Pajak sovsäckar

Tempmässigt hade jag personligen gått på snäppet varmare. Jag har använt min Hydrogen sen 2007 (komfort -1), många septembernätter i Norrbottensfjällen men ibland är den på gränsen och jag förstärker med dunjacka. Oktober är ju höstvinter här. Men det är ett avlångt land och det beror ju på vad du tänkt.

Oj, okej, så jag bör mao sikta på en komforttemp nedåt -5-10c? Då går ju STS-säcken bort iaf, men pajaken är kvar. Ska man utgå från att deras dun inte är behandlat för att vara fuktavstötande, såsom hos Marmot-säckarna? På Pajaks hemsida hittar jag ingen annan info än att fyllningen är "700 FP Polish White Duck Down".
 
Mja, det låter rimligt allt detta. Fuktsäkrat dun känns kanske också som en prioritet då, och en något varmare säck än jag kanske tänkt från början.. Pajaken faller väl på dunet isåfall. (...)]
Handlar du direkt från bl a Cumulus så kan du till en rimlig merkostnad välja hydrofoberat dun m fl specialanpassningar.
Vad säger ni om denna?
https://www.outnorth.se/sea-to-summ...-summit-latitude-lti.html"]350 g 750 cuin dun låter ju som en sommarsäck.
 
Ibland när det gäller livstidsinvesteringar är det klokt att ha is magen tills plånbok och produkt matchar varandra. Min -7° sovsäck (köpt ur reakorgen) är en äkta nordisk 3säsongare och öppen som täcke på kalla gavelrum hos bekanta.

go tur
 
EDIT
350 g 750 cuin dun låter ju som en sommarsäck.

Instämmer. Min tresäsongs säck (Marmot Pinnacle) har 680g 800CUIN gåsdun i Long versionen, och det är lite mitt riktmärke på en tresäsongssäck som håller mig varm även när nattemperaturen kryper en bit under nollan (så drygt 600g med samma fillpower i Regular version om du inte är lika lång som mig). Den säcken finns inte längre, men specen finns att jämföra (köpte den faktiskt på REI):
https://www.rei.com/product/731794/marmot-pinnacle-sleeping-bag

Då jag själv kan bli lite frusen när jag sover brukar jag av erfarenhet hitta min egen lägsta komforttemp närmare TComfort än TLimit trots att jag är man. Då sover jag i ett par ullstrumpor och underställ plus sidenliner (den senare upplever jag inte ge något värmetillskott, utan det är enbart för att skydda sovsäcken).
 
Mycket bra råd här, som vanligt! Jag ska nog ha lite is i magen helt enkelt, och sikta in mig på en säck med en komforttemp som närmar sig -10!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har ni som postat i tråden några andra förslag på säckar som motsvarar Cumulus Panyam eller Marmot Helium? Lägre pris är förstås att föredra :)
 
Har ni som postat i tråden några andra förslag på säckar som motsvarar Cumulus Panyam eller Marmot Helium? Lägre pris är förstås att föredra :)

Det finns ju liknande säckar från andra tillverkare som ex Western Mountaineering, Roberts mfl men priset är inte säkert billigare. Det hänger direkt ihop med dunkvaliteten och så länge vår krona står lågt mot både USD och EUR blir alla dessa importerade sovsäckar dyra (om du inte har tid att vänta på något erbjudande eller REA). Är du beredd att gå ner i dunkvalitet finns ju ex som Mountain Equipment Helium 600 och Marmot Sawtooth. Ganska snarlika säckar, där nog Sawtooth är mer prisvärd.
En välskött dunsäck som förvaras och sköts väl är en investering på decennier, det är mot detta du får räkna din årskostnad. Och skall vi vara riktigt krassa, om du köper en bra dunsovsäck idag för kanske 3500kr så har du den kvar och har glädje av den också om kanske 20-30år, medan om du lägger lika mycket pengar får du bara en enkel budget mobil som inte överlever treårsdagen;)
 
Det finns ju liknande säckar från andra tillverkare som ex Western Mountaineering, Roberts mfl men priset är inte säkert billigare. Det hänger direkt ihop med dunkvaliteten och så länge vår krona står lågt mot både USD och EUR blir alla dessa importerade sovsäckar dyra (om du inte har tid att vänta på något erbjudande eller REA). Är du beredd att gå ner i dunkvalitet finns ju ex som Mountain Equipment Helium 600 och Marmot Sawtooth. Ganska snarlika säckar, där nog Sawtooth är mer prisvärd.
En välskött dunsäck som förvaras och sköts väl är en investering på decennier, det är mot detta du får räkna din årskostnad. Och skall vi vara riktigt krassa, om du köper en bra dunsovsäck idag för kanske 3500kr så har du den kvar och har glädje av den också om kanske 20-30år, medan om du lägger lika mycket pengar får du bara en enkel budget mobil som inte överlever treårsdagen;)


