Gissa positionen!

Ja..... bilden syns utmärkt. Kul att det blev en Gissa Positionen tråd på det nya Värmlandsforumet. Själv bor jag i Stockholm men har sommarställe i Värmland så jag kommer nog att bidra med några bilder....
Får lite känsla av att det här är en gammal övergiven vattenkraftsanläggning eller möjligen gruva. Killen till höger på bilden ser ut som en guide av något slag vilket för tankarna till en sevärdhet av något slag.
En vild gissning från min sida......Långbans Gruvor cirka två mil norr om Filipstad.
 
Du tänker rätt och hamnat i rätt del av länet!! Fast killen till höger är ingen guide, han är min bror. Här är det inga guidningar som på några andra gamla gruvområden.
 
Denna bild är väl svår att ta fel på om besökt stället.
Krakbogruvan, som ligger i Högbergsfältet (strax öster om Persberg, ca 1 mil NO Filipstad) Det är ett naturreservat som är mycket sevärt, belägen på en udde i Yngen som också är en fin paddelsjö.

//Omar, naturaliserad wermlänning
 
Denna bild är väl svår att ta fel på om besökt stället.
Krakbogruvan, som ligger i Högbergsfältet (strax öster om Persberg, ca 1 mil NO Filipstad) Det är ett naturreservat som är mycket sevärt, belägen på en udde i Yngen som också är en fin paddelsjö.

//Omar, naturaliserad wermlänning

Helt rätt! Fantastiskt fint område! Tänkt att första bilden inte skulle vara allt för svår ;)
 
Grattis till perwib som svarade rätt på den här trådens första bildfråga......
Själv lärde jag mig mycket om det här spännande området när jag letade information på nätet nu återstår bara att besöka det.....
Här kommer min första bildfråga.......vad är det vi ser på bilden ?
 

Bilagor

  • Sommaren 2009 102.jpg
    Sommaren 2009 102.jpg
    38.9 KB · Visningar: 622
Den var svår. Halva Värmland ser ut så här. Kanske i trakterna kring Sunne på Övre Fryken eller någonstans mellan Säffle och Arvika? Tyvärr så känner jag inte igen båten.
 
En gissning, att det är Värmeln (dvs norr om Värmskog) med tanke på den relativt stora båten och östsidan som bitvis är ganska "bergig" nära stranden. Det är nog en av de delar av Värmeln som är ganska trång, med tanke på det korta avståndet över till "annersian".
Värmeln, Lilla Värmeln mfl anslutande vattendrag är också sjöar som är njutbara att paddla och att åka skridskor på. //Omar
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...