Köpråd kniv

Jag känner igen problemet.

För många år sedan tappade jag den kniv jag burit sedan jag fick den i present av min bror, tror jag var 14 när jag fick den. Alltså dags att spana efter en ersättare. Jag fiskar jagar vandrar och täljer för eldning. Vilken kniv blir bra, och sitter bra i handen, och inte kostar skjortan?
Efter mycket spanande och kikande så blev det att slutligen köpa det blad jag ville ha och göra en egen kniv. Bladet var inget speciellt blad men kniven blev den första av en lång rad knivar. Nu kanske 25 år senare har jag fortfarande en hobby som håller mig sysselsatt under kvällarna. Jag gör inga superknivar med superblad utan bruksknivar. Dom ska sitta bra i handen och inte skämmas där dom hänger vid midjan.

Så om du har möjlighet. Satsa på ett blad och skaffa en hobby som ger mersmak
 
Göra knivar är kul och blir fina presenter. Det kan vara bra att börja med ett blad som inte kostar allt för mycket men fortfarande är värt mödan att tillverka ett fint skaft till. Akta dig för "no-name" blad som kan vara vilket bondstål som helst även om formen är vacker, samma sak med Damaskusstål på ebay osv.

Jag köper oftast från mixfishing.se, där hittar du allt du behöver till helt ok priser och slipper beställa från flera ställen. De har en byggsats, där ser du vad du behöver även om du beställer andra delar, jag skulle dock lägga till: 3 lädernålar (du behöver 2 men de kan gå av om man är oförsiktig) samt en lädersporre för att få en snyggare söm. Kanske även narvsvärta då jag tycker infärgat läder i mörkare nyans oftast är snyggare än naturligt brunt.

Resten klarar man med vanliga handverktyg även om det såklart blir lättare desto mer man har. Youtube kan förklara det mesta bättre än jag så det är bara köra på!
 
Nu blev det ju besvärligt, beslutsångesten är på topp. Tror jag ska skaffa mig en lite rejälare färdig kniv bara till att börja med så jag har något att jämföra med så jag verkligen vet vad jag vill ha innan jag ställer mig och börjar göra egna knivar :)
 
Tandy Leather har allt i verktyg och en mycket bra Handbok.
Biblioteken kan hjälpa dig med kniv och slidböcker. För hemmaslöjden.
Ämnet är stort.
Börja alla projekt med till vad.
Stora knivar är mancheter och röjknivar/yxor.
Batonga gör bara de som inte har yxa.
Välklädda samer har tre knivar, minst.
Finnarna gör rejäla knivar så att titta österut är inte fel.

go tur
 
Knivråd

Mora eller Hultafors är funktionella, billiga och hållbara. Varför inte?
Vill du ha något som är funktionellt och vackert, något att vårda länge kanske, så kostar det mer. Skaffade en kniv för fyrtio år sedan som jag använt till det mesta, min son fick den som present i år. Han kan använda den i fyrtio år till. Kostade tjugo ggr så mycket som en Mora (som jag är uppvuxen med) kostade då. Om det är värt det kan bara du avgöra. Köp en kniv du tycker om. Ska du hugga ved, köp en yxa. Att rensa abborre och klyva ved med samma verktyg är jag mycket skeptisk till...
 
Har en viss erfarenhet av praktiska knivar sen över 60 år.
Allround och mycket kniv för pengarna Sissipuukko M91.
Budgetkniv Mora Nr 3.

Rejäl kniv behöver alla.

go tur
 
Kan också gå i god för Peltonen, har själv M95. Bästa "större" kniv jag känner till.
 
Vanliga byggknivar har jag tillräckligt av, Filekniv brukar jag eller någon av polarna ha med så den behöver inte vara optimal för det ändamålet.
Men är den huvudsakliga anledningen till att ha scandigrind att eggen ska klara av att batonga? Jag är nog lite vilsen när det kommer till det här, jag är ute efter en kniv som funkar till det mesta men den behöver inte vara bäst på något, samtidigt vill jag inte ha något som är tacticool eller ser ut som nån byggkniv som jag alltid har sitter på låret till vardags.
Jag vet inte om det är värt att köpa något kraftigare och lämna yxan hemma, man kanske skulle slå till på en W12 nu när den finns med trähandtag för 500 kr så har jag något att jämföra med.

