men jag måste fråga, blåser det genom duken eller vadå? Eller är det konstruktionen som är ovanlig luftig? Hur som helst låter det ganska risigt, att ge skydd från vinden är väl ett av tältets primära funktioner.

//A

Konstruktionen är sådan. Duken går inte ner till marken. Man kan säga att det är en tarp med fastsytt golv och mellan golvet och duken är det myggnät. Fördel eller nackdel beror på, som jag resonerade ovan. I alla andra fall än kall nordanvind eller hård vind i kombination med regn tycker jag det är fördel med så bra ventilation som möjligt. Vi snackar tvåperstält som väger 700 gram, man kan inte både äta och ha kakan :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...