Åkning med klappskridsko-jajamen!!

  • Trådstartare pthorsen74@hotmail.com (Pär Thorsén)
  • Start datum

pthorsen74@hotmail.com (Pär Thorsén)

Gäst
Här kommer ett inlägg i debatten kring klappskridskor för långfärdsbruk.
Jag använder mig av ett par Almgrensskridskor med Salomons SNS-bindning och ett par Salomon BC-kängor. När dessa var nyinförskaffade alternerade jag mellan åkning med fast och lös häl, men under de senaste turerna har jag uteslutande åkt med lös häl, vilket är helt outstanding. Visserligen tror jag att fartskillnaden är minimal, och det tror jag inte vi åkare får räkna med blir den största differensen vid byte, men fördelarna är ändå så många med detta system:



* Av- och påtagning av skridskorna går oerhört mycket snabbare.
* Möjligheten att sträcka ut i varje skär ökar avsevärt.
* Åkningen blir betydligt mer ergonomisk (mjukare och mer kroppsriktig)
* I tider då dubbelpiken blivit mer och mer vanlig (tack och lov) så underlättas skateåkningen.



Dessutom vill jag passa på att dementera de påstådda nackdelar som systemet anses ha:
Stabiliteten minskar inte nämnvärt med SNS-systemet och att gå med BC-kängor är inte svårare än med ett par ordinära kängor.


Jag kan bara varmt rekommendera Er som ännu inte provat systemet att göra detta.
Tack för inlägget.
Pär
 

us@silverlink.nu (Ulf Silfverling)

Gäst
Går det här?

Nu är jag så inspirerad att jag ämnar ta av mina rottefelle-bindslen (Y-bindning) från de gamla Six-Je-Elitlaggarna a:eek: 1965 och skruva fast på ett par skenor. Jag har Garamond( blytunga) kängor eller annars Assarskidpjäxan, ännu i gott skick. Sklule de t gå tro? Hälstyrningen finns ju kvar på skridskorna.


Ulf
 
Skoslitage

Dessa BC-kängor (om det är de jag tänker på) har ju en sula med "spår" och en liten metallpinne fram i tån. Hur passar dessa i bindningen efter 10 mils promenad över stock och sten?
 

pekka.virkkunen@kolumbus.fi (Pekka Virkkunen)

Gäst
styva pjäxor och bindningarna

pjäxans sula måste vara mycket vridstyv liksom i riktiga telemarkpjäxor eller Salomon skate tävlingspjäxor(sns profil/pilot). Annars foten håller sig inte på skenan. Bindningen måste också vara stabil liksom riktiga telemarkbindningarna(av rottefellatyp).
pekka
 

pthorsen74@hotmail.com (Pär Thorsén)

Gäst
Angående skoslitage

Mina kortfattade erfarenheter:


-Kängorna som passar med SNS-BC-bindningen har en ganska kraftig och bred metallpinne. Salomon har förvirrande nog också några kängmodeller som heter BC
vilka passar med de vanliga SNS-bindningarna.
-Metallpinnen har visserligen blivit repig, men de toppturer på vinterfjäll med vandring i stenskravel jag genomfört har inte böjt pinnen.
-Liquisole är ett medel som används förebyggande eller för reparation av sulans gummi exempelvis vid pinnens infästning. Det har lossnat små gummismulor vid tre av fyra pinninfästningar, men efter att ha lagt på Liquisole så fungerar det problemfritt.
-Viss aktsamhet kan säkert vara att rekommendera.


Pär
 

pthorsen74@hotmail.com (Pär Thorsén)

Gäst
Prova gärna!!

Hej!


Mina erfarenheter av de gamla trotjänarna du talar om är klart begränsade, men jag anser definitivt att du skall prova.


Lycka till!
Pär
 

clas.florgard@lpul.slu.se (Clas Florgård)

Gäst
Slitaget litet

Har använt en liknande sko (Salomon CC 4) i 3 1/2 säsong nu; obetydligt slitage på sulan, stålpinnen nedsliten 20-30%. Gångsträcka mycket mer än 10 mil. Håller nog lika länge som skon i sin helhet. Somliga har haft vissa slitageproblem, men huvudsakligen för gummit/plasten i sulan, inte stålbiten.
 
Untitled

Jag har använt salomons SNS-bindningar för skidorientering i många år och både gått och sprungit en del i pjäxorna när snön ej räckt till. Jag har inte slitit mycket på varken pinne eller sula.
SNS-pjäxorna är dock troligen bland de halaste skor som finns och är ej bekväma att gå i.
 

us@silverlink.nu (Ulf Silfverling)

Gäst
Untitled

Y-bindningen ja. Men Pekka har rätt i att det måste vara en vridstyv sula. Så det får bli de nya Telemarkskängorna eller mina gamla marschkängor, som jag åkt med i alla år, inköpta för 15 kr på överskottslagret. Sitter som gjutna på fot och skridsko. Men tyvärr börjar mina vrister mjukna och fötterna vill ha varmt!


Ulf S. (46)
 

pekka.virkkunen@kolumbus.fi (Pekka Virkkunen)

Gäst
styva grejor med lös häl

Jag menade att sulan och bindningen måste vara styva om man åker med lös häl. Om hälen är fast det är inte så viktigt. Några åker med vanliga gamla Nordic norm skidpjäxor.
pekka
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.