TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip

Hej. Lurar på en bivy.

--Kikat lite på ORs billigaste "Molecule" (ca 1200:). Jag vet inte om jag är rätt ute, men vill ha något som skyddar säcken från smuts, fukt och väta (regn och snö) när jag sover utan tält, med eller utan tarp. https://www.outdoorresearch.com/eua_en/catalog/product/view/id/56733/

Den verkar inte få så höga betyg över lag när man kikar runt på de engelskspråkiga sidorna.

--Sedan kan The North Faces "Assault Bivy" kanske vara något. Gillar egentligen inte den gula färgen, men någonstans skulle jag tro att detta är det bästa köpet av dessa tre. https://www.thenorthface.co.uk/shop/en-gb/tnf-gb/assault-bivy-CF06 (Ca 1100:)


--Även tittat lite på Helsports Cover Nylon Zip, men den känns inte superaktuell just nu. http://www.helsport.no/cover-zip (Ca 500:)

Tankar som dyker upp surrar ju kring klaustrofobi, elak kondensbildning (min svettproduktion kan betecknas som över medel) samt så klart risken för lite syre om den är helt stängd.

Risken att stryka med i syrebrist lär väl inte vara så stor eftersom de funnits ett tag på marknaden. Om kondensen fryser till is på insidan kanske det blir ett annat läge?

Någon som äger någon av dessa och kan hissa eller dissa?

Utsidan har inget direkt om dessa om jag inte sökt helt fel.

Har flera olika tält, men gillar bäst att sova under öppen himmel. Är ute en del på vintern.

Maxbudget för bivy ca 1200-1300:-
 
Hej, tack för tips Kjell. Har svängt om i frågan, ligger nog lågt med bivy ett tag. Tror jag får dras med tältet tills vidare. Köpte ny vintersäck istället.

Den du skaffat får du gärna berätta mer om sedan!.
 
Andning Tyvek

Ja, det är ju ett material som släpper ut fukt inifrån ett hus till utsidan så det skall fungera.
Jag återkommer med besked efter första övernattningarna men det får gärna bli litet varmare ute först. Jag är ingen vidare vintercampare.
 
Köpte och provade ett Helsport Cover Zip nu i helgen.
Jag är ute efter ett överdrag mest för att skydda säcken och inte för att ha ett extra regnskydd.
Översidan verkar inte andas alls utan säcken var våt så att det rann vatten när jag tog ut den på morgonen.
Temperaturen var väl runt nollan så klart att det bildas kondens men detta kändes inte acceptabelt.
Jag har också en Highlander Hawk Bivy som andas mycket bättre men som är för tung för att behålla loftet i dunsäcken (WM Apache).

Finns det andra sovsäcksöverdrag som är täta på undersidan och som andas bra på ovansidan (den sidan behöver inte vara vattentät) och inte trycker ihop säcken.
Eller ska jag bara ge upp?

//B
 
Jag vet inte vad det heter, men jag har sett såna som spänns upp av en båge (eller kanske flera) så väven inte ligger emot säcken. De borde ju inte trycka ihop säcken ivf.
 
Köpte och provade ett Helsport Cover Zip nu i helgen.
Jag är ute efter ett överdrag mest för att skydda säcken och inte för att ha ett extra regnskydd.
Översidan verkar inte andas alls utan säcken var våt så att det rann vatten när jag tog ut den på morgonen.
Temperaturen var väl runt nollan så klart att det bildas kondens men detta kändes inte acceptabelt.
Jag har också en Highlander Hawk Bivy som andas mycket bättre men som är för tung för att behålla loftet i dunsäcken (WM Apache).

Finns det andra sovsäcksöverdrag som är täta på undersidan och som andas bra på ovansidan (den sidan behöver inte vara vattentät) och inte trycker ihop säcken.
Eller ska jag bara ge upp?

//B

Jag använder "outdoor research alpin bivy" och är otroligt nöjd, jag använder den mest på vintern. Den väger ca ett kilo och har en båge som gör att det blir som ett mellanting mellan bivy och tält. Det gör underverk med kondensen. Jag sover alltid om det går med bivyn så mycket öppnad som möjligt. har jag sovit i ca -20 med väldigt lite kondens. Men jag använder även en tät innerliner så all svett hamnar i understället.
Det enda negativa jag har att säga är att jag tycker att den är för tung, så nu kollar jag på "outdoor research helium bivy" den väger knappt hälften och även den har båge.
 
Jag vet inte vad det heter, men jag har sett såna som spänns upp av en båge (eller kanske flera) så väven inte ligger emot säcken. De borde ju inte trycka ihop säcken ivf.

Jag använder "outdoor research alpin bivy" och är otroligt nöjd, jag använder den mest på vintern. Den väger ca ett kilo och har en båge som gör att det blir som ett mellanting mellan bivy och tält. Det gör underverk med kondensen. Jag sover alltid om det går med bivyn så mycket öppnad som möjligt. har jag sovit i ca -20 med väldigt lite kondens. Men jag använder även en tät innerliner så all svett hamnar i understället.
Det enda negativa jag har att säga är att jag tycker att den är för tung, så nu kollar jag på "outdoor research helium bivy" den väger knappt hälften och även den har båge.

Jag använder en sådan här: https://eu.mammut.com/p/2490-00590-7205/grevling-emt/

Haft den ett 40-tal nätter under tarp eller bar himmel utan fuktproblem.


Tack för ideérna. Ska ta och prova en Grevling. De med båge känns med som bivy och jag vill bara ha ett överdrag.

//B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wilhelm-tell TNF Stormbreak 2 (bilder) Bo och sova 18
Kallebalik TNF Westwind 2 - Synpunkter? Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
The Crow Tnf rock 22 Bo och sova 14
monkeyboy TNF Vario 23 Bo och sova 0
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
Nahoj66 TNF Cat's Meow Bo och sova 9
välitalo TNF VE-25 Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
haiwa TNF snowshoe sovsäck Bo och sova 1
KarlK TNF - Himalaya 47 ??? Bo och sova 5
roggi TNF kilobag Bo och sova 3
mani3393 Sovsäck; TNF, MHW, Ajungilak? Bo och sova 0
Onedge TNF sovsäck ? Bo och sova 7
Newlin Tält TNF VE-25 Bo och sova 0
Ällen TNF-Yurt Bo och sova 1
Skeebum TNF Roadrunner 2 Bo och sova 0
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
JE TNF Tundra Bo och sova 0
Kroppe TNF Stratos tält Bo och sova 0
vargmåne TNF Blue Kazoo Bo och sova 4
pernordell TNF Boulder Bo och sova 1
DARLE TNF Corialis Bo och sova 4
nissesson TNF Chattanooga Bo och sova 1
Floot TNF Thunderhead 3D Bo och sova 0
fuxen TNF Chattanoga 3V Bo och sova 0
Egel TNF VE25 och snödrev Bo och sova 5
rolfma Hjælp! TNF VE25 Bo och sova 1
kjellgren Bra tvåmanstält (Hilleberg/TNF) Bo och sova 14
rlindqvi TNF Superlight sovsäck ? Bo och sova 2
Egel TNF VE25 Bo och sova 5
nurmije TNF Mountain 25 Polyester? Bo och sova 4
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11
Tnf Cats meow 3D....eller??? Bo och sova 2
Wad TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 8
prissänkning på TNF tält Bo och sova 1
TNF Tundra 3D Bo och sova 1
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
Moga Bivy/överdrag i bomull, silke, polycotton etc? Bo och sova 14
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
zzeezz önskar låna Alone Bivy Bo och sova 0
greenjuice Bivack (bivy) eller Tarp? Bo och sova 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...