Långfärdskridsko Aktivitet på glid

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2000-01-12, 21:11
Bosse Bosse är inte uppkopplad

fråga Lös häl - utrustning ?

Jag står i begrepp att införskaffa nya grillor, för åkning med lös häl.
Det förefaller som det ännu inte har kommit ut någon riktigt bra lösning på marknaden.
Man vill ju ha så lätta skridskor som möjligt - diskvalificerar Almgrens/Salomons Back Country.
Man måste ju kunna gå mellan sjöarna - diskvalificerar SNS systemet.
Har tolkat det som att bästa alternativet är Salomons utgångna Back Country 4 sko, vilken bindning skall man ha till den?
Var får man tag på sko och bindning?
Skall man montera detta på en Almgrens skena (1,5 mm) eller finska Free Heel (2,1mm) med kolfiber platta, eller någon annan skena?
Eller finns det månne något bättre alternativ ?
P.S Jag tänker försöka mig på DP.
Svara med citat
Gammal 2000-01-12, 22:08
jonas jonas är inte uppkopplad

idé Galosher

Av inlägg på listan verkar många ha funderingar åt samma håll, mig inklusive. Jag började nyligen samspråka med en man på Norrviken som själv hade satt på Salomonbindning på sina långfärdsskridskor.

Han rekommenderade ridgalosher för promenaderna och blötåkning. De är tydligen tillräckligt tunna och flexibla för att kunna sättas direkt i bindningen.

Fråga mig inte vad ridgalosher är, det var trots allt bara ett litet samtal på isen. Det lät dock som en god idé.

Jonas
Svara med citat
Gammal 2000-01-13, 12:48

bra Bra idé!

Inte för jag känner till ridgaloscher, men galoscher i någon form låter som en vettig lösning!
Svara med citat
Gammal 2000-01-13, 13:27
[email protected] (pekka Virkkunen)

inlägg Untitled

Om man vill inte ha extrem lätt utrustningen det är möjligt att åka med lös häl med telemarkpjäxor. Ta bara alla originala bindningarna bort och skruva istället "Rottefella"-telemarkbindningen.
Om man vill ha lätta grejorär, SNS pilot är den bästa. Har ni märkt att Free Heels har också 45cm lång modell med 1mm skär? Gummigaloscher är en fin ide!
Pekka
Svara med citat
Gammal 2000-01-13, 15:52
lawe lawe är inte uppkopplad

fråga Rottefella bindning

Pekka nämnde Rottefella telemarksbindning som skridskobindning och det har jag undrat över förr.
Varför använder man inte det till långfärdsskridskorna om man ändå åker i skidpjäxor (med tre hål under sulan)som är gjorda för att fästas i sådana? Vad säger ni kunniga långfärdsskridskoåkare?

Lars
Svara med citat
Gammal 2000-01-13, 16:59
[email protected] (Pekka Virkkunen)

inlägg Rottefella rules!

Jag är en kunnig långfärdsskriskoåkare och jag
har användt Rottefellabindningarna(lös häl) nästan tio år. Nuförtiden några andra gör det också här i Finland. Rottefella är overlägsen gemfört till den traditionella modellen, snabb att "klä" på och av, stabil, säker och den viktigaste: lös häl. Jag har monterat bindningen litet sidskjuten, och i längdriktingen så att pjäxan ligger i mitten(inte till bakdelen av skriskorn).
Pekka
Svara med citat
Gammal 2000-01-13, 17:44

idé Halkskydd

Gick till skomakaren för att kolla på galoscher, kom därifrån med smäckra halkskydd av gummi med dubbar. Inte testade ännu, men det känns som en bra lösning på problemet. Innebär att jag satsar på SNS systemet, frågan som kvárstår är vilken skridsko man skall välja?
Svara med citat
Gammal 2000-01-16, 19:31

arg Galoscher!

Halkskydden höll tyvärr inte måttet. Åkte av och skyddade inte skorna tillräckligt. Det får bli galoscher!
Svara med citat
Gammal 2000-01-28, 19:50
lawe lawe är inte uppkopplad

Galoscher med dubbar

Gick förbi en fiskebutik idag och såg i skyltfönstret en genomskinlig plastgalosch med ståldubbar. Avsedda för isfiske antar jag.Och jag kom att tänka på er som resonerat på Utsidan om att ha galoscher över SNS pjäxor vid promenad. De här såg ut att hålla och borde inte vara hala.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:35.