Jovisst, så är det ju förstås! Men det är såklart lättare att se tillbaka på redan gjorda investeringar på det sättet, än att veta säkert vilka vägar ens intressen och preferenser kommer ta framåt. Kan också vara svårt såhär i uppstart att motivera en dyr produkt på det sättet när man har många dyrare inköp - tält, liggunderlag osv - att göra på ett bräde.

Jag tror jag håller mig med bevakningar på prisjakt så länge på de dyrare säckarna - Marmot helium, WM Apache, Pajak Radical 4z - och om inget har dykt upp innan det börjar bli dags att pallra sig till fjälls så blir det en Marmot Sawtooth.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Oj, okej, så jag bör mao sikta på en komforttemp nedåt -5-10c? Då går ju STS-säcken bort iaf, men pajaken är kvar. Ska man utgå från att deras dun inte är behandlat för att vara fuktavstötande, såsom hos Marmot-säckarna? På Pajaks hemsida hittar jag ingen annan info än att fyllningen är "700 FP Polish White Duck Down".

Angående hydrofobiskt dun så snubblade jag över det i en annan diskussion. Western Mountaineering skriver så här om varför de inte använder hydrofobiskt dun i sina sovsäckar. I korthet - dun av hög kvalitet är redan hydrofobiskt och artifciell behandling tillför inte mycket, och kan snarare i längden vara kontraproduktivt:

"We have found in our own testing that the performance enhancements of hydrophobic treatments on high quality down are widely overstated. High quality untreated down already has naturally water repellant oils on it left by the geese (makes sense since geese spend a lot of time in water). These oils help repel water and keep down lofted. More importantly is that these oils last indefinitely. Hydrophobic treatments wash out like a DWR and remove the natural oils during the application process. Because of this, and the water resistant capability of our shell fabrics, we feel that hydrophobic down does not provide a considerable impact on performance and could actually inhibit performance over the lifetime of our products."
 
När Marmot införde hydrofobiskt dun i sina säckar kunde jag i olika friluftsbutiker vid flera tillfällen känna på förra årets modell utan hydrofobisk dun med årets. Vad som slog mig var känslan av att de säckar som hade hydrofobiskt dun inte hade riktigt samma spänst i loftet när man klämde säckarna mellan händerna. Jag kunde jämföra Hydrogen och Sawtooth sida vid sida mot förra årets modell med obehandlat dun. Detta är bara en ren känsla och inte på något sätt vetenskapligt belagt, men expediterna jag diskuterade med hade gjort samma reflektion.
På Sawtooth fanns även en annan parameter, dvs tidigare modell hade gåsdun som har större dunbolster medan de bytt till ankdun i den nya modellen. På Hydrogen var den obehandlade modellen betecknad med 850 CUIN medan den modellen med hydrofobiskt dun var lite modifierad och hade 800 CUIN. Om sänkningen av fyllnadsgraden kommer från behandlingen av dunet vet jag inte.
 
Hm, detta var intressanta uppgifter! Har faktiskt precis lagt en beställning på en Marmot helium. Efter en del stötande och blötande kändes det som en i sammanhanget prisvärd säck, som dessutom verkar väl beprövad här och på andra motsvarande håll internationellt. Kanske borde plocka hem pajaken (core 550) också och jämföra..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hydrofobiskt dun har säkert sina fördelar, annars hade tillverkarna inte infört det. Våra sovsäckar är alla några år gamla och ingen av dem har hydrofobiskt dun, så jag har ingen egen erfarenhet av det behandlade dunet. Jag tror man måste läsa WMs text mot den lokala konkurrensen med Marmot, med det sagt finns det säkert sanning i båda tillverkarnas påståenden.
Även obehandlat dun har en naturlig infettning som skyddar dunen lite från väta. Denna riskerar man tvätta bort om man tvättar sovsäcken upprepat, varför det är lämpligt att skydda sovsäcken från smuts genom en liner och underställ så man kan använda dem många år innan ev behov av tvätt.
Helium är en fin sovsäck med brett användningsområde så du blir säkert nöjd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
InCharge Pajak Radical 1Z Bo och sova 21
sunne Pajak? Bo och sova 20
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
avslutad150402 Exped sovsäckar Bo och sova 1
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...