Längd på skridskon

  • Trådstartare mats.olsson@nme.se (Mats Olsson)
  • Start datum

mats.olsson@nme.se (Mats Olsson)

Gäst
Jag vill gärna ha lite hjälp av Utsidans samlade erfarenheter angående längden på långfärdsskridskor. F. n. åker jag på ett par 55 cm långa och har så alltid gjort. De är ju inte direkt smidiga i översteg, men det går i stort sett fint. Om jag jämför med mina fartrör så är 55:eek:rna lite sega. Min vikt är mellan 70 och 75 kg utan utrustning, fötterna stl. 43 (vandrarkängor med stegjärnsfäste, dvs korta)


Nu ber jag er om kommentarer. Hur skulle jag uppleva att byta ned mig (inga värderingar)? Fastna mer i överis? Snabbare kurvtagningar? Snyggt flyt i översteg både framåt och bakåt? Jag är speciellt intresserad av personliga erfarenheter från de som åkt på olika längder.


Dessutom undrar jag varför inte långfärdsskridskor är några millimeter högre. Är nuvarande höjd verkligen optimal? Har någon provat högre? Finns det?


Många frågor. Tack för eventuella svar på förhand!
 

pekka.virkkunen@kolumbus (Pekka Virkkunen)

Gäst
längd/höjd

Jar har åkat med 55cm, 50cm, 45cm och 42 cm skridskorna. Min fot är nummer 41 (71/2). För mig optimal längden ligger mellan 42 och 45cm, båda passar ganska bra, men 45cm går lite stabilare på ojämn is. Skillnaden är inte stor. För dig rekommenderar jag 50cm, men om du har en möjlighet det är värt att pröva 45cm också. Kortare är bättre om man användar lös häl, Salomon SNS bindningarna och åker lite sportaktigt.
Mina skridskorna är 30mm(42cm/den smala skenan 42mm), 40mm(45cm/också smal skena 44mm) och 36mm(50 och55cm, klassiska Almgr.) höga.För mig med lös häl 36mm känns optimalt, 30mm går även bra, men 40mm är lite ostabil.
Fråga mera, jag försöker svara på mitt dåligt Svenska.
Pekka
 

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Högre skridsko bättre isfrigång vid lutning

Längd är komplicerat. Uppslipningen fram gör att lika långa skridskor har olika lång åkyta. Byt till 50 cm (oftast 48 cm) så får du en roligare skridsko som sannolikt även är snabbare. Skyllermarks har längre uppslipning och kortare åkyta varför de uppför sig som kortare än motsvarande Almgrens/Haglöfs.


Man kan ha betydligt högre långfärdsskridskor än standard vilket kan ge högre fart därför att man kan ta ut skäret längre. Stabiliteten blir dock lidande.


Om skenan monteras nära skornas inre kant så får man bra isfrigång vid lutning även med låg höjd. Sulans bredd kan vara ett hinder på vissa skomodeller.


Thure
 

kr-val@sectra.se (Krister Valtonen)

Gäst
Funderar också på att korta

Jag har sedan jag började åka långfärdsskridskor för 12 år sedan åkt på 55 cm skridskor. Min orsak till att välja denna längd var att jag trodde det skulle imponera på tjejer mer :) Nu har jag fru och barn, så nu känns inte detta som ett viktigt krav längre (är lyckligt gift).


Nu när jag försöker fuska med "hastighetsåkarstil" så skulle det kännas skönare med kortare skridskor; då skulle man inte behöva lyfta underbenet så högt under halvcirkelrörelsen bakåt. Jag funderar allvarligt på att gå över till åtminstone 50 cm.
 

Mats Olsson

Gäst
Tack

Tack, för er hjälp. Jag tar gärna mot fler synpunkter.


Av fart är det svårt att få för mycket så 50 cm låter ju intressant. Reflekterade även över Krister Valtonens
kommentar om justering av skridskon (173) och håller med honom. Det är bättre att stå ungefär mitt på med
dragning bakåt. Hastighetsåkare gör så.



För att balansera alla pryldiskussioner, (det blir lätt prylfixerat när man talar skridsko, trots att det är känslan man
söker), så kan jag nämna en episod från igår:Jag tog en förlängd lunch för en skridskotur uppe i Kolmården. Isen
höll mycket god kvalitet , både till tjocklek och yta. Med andra ord var det bara att köra. En relativt hård nordanvind
(c:a 8-10 m/s) påverkade min hastighet beroende på åkriktning. Bäst som jag njöt av medvinden i riktigt hög fart
tittade jag extra på isen under mig -Hjälp tydliga spår av sprucken överis! I min fart var inte mycket att göra. Bara
vänta ut situationen. I nästa ögonblick kom jag underfund med att sprickorna bildats dagarna innan, och överisen
frusit samman. -Tur är alltid ett välkommen sällskap! (Å andra sidan hade verklig överis varit mycket överraskande
om den verkligen funnits med det väder som rått senaste dagarna)



Förresten är det någon som vet om Almgrens olika modeller skiljer någor vad det gäller skena och aluminiumprofil?
Eller betalar vi så olika för bindningarna?


Ps. Ursäkta ev. fel i formateringen. Det ser konstigt ut på förhandsgranskningen Ds.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
landrooo Längd på Långfärdskrisko? Långfärdskridsko 2
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
soljesp LÄngd på julklappsskridskorna? Långfärdskridsko 8
fredrico Längd på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 9
Lenus Längd på skridskostavar Långfärdskridsko 0
spillevink Zandstra track längd. Långfärdskridsko 6
Ihlberg82 Längd/Placering Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 12
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
AlexBer Hög hastighet - längd Långfärdskridsko 24
ajn Längd Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 5
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...