Det klassiska nordiska alternativet här är en Samekniv modell huggare.
14 cm om du vill ha något lätthanterligt. 17 eller 20 om du vill ha en större variant. Finns med trähandtag i din prisklass.

Batonga med kniv är egentligen ett no-no. Ett hittepå av skrivbordsryttare. Har du yxa med är det dessutom extrajobb.

Vitsen med scandigrind är att det är lätt att återställa skärpan med bara en brynsten. Namnet har slipningen fått i USA, eftersom de scandinaviska invandrarna föredrog denna slipning. Scandinaverna var vana med skogen, och verktygen som användes i skogshanteringen i USA var till stor del från svenska bruk.

På knivar som är för vilthantering, köksknivar eller fällknivar är scandigrind ovanligare. Numera kallas det ofta scandigrind fast man har en ibland ganska grov extra slipfas. Detsamma gäller för full flatgrind. Dvs en ibland ganska grov extra slipfas.

/John
 
Nu blev det ju besvärligt, beslutsångesten är på topp. Tror jag ska skaffa mig en lite rejälare färdig kniv bara till att börja med så jag har något att jämföra med så jag verkligen vet vad jag vill ha innan jag ställer mig och börjar göra egna knivar :)

Låter som att du bestämt dig. Det är väl bra att köpa något prisvärt för att "komma igång" och sedan utveckla det hela efter hand. Det är inget större fel på Eka W12, kan du få den för 579 är det ett ok pris. Jag hade dock slipat ner det överdrivna fingerskyddet en bit och minskat slipvinkeln till runt 30 grader.
 
Jag gillar scandi själv - och jag gillar när bladet är av kolstål - det gör att jag lätt kan bryna kniven själv och sådär - och det funkar bra för mig. Andra - t.ex. på västkusten - med mer fukt och salt i luften svär på att knivar i kolstål rostar sönder till obrukbart skick bara man tittar på dem med lätt fuktiga ögon.

Jag själv bara tycker det är bäst med scandi - och kolstål - själv. Jag hittade en scandi-kniv för "bushcraft" med typ 11 cm bladlängd (samma som för Garberg), fulltånge, trähandtag och läserslida (med hållare för tändstål) på Jula för 499 - och det verkar vara mycket kniv för pengarna - om man kan/vill ha en kniv med rostfritt.

Vill man som jag ha kolstål har de billigaste jag hittat varit olika knivar från "condor" - och som ligger i prissegmentet 500-600kr, om man vill ha scandi och läderslida och trähandtag. Dvs mellan någon form av "hantverkskniv" från Morakniv - men fortfarande under priset för en Garberg (som inte finns med trähandtag). Så frågan är - vad är viktigast för dig?

Jag själv gillar annars knivar av puukko (stavas det så=)-typ - alltså traditionella finska skogsknivar. Jag har sett att det finns lite olika med vackra handtag på bl.a. Varusteleka, och de verkar vara väldigt mycket kniv till de pengarna - MEN det är då inte "full tånge" på dem.

De det är full tånge på har plasthandtag (jäkäripuukko, t.ex.)... Så - liksom - det blir en fråga om avvägningar.

Trähandtag, scandigrind, läderslida, full tånge, lika långt blad som Garberg - det finns knivar för under 500 bagare som uppfyller kriterierna.

Kolstål - det finns knivar för någon hundring mer än Julas rostfria - men fortfarande billigare än Garberg.

Garberg är en jättefin kniv. Jag har en själv och jag använder den flitigt (så som i minst ett par gånger varje helg samt på alla scoutmöten jag deltar i.).

Ibland hänfaller jag å andra sidan till just "hantverkskniv", för att jag tycker att min Garberg är "lite för fin" för att använda till något speciellt oförsiktigt. Jag brukar därför ha en Hard Head (det är nog julas billigaste märke, tror jag,) hantverkskniv i ryggsäcken att ha som utlånings-/slit-och släng-kniv. Men den har billigt handtag av plast och slida av plast. Men kostar å andra sidan 29kr på ordinarie pris (och var nere på under 20 vid senaste rean för någon vecka sedan - så jag köpte 5 för en hunka).

Men som sagt: Allt är kompromisser här i livet - speciellt innan man vet vad man riktigt vill ha.